Kedves
Sándor!
A Honlapon legutóbb bemutatott 006-os számú UTI valóban
különösen érdekes.
Az első furcsaság, amely szembe ötlik, a „gömbvillámok”
megjelenése a helyzetjelző lámpákon. Ezen kívül a jobb belső
áramlásterelő lemezen kivágás látható, ráadásul a
„futókatona” megfigyelésének megfelelő helyen. A törzs
tetején az SzRO antenna formája nem megfelelő, de legalábbis
egyedi. A szálantenna túl vastagnak tűnik, és nem a
megfelelő helyre vezet. Külön érdekesség, hogy szárnyféklap
helyett „ívelőlap” figyelhető meg a szárnyon. Az nem
állapítható meg ugyan, hogy ez egy hátrasikló változat-e
vagy sem, mivel azonban egészen a törzsig nyúlik, ezért igen
érdekes lenne kibocsátott helyzetben is látni, tekintettel a
kilépő él nem nyilazott részére. A törzsféklap formája egy
érdekes, megnyújtott „változat” lett. Nekem furcsák a
szárnyon a bordázat világos sávjai is. (Csak nem egy
Rubik-féle szárnymegerősítés nyomai? Lásd Góbé!) A
nyomásvevő cső a jobb szárnyon mintha nem lenne az eredeti
méretű, de lehet, hogy tévedek.
A repülőgép hadi jele lengyel lenne, ha a színei nem
lennének megfordítva. (Lehet, hogy így is lengyel, csak
éppen a repülőgépet 90°-kal az x tengely mentén el kell
forgatni…) Még az is lehetséges, hogy azért festették fel
így, hogy egy függőleges, 90°-os bólintási szöggel való
elfogási gyakorlat során a célgép pilótáját ne zavarja meg
az elfordult hadi jel. (Ez még titok, de ha jó az
értesülésem, akkor éppen most dolgoznak a lengyelek egy
pörgettyűs hadijel-stabilizáló berendezés kifejlesztésén,
amely egy légi harc közben mindig elforgatná a hadi jelet a
pillanatnyi bólintási szögnek megfelelően. Ez a
robotpilótának lenne egy kiegészítő üzemmódja az F–16-os
gépeken.) Mindezek ellenére találtam a világhálón két olyan
fényképet is, amelyen bizony ez a fordított festési mód
látható, ám mindkettő múzeális repülőgépekről készült
(761-es és 905-ös UTI-k).
A 761-es UTI talán még repülésre is
alkalmas lehet.
A 905-ös UTI viszont már csak kiállítási tárgy.
Időközben rájöttem, hogy a saját archívumomban is fellelhető
egy fénykép a szóban forgó 006-os repülőgépről.
Gondoltam, elküldöm Nektek.
A kísérleti 006-os UTI.
A
fényképre tekintve azonnal feltűnt, hogy a gép berepülését
pontosan ugyanott hajtották végre, mint az előző esetben!
(Minden bizonnyal a lengyelek nagyon pontosan tartják a
repülési terveket!) Az azonban csak egy idő elteltével
tudatosult bennem, hogy ez lehet az a kísérleti UTI, amelyet
a repülőgépvezető-képzés költségének a csökkentése céljából
fejlesztettek ki, különös tekintettel az egy növendékre jutó
repült óraszám növeléséről és a repülőgép üzemidejének a
hatékonyabb kihasználásáról. (A nyugati repülőgép-fejlesztés
e tekintetben lemaradt, mert ott még ma is a hagyományos
two-seater gépeket alkalmazzák.) A fénykép történelmi
jelentőségű, mivel ebből még a lengyelek sem őriztek meg
egyet sem! Hosszas nézegetés után észrevettem, hogy ezen a
gépen további érdekességeket is fel lehet fedezni. Vajon Ti
is felfedezitek-e ezeket?
Üdv., MA
|