Szia,
Sándor
A MiG-17PF fotókhoz szeretnék fűzni egy kis kiegészítést.
Ez nem a teljes lokátor-szerkezet, csak a célzó-antenna, a
kereső/felderítő antenna a felső, zöld burkolat alatt van
beépítve. Jól láthatók a gépágyú-csőtorkolatnál
felszegecselt hőálló lemezek is, amelyek a kicsapódó
torkolattűztől védték a gép burkolatát.
A
lokátor-antenna alatt keresztben elhelyezett kb. 2 cm-es
furat egy ún. kényszer-vontatási csomópont, ha másként nem
volt rá mód, ide beakasztott drótkötéllel is lehetett
vontatni a gépet (pl. hasra szállás után vagy becsuklott
futók esetében).
A képen az ún. tömlős-fék szerkezete látható, a fékagyban
lévő fékbetéteket az alattuk körbefutó gumi féktömlő
felfújódása szorítja a kerék fékdobjához, a fékezést a
botkormányon lévő fékkarral lehet vezérelni, ez bowdenen
keresztül vezérli a féklevegő-szelepet.
KABINFOTÓK
A célzókészülék előtt a körben sárgás színű szélvédő az a
beépített páncélüveg.
A gázkar alatt a kissé lefelé álló kar az a
fékszárny/ívelőlapok vezérlő karja.
A hajtómű leállító-kar ("sztoprán", eredeti oroszban "sztop-kran")
ez alatt van, a katapultülés piros karjánál látszik a
fogantyú gömbölyű vége. A gázkar előtti oldalfalon a műszer
az a kétmutatós fék-nyomásmérő (a két főfutónál földön
gurulásnál/kanyarodásnál a bal és jobb féknyomás nem
azonos.)
A három
piros, szív alakú fogantyú a három futómű vész-nyitására
szolgál, ha se a normál hidraulikus, se a sűrített-levegős
vésznyitó-rendszer nem működik, a fogantyúk drótkötélen
keresztül a futóművek benti helyzetzárjait nyitják ki (a
többit elvégzi a futók saját súlya meg a légáramlat).
A jobb
kezelőpulton lévő piros fedeles csap a fékszárnyak
sűrített-levegős vésznyitó-csapja, előrébb a másik hasonló
(lekopott pirossal) a futóművek levegős vésznyitó-csapja,
mellettük a hozzájuk tartozó levegőrendszerek nyomásmérő
műszerei. A kabintető vészledobó karja a lokátor-ernyő
burkolata mellett jobboldalt lévő közel vízszintes helyzetű
piros kar.
(A
botkormány tövében lévő piros fogantyú szerepére én is
kíváncsi lennék, remélem, lesz aki megírja!)
Az oxigén-műszer alatt az ezüst gombócban végződő kar az a
futóművek normál, hidraulikus működtetést vezérlő karja, az
alatt a futó/fékszárny/törzsféklap helyzetjelző tabló.
ÉRDEKESSÉG, FOTÓKON RITKÁN LÁTHATÓ: a kép jobb felső
sarkában látható három kis kötélcsiga vezette meg azt a
vékony bowden-drótszálat, (itt már lazán "lóg"), ami a
gázkar markolatának elforgatását továbbította a
célzókészülékhez. Ezzel lehetett beállítani a kis
fénypontokból álló, a célzóüvegre felvetített célgyűrű
átmérőjét a célgép fesztávjának méretére (pilóták erről
biztos többet is tudnának mesélni, hogy mire is jó ez).
A botkormány-markolaton felül a gépágyúk tűzvezérlő gombja
(piros fedél alatt), a markolattól balra a botkormány-szárra
szerelt fék-vezérlőkar, ami bowden-kötélen keresztül
működtette a padlón elhelyezett Pu-7 fék-vezérlőszelepet.
A jobb panel Bal/Jobb oszlop szerintem fel van cserélve a
szövegben. A "kombinált nyomásmérő" = ún. "hármas-műszer", a
hidraulika-rendszer és a hajtómű-olajrendszer nyomás, és a
hajtómű-olaj hőmérsékletének mérésére szolgált (jobb alsó
skála : C-fok!).
A Voltmérő
feletti piros fedéllel védett gomb: a fedélzeti azonosító
saját-válaszadó (SzRO/IFF) robbantó-gombja. Ha a pilóta
eltévedt, és idegen/ismeretlen területen kényszerleszállt,
ezzel a gombbal tudott "intézkedni", nehogy a szigorúan
titkos kód a rosszfiúk kezébe kerüljön.
A műszerfal alatt jól kivehetők az oldalkormány-vezérlés
lábpedáljai (recézett ezüstszínű felületek).
A
katapult-ülés jobb oldalán nem oxigén-nyomásmérő van, hanem
egy AD-3 időautomata, amely katapultálás után a pilóta
bekötő-hevedereinek elengedését vezérli ( a karfába épített
kézi kioldónak csak vésztartalék szerepe van, biztos ami
biztos alapon, gondolom, a pilcsi is nyugodtabb, ha tud
valamit tenni, mikor nem működik az automatika).
Ennyi a kiegészítés, további jó munkát minden rep-múzeumos
megszállottnak,
Molnár Laci
|