Ez az írás nem hatásvadászat céljából
készült, mindössze arra hivatott, hogy egy különös
találkozásnak adjon emléket.
A második világháború egyik amerikai
veteránja, Robert F. Emick úr (741. Squadron, 455. Bomb
Group) 2005. június 15-én megkeresett azzal a kéréssel, hogy
az év szeptemberében Magyarországon fog tartózkodni
feleségével és szeretne velem találkozni. Emick, egykori
navigátor a szervezetük újságában a „Cerignola
Connection”-ban olvasta hirdetésemet, amelyben segítséget
kértem a szervezettől a Magyarország elleni bevetéseket
illetően.
Emick gépét 1944. július 27-én a
Budapesti Manfred Művek elleni támadáskor, az 5. bevetésén
lőtték le.
A nyári időszak azzal telt, hogy a lehető
legteljesebben próbáltam feltárni 1944. július 27-e
eseményeit, szeptember 18-án pedig elmentünk közösen a
lezuhanás helyszínére.
Bob Emick visszaemlékezése alapján az
Indítási Pont környékén a Balatontól északra gépét
vadásztámadás érte hátulról, a faroklövész ekkor vesztette
életét (valószínűleg az oldalsó lövészek is), ő, mint a gép
navigátora hátrament felmérni a károkat. Naplója és
elmondása szerint a gép irányíthatatlanná vált, mivel
szétlőtték a kormányhuzalokat (a roncsról készül képen jól
láthatóak a találatok a farokrészen), és a bombák
kigyulladtak. Emick a bombatérbe benyitva a kicsapó lángok
miatt összeégett a végtagjain és a karján, majd a pilóta
segítségével az oldalajtón kiugrott. Földet érés után
civilek fogták el, majd Bicskéről vagonírozták be
Budapestre. Aznap alkonyatkor került kórházba Budapesten,
ahol felkereste az a pilóta, aki lelőtte a gépét (persze ez
a „pilóta” inkább hírszerző lehetett), de mivel a sebesült
arca be volt kötve, nem tud róla semmit. Végül 1944
októberében került a Stalag Luft III hadifogolytáborba.
A gép a Vértes hegységben zúzódott
darabokra, valószínűleg alacsony szögben nagy sebességgel
ért földet, mivel nagy területet tarolt le az erdőből és
darabokra tört a sziklán. Szemtanúk szerint a gép a földön
felrobbant, majd kiégett, de nem sokkal a lezuhanás után
elaludt a tűz, az erdő nem gyulladt ki. A bevetést csak öten
élték túl, a négy tiszten kívül a rádiós lövész. A többiek
maradványait egy kivételével a roncsokban találták meg, egy
összeégett torzót pedig néhány km-rel távolabb, a
helyszíntől délre. A roncsból mára szinte semmi nem maradt,
csak aprólék.
A Magyar Roncskutató Egyesület, melynek
történészként én is tagja vagyok 2004-ben vette
nyilvántartásba a helyszínt és reményeim szerint jövőre újra
bejárjuk a terepet és összeszedjük az aprólékot ami máig
megmaradt. A darabokból remélhetően tárlat fog készülni a
múzeumunkban Szolnokon.
A történet eddig nem ismert részleteit
azóta kinyomoztam.
A köteléket a magyar 101. „PUMA” vadász
osztály és német repülők (FW 190) támadták meg, de sajnos a
német források és jelentések teljesen, a magyar források
részben ismeretlenek. A magyar pilóták visszaemlékezései és
az amerikai jelentések alapján azonban rekonstruálható az
eseménysor. A 455. BG gépeit biztosan a magyar Messerek
támadták meg, először szemből, majd hátulról, az már
felbomlott alakzatot. 5 repülőgép zuhant le egymás után, a
266-os az elsők között. Aznap 2 lelövést igazoltak a magyar
pilótáknak ugyanarra a helyszínre, de ezek közül az egyik
nem bombázó. Bár egy légi győzelem realitása nagyon
alacsony, úgy vélem, hogy az igazolások alapján a keresett
gépet Molnár László hadnagy, az „Oroszlán” lőtte le. Molnár
1944. augusztust 7-én légi harcban elesett.
A másik ide igazolt gép egy Mustang volt,
melyet Kovács Pál „Paja” hadnagynak adtak, de ő váltig
állította, hogy Liberatorra lőtt. Más Liberator viszont nem
zuhant le ezen a környéken aznap. Ezen a gépen kívül még egy
Liberator lezuhanásának helyszínét azonosítottuk eddig, nem
túl messze ettől a helyszíntől. A jövőben ezt is igyekszünk
feltárni.
A roncsmezőhöz 2005. szeptember 18-án
reggel indultunk el Budapestről és a késő délelőtti időben
értünk ki, majd a helyszínen találkoztunk egyesületi
tagtársammal, Légrády Lajossal, aki idegenvezetőnk lett
aznapra. Sokáig kellett keresgélni, míg megtaláltuk az első
árulkodó jelet, egy géppuskához kapcsolódó lőszervezetőt.
Ekkor előkerült már a fémdetektor is és
végül minden talpalatnyi földterületen visítani kezdett a
műszer. Megvan! Hosszú levelezés és kutatás után már azt
hittük, hogy felsülünk, de végül meglett. A viszonyokra
jellemző, hogy 1 évvel azelőtt még rengeteg kisebb
lemezdarab volt a helyszínen, amit ekkorra már a lakosok
eltüntettek. A 83 éves veterán saját kezével kezdte kiásni a
„kincseket”, azaz az apró darabokat…
Látogatása alatt végig figyeltem a
veterán szemét, onnantól, hogy elindultunk Budapestről, azon
túl, amikor felismerte a terepet, a tájat, majd a bicskei
vasútállomást, ahol bevagonírozták Budapest felé, addig, míg
a helyszínen ráleltünk a darabokra. Újra átélte az egész
rémtörténetet és saját elmondása szerint amivel nagyon
sokáig nem tudott szembenézni, most megadatott neki.
Nekünk fiataloknak a háború szinte nem
jelent semmit. Vannak ilyen „fanatikus” fiatal kutatók,
akiktől megkérdezik, hogy miért csináljuk ezt? A válasz nem
mindig könnyű; talán azokért, akik átélték, megszenvedték,
de lehet, hogy inkább azokért, akik nem élték túl. Azért a
sok „Bob Emick”-ért, akik mesélnek az unokáiknak, de főként
a rengeteg „Molnár Lászlóért”-ért, akik nem tudnak mesélni.
A mi nagyapáink sokáig nem mesélhettek
nekünk semmit a háborúról. A háború utáni korszakban
szigorúan tilos volt emlékezni, siratni, érezni, a hazánk
túlélő pilótáit elűzték, bebörtönözték, vagy kivégezték.
A magyar roncskutatás ügye fiatalokon
áll, akik küzdenek tovább a hatóságokkal, az anyagi
lehetetlenséggel, de a legfájóbb, hogy az adatok hiányával
is küzdenünk kell. Lassan kihal az a generáció, aki magáénak
érzi az ügyet, vagy még tud értékes információkat nyújtani.
A történelem még él, vajon meddig?
Oláh András Pál 2007. január 9.
Köszönetemet fejezem ki az MRE tagjainak,
főként Ozsvát Zoltánnak, Mohos Nándornak és az akcióban
részt vevő Légrády Lajosnak önzetlen segítségükért. |