REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Pátrik Gábor: a magyar Szu-22M3 hajtómű típusa

 

 Üdv. Sándor!
A hétvégén volt egy kis időm és végigböngésztem az újdonságokat a honlapon. Molnár László MiG-21 kiigazításaiban felfedezni vélek némi hibát.
Abban teljesen biztos vagyok, hogy a magyar Szuhojokban nem a M.E. által említett Ljulka AL-21F-300 hajtóművek voltak, hanem - egyedüliként a Varsói Szerződésben - Tumanszkij R-29BSz-300 hajtóművek. Ennek az volt az oka, hogy a Szuhojt a MiG-23MF-fel nagyjából egy időben vásároltuk meg és a hajtóműtípusok egységesítésére törekedtünk. A szovjetek úgy adták el a két típust, hogy a hajtóművek csereszabatosak, de később kiderült, hogy a bekötési csomópontok nem azonosak a két hajtóműtípusnál. Hogy erre bölcs elöljáróink akkor miért nem gondoltak, az jó kérdés.
Remélem nem írok hülyeséget, de egyszerűen ellenőrizhető vagyok.
Üdv:
Gábor

 

N.A. kiegészítése: Magyarországon kívül csak egy-két ország vásárolt Tumanszkij hajtóműves Szu-22-eseket. Magyarországra a Szuhojok ládában érkeztek, és az ebből a célból ideutazott szovjet műszaki személyzet állította őket lábra. Amikor a ládákat kibontva meglátták az R-29 hajtóműveket, közölték hogy ezek nekik nem ismerősek, és ezekhez ők nem is értenek. Hamarosan új személyzet érkezett a "szokatlan" feladathoz.