REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

 

Groszvald Attila:

A Pápát szállító helikopter felségjele

 

 

Groszi írta a Mi-8P felségjelzéséhez írt megjegyzésemre:

 

"A Pápa miatti felségjel felfestés csak legenda lehet.
Bár elképzelhetőnek tartom, hogy közrejátszott a döntésben, emellett szól az is, hogy nem sok gépre festették fel.
Eredetileg viszont a rendszer-változáskor vita folyt arról, hogy mire is váltsák le a csillagot, és amíg
meg nem született a döntés, addig ideiglenesen, 1990. október 21.-én kiadták a körbe foglalt, nemzeti színű ék alakot.
Aztán, mielőtt ez felfestésre kerülhetett volna, (egyébként ez megtörtént, de csak pár gépen), a gyors döntés eredményeképpen, már a ma is használatban lévő ék alak került fel a gépekre.
Ami a Pápát szállító gépet illeti, azon már az ék alakú felségjelzés volt látható, nem pedig a kör alakban-nemzetiszínű ék alakú felségjel.
Ékes bizonyíték erre az itt látható fotó is."

*****************

A kör alakú felségjelvény története ahogy én tudom: az Antall kormány első nagy ünnepe volt az augusztus 20.-a.A kormány tagok sok helyen vettek részt eseményeken és logikus volt, hogy a M-8P-ket használják. Viszont a hivatalos felségjelvény még a csillag volt, bár ekkor már intenzíven keresték az utódját. Csillagos géppel nem akartak repülni, ezért közvetlenül huszadika előtt CSAK a párnás Mi-8 gépeken kicserélték a felségjelzést. Azért erre a változatra mert már kész volt a sablon amit Kecskeméten készítettek el és próbaképpen egy MiG-21PF-en fel is festették. A választást még az indokolta, hogy mérete akkora volt hogy pont eltakarta csillagot. (Gondolom nem véletlenül mert így jóval kevesebb munkával jár a csere). Tehát ez a jelzés az üzemelő repülőeszközök közül csak a Mi-8P gépeken volt / viszont mind az öt gépen/ 1990. 08.20.-tól 1991 márciusig az ék forma rendszeresítéséig. 

Nagy Andris