REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Molnár László: MiG-21 kiigazítások

 

  Szuperjó honlapot csináltatok a múzeumnak, csak gratulálni tudok. Huszonvalahány éves PéGés múltam alapján azonban szeretnék néhány dolgot pontosítani a különböző címek alatt szereplő MiG-21 témákhoz.

 MiG-21F  körbejárása : akármilyen vékonyak is a szárnyak, van bennük üzemanyag, a mellső tartály-
rekesz 175, a hátsó 110 literes. Ezek nem "beépített" tartályok, hanem maga a hermetikusra épített
szárnyszerkezet alkotja a tartálytereket. A mellső rekesz közvetlenül a főfutó-akna előtt, a hátsó a főfutó-aknából hátrafelé nézve, a levegő és oxigénpalackok mögött látható kereszt-főtartó mögött található.


   Az orr két oldalán látható tenyérnyi "ajtók" kifelé nyílnak, pontos nevük  -  pompázsgátló redőnyök.
Működésük: Mach 1 seb. fölött bizonyos határértéknél jobban kitérítve a magassági kormányt, ill. a hajtómű utánégetőt kikapcsolva automatikusan nyíltak, de a pilóta kézzel is vezérelhette a működésüket.
 

   A katapultálásnak csak kétféle üzemmódja volt : kabintető vész-eldobása után, vagy kabintetővel együtt  / plexin keresztül NEM !/.
 
A saját-ellenség válaszadó típusjelzése SzRO-rendszer, akkoriban kimondani is tilos volt, fedőneve
"Króm", a radaros változatokon SzRZO volt, fedőneve "Króm-nikkel" rendszer.

A pitot-csövön lévő DUASz-lapátok a célzókészüléknek szolgáltattak korrekciós jeleket, ezek alapján /is!/  folyamatosan módosult a kivetített célkarika pozíciója a célzó-üvegen.

A gépágyú fölötti kis ajtó a felszállóredőny, ami kis sebességnél a hajtómű szívása miatt befelé nyílva plusz levegőt engedett be a hajtóműhöz, nagy sebességnél az orrkúp mellett bejutó több levegő túlnyomásának hatására bezáródott.

 A főfutón lévő mechanika nem elsősorban a takarólemezeket mozgatta, hanem behúzás közben a futószárhoz képest kb. 90 fokra elfordítva húzza be a kereket a törzs oldalán lévő kerék-aknába.

 A kabintető mögötti plexi a hátrafelé kilátást növelte /volna/, ezért volt kis ablak a katapult-fejtámla két oldalán a kabin hátsó falán is /más kérdés, hogy a pilóta 6-8 G túlterhelésű manőver közben hogy tudott volna hátranézni?/

  A kabin páncélüvegje gépágyú ellen csak akkor véd, ha elég messziről lőnek rá, de hát ilyen alapon ágyú ellen is jó lehetne. A valóságban ez is, meg a kabin mellső és hátsó falának, meg a katapult-fejtámlának a 10 mm-es páncélozása is kézifegyverek és repeszek ellen volt méretezve.

  A botkormány előtti panel neve műszerfal-szakáll, rajta fegyverzeti üzemmód-kapcsolók és jelzőlámpák, a hermetikus sisak túlnyomás-jelző műszere és a kétmutatós féklevegő-nyomásmérő
/a jobb és bal kerekek a lábpedálokat kitérítve differenciáltan is fékezhetők, a földön így kormányozták a 21-est, maga a fék-vezérlőkar a botkormányon látható/.

A katapult mellett jobbra lévő nagy fekete kezelődoboz a rádióiránytű panelje, a rádiópanel baloldalt van, rajta a kereszt alakú barna forgókapcsoló a csatornaváltás tekerője.

   MiG-21 PF - már ebben is volt Lazúr, az 1966.-tól telepített Vozduh-1P földi rendszer csak ezt szolgálhatta ki, mivel 21 MF csak 1971.-től volt. A Vozduh-1M a 21 bisz 75 AP tipust nem szolgálhatta ki, csak a 75 A változatot /és a MiG-23-at/, a 75 AP-változatban ui. Lazur helyett az RSzBN navigációs rendszer volt beépítve,ennek antennája volt az orr alatt és a függ. vezérsík tetején a szigony alakú PION-antenna. A 21 PF, MF és bisz 75 A változatokban a Lazur antennája a pótvezérsík elején lévő zöld műanyagrészbe volt beépítve.

   A szárny alatti belső függesztőre lehet ugyan póttartályt függeszteni, nincs technikai akadálya, de értelme sincsen, a 21-en ui. csak a szárny alatti külső függesztőnek van üzemanyag-, és a kifogyasztáshoz szükséges levegő-túlnyomás csővezetéke /én is láttam már öt póttankkal felszerelt gépről fotót, de ez csak viccnek és kamunak jó, a keletnémet műszakiak csinálták széles jókedvükben, mikor a nyugati testvérek "bekebelezték" őket/.

MiG-21 ügyben ennyi a hozzászólásom, a továbbiakban munkátokhoz  -  úgy a múzeumhoz, mint a roncskutatáshoz és a honlaphoz is  -  sok szerencsét és sok sikert kivánok

                                Repülőbaráti üdvözlettel  Molnár László   ex-PéGés,
                                                                                                          jelenleg Lufthansa  Technik Budapest