REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

 

Mészáros András: Egy feladvány ürügyén (UTI MiG-15 "006")

 

 

Kedves Sándor!

A Honlapon legutóbb bemutatott 006-os számú UTI valóban különösen érdekes.
 


Az első furcsaság, amely szembe ötlik, a „gömbvillámok” megjelenése a helyzetjelző lámpákon. Ezen kívül a jobb belső áramlásterelő lemezen kivágás látható, ráadásul a „futókatona” megfigyelésének megfelelő helyen. A törzs tetején az SzRO antenna formája nem megfelelő, de legalábbis egyedi. A szálantenna túl vastagnak tűnik, és nem a megfelelő helyre vezet. Külön érdekesség, hogy szárnyféklap helyett „ívelőlap” figyelhető meg a szárnyon. Az nem állapítható meg ugyan, hogy ez egy hátrasikló változat-e vagy sem, mivel azonban egészen a törzsig nyúlik, ezért igen érdekes lenne kibocsátott helyzetben is látni, tekintettel a kilépő él nem nyilazott részére. A törzsféklap formája egy érdekes, megnyújtott „változat” lett. Nekem furcsák a szárnyon a bordázat világos sávjai is. (Csak nem egy Rubik-féle szárnymegerősítés nyomai? Lásd Góbé!) A nyomásvevő cső a jobb szárnyon mintha nem lenne az eredeti méretű, de lehet, hogy tévedek.

A repülőgép hadi jele lengyel lenne, ha a színei nem lennének megfordítva. (Lehet, hogy így is lengyel, csak éppen a repülőgépet 90°-kal az x tengely mentén el kell forgatni…) Még az is lehetséges, hogy azért festették fel így, hogy egy függőleges, 90°-os bólintási szöggel való elfogási gyakorlat során a célgép pilótáját ne zavarja meg az elfordult hadi jel. (Ez még titok, de ha jó az értesülésem, akkor éppen most dolgoznak a lengyelek egy pörgettyűs hadijel-stabilizáló berendezés kifejlesztésén, amely egy légi harc közben mindig elforgatná a hadi jelet a pillanatnyi bólintási szögnek megfelelően. Ez a robotpilótának lenne egy kiegészítő üzemmódja az F–16-os gépeken.) Mindezek ellenére találtam a világhálón két olyan fényképet is, amelyen bizony ez a fordított festési mód látható, ám mindkettő múzeális repülőgépekről készült (761-es és 905-ös UTI-k).
 

 


 

A 761-es UTI talán még repülésre is alkalmas lehet.


 


A 905-ös UTI viszont már csak kiállítási tárgy.
 


Időközben rájöttem, hogy a saját archívumomban is fellelhető egy fénykép a szóban forgó 006-os repülőgépről.
Gondoltam, elküldöm Nektek.
 


A kísérleti 006-os UTI.
 

A fényképre tekintve azonnal feltűnt, hogy a gép berepülését pontosan ugyanott hajtották végre, mint az előző esetben! (Minden bizonnyal a lengyelek nagyon pontosan tartják a repülési terveket!) Az azonban csak egy idő elteltével tudatosult bennem, hogy ez lehet az a kísérleti UTI, amelyet a repülőgépvezető-képzés költségének a csökkentése céljából fejlesztettek ki, különös tekintettel az egy növendékre jutó repült óraszám növeléséről és a repülőgép üzemidejének a hatékonyabb kihasználásáról. (A nyugati repülőgép-fejlesztés e tekintetben lemaradt, mert ott még ma is a hagyományos two-seater gépeket alkalmazzák.) A fénykép történelmi jelentőségű, mivel ebből még a lengyelek sem őriztek meg egyet sem! Hosszas nézegetés után észrevettem, hogy ezen a gépen további érdekességeket is fel lehet fedezni. Vajon Ti is felfedezitek-e ezeket?

Üdv., MA