REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Nagy Andris kiegészítései

A megfelelő  helyre is beszerkesztettem őket. (HS)

 

"Valamikor a 80-as évek elején egy magyar MiG-21 MF egy határsértő azonosítása közben elvesztette sebességét és átesett Ausztriába (a pilóta szerencsésen katapultált). A labancok hőbörögtek, a magyar szervek meg úgy döntöttek hogy a kis sebességi célokat helikopterekkel fogják elfogni. Ezért négy osztrák határ menti őrsre kitelepült egy minyó és ott őrjáratozva  ill. készültséget adva őrizték a vasfüggönyt. A gépek és személyzetek heti váltással /kedden/ mentek ki és akkor kapták a HŐR jelvényt. Így a labancok nem szólhattak /de morogtak/ mert nem katonák hanem "határőrök" voltak a határnál. A gépeken UB blokk volt de rakéta nem. Felszálláskor viszont egy valódi határőr csoportot vittek magukkal, és szükség esetén ők intézkedtek. A visszatérő gépeken a HŐR jelvényt lefestették, így idővel szép vastag festékréteg gyűlt össze. Később Mi-2 is részt vett a feladatban. Még a szolnoki alakulat is adta ezt a szolgálatot. A fedőneve Csepreg volt, gondoskodva a dunántúli kisváros nevének mind szélesebb körű megismertetéséről.
NAGY BANDI"

"A <<pókok>> valóban a jégtelenítő rendszer részei. Mind a forgószárny mind a faroklégcsavar jégtelenítése szesszel történt. Egy elektromos szivattyú nyomta a tartályból a szeszt egy "u" keresztmetszetű gyűrűbe ami együtt forgott az frsz-el ill. az flcs-vel /ezek látszanak a fotón/. A centrifugális erő a "pók" csövein keresztül nyomta az anyagot a belépő éleken kialakított furatokon át az frsz.és az flcs felületére. Ott az elpárolgott lehűtve a jeget , ami ezért megrepedezett és levált a felületről. Ez a elv és megoldás  van még pld. a MiG-21 szélvédő- ill. az An-26 navigátor kupola jégtelenítésénél is, sőt, a Mi-4-nél is.
Az valóban hőmérő, a minyó első szériáin is ilyen volt, amikor eltörött, az Ofotért-ban vettük a pótlást mert eredeti nem volt.
A szélvédő plexin a KI-13 folyadékos iránytű helye van,  ami elveszett az idők folyamán / a második leggyakrabban  "elvesző" dolog az időóra után/...
N.B. "