REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Mészáros András:

Kiegészítések és helyesbítések a Múzeum repülőgépeit bemutató listához

 

Mészáros András barátunk egy régi hiányosságunkra tapintott rá - a gépek listája kiegészítésre, helyesbítésre, karbantartásra szorul. Köszönjük az értékes  segítséget !

Nagy Andrisnak feltehetően lesznek hozzászólásai, természetesen ezeket is közzé tesszük.

Emellett természetesen a megkezdem a táblázat helyesbítésének aprómunkáját is.(hs)

 

 

Kedves Sándor!

 

Elnézésedet kérem, hogy megint hozzászólok valamihez, de a Honlapon "rátévedtem" a kiállított repülőgépek listájára, amin számos hibát és hiányosságot találtam. A repülőgépek típusjelzéseinek írási módját is helyesbítettem. Ha nem veszed zokon, akkor itt küldök egy javaslatot a listán található adatok módosítására.

 

Mivel várható, hogy egyre több külföldi látogatója lesz a Honlapnak, ezért egy pontos lista segítene abban, hogy a Honlapot nem csak idehaza, hanem külföldön is egy komoly és szakmailag is pontos forrásnak tekintsék a látogatók a Múzeum repülőgépeinek adatait illetően. Például meg kellene változtatni az angol batch szó használatát, amely szó a nemzetközi repülőirodalomban mást jelent, mint amire azt idáig használtátok. Javaslom, menjünk soronként:

 

A Múzeumban jelenleg látható repülőgépekről:

 

1. sor: A MiG-15bisz (így, egybe írva) gyári száma nem lehet 31530912 - ennek okát az MRT 2004-es konferencia-kiadványában már kifejtettem - hanem csak egyszerűen 0912.  A 31530912 gyári számú repülőgépnek valóban léteznie kellett, ám nem feltétlenül Magyarországon. (Ha esetleg a repülőgépnek a Múzeumban őrzött sárkányformulárjában mégis ez a hosszú gyári szám található, akkor az nem lehet a Múzeumban kiállított repülőgép formulárja!) A repülőgép kiállítási oldalszáma pedig már egy ideje nem 512, ahogyan ez a listán szerepel, hanem - helyesen - 912, amit a listán is módosítani kellene, ahogyan a gyári számot is.

 

2. sor: Az UTI MiG-15 gyári száma a listán 513203. Tudomásom szerint ilyen gyári szám nem létezik. A múzeumi gép gyári száma szerintem csak simán 3203, vagy pedig a szállító által a magyar légierő számára az annak teljes formájában nem közölt 10993203. Az 51-et feltétlenül törölni kellene a gyári számból, mert az így hibás.

 

3. sor: A 405-ös oldalszámú MiG-17PF (így, egybe írva) típusú repülőgép gyártási éve hiányzik a listáról, ami 1955. A gép egy 58-as gyártmány (Izgyelije 58 - Product 58), amit a 4. sorozatban készítettek (Batch 4).

 

4. sor: A 28-as oldalszámú MiG-19PM (így, egybe írva) típusú repülőgép gyártási éve hiányzik a listáról, ami 1959. A gép egy 65-ös gyártmány (Izgyelije 65 - Product 65), amit a 10. sorozatban készítettek (Batch 10).

 

5. sor: A MiG-21F-13 (így, egybe írva) gyártmányszáma valóban 74 (Izgyelije 74), azonban angolul ez nem "Batch", mert az a gyártási sorozat számát jelöli, hanem "Product". A szóban forgó repülőgép 741813-as gyári számából az következik, hogy az egy 74-es gyártmány (Product 74), amely a 18. gyártási sorozatban (Batch 18) készült 13. példány. A Honlap listáján az összes Batch-ot cserélni kellene Product-ra.

 

7. sor: A MiG-21MF típusjelet is egybe kell írni.

 

8. sor: A 9512-es oldalszámú MiG-21MF típusú repülőgép gyártási éve hiányzik a listáról, ami 1974. Ez a 95. gyártási sorozatban (Batch 95) készült 12. repülőgép. Gyártmányszáma 96-os volt nálunk, de csak azért, mert Magyarország nem vásárolt az első 96-os gyártmány-változatból, hanem csak a második 96-os gyártmány-változatból, és így emiatt azokat nem kellett megkülönböztetni egymástól. Az eredeti 96-os ugyanis a MiG-21M típusú repülőgép volt, ami nálunk nem üzemelt, majd azt követte a 96F gyártmányú MiG-21MF. Az eredeti 96-ost pedig attól kezdve nevezték 96A-nak is. Csehszlovákia mindkét 96-os változatból vásárolt, ezért ott használták a 96A megjelölést is, és használták a 96F megjelölést is, ez utóbbit arra a változatra, ami nálunk is használatban volt. (Néhány apró különbségtől eltekintve a legfőbb különbség az volt, hogy az M változatban még az R-11-es hajtómű üzemelt, az MF változatban pedig már az R-13-as.) Szigorúan véve tehát a mi gépeink 96F gyártmányok voltak, noha nálunk egyszerűen csak 96-osnak nevezték ezeket. Az már természetesen a Ti döntésetek, hogy maradtok-e a sima 96-os megnevezésnél, ha már egyszer ezt nálunk így használták, vagy sem. Viszont javaslom, hogy az angol megjelölésnél a Product 96F-et használjátok. Mindez vonatkozik a 7. sorban szereplő 9309-es oldalszámú MiG-21MF-re is.

 

9. sor: A 3945-ös oldalszámú MiG-21bisz típusú repülőgép gyártmányszáma helyesen 75A (Izgyelije 75A – Product 75A), és gyári száma nem 7503945, hanem 75033945. A listáról hiányzik a gyártás éve, ami 1975. Ebből a változatból 15 darab volt a magyar repülőcsapatoknál, ez szintén hiányzik a listáról.

 

10. sor: A 4419-es oldalszámú MiG-21U (így, egybe írva) típusú repülőgép gyári száma nem 674419, hanem 664419. Ugyanis 67-es gyártmány soha nem létezett (ezt egyszer kitalálta valaki), így mind a kisméretű vezérsíkos, mind pedig a nagyméretű vezérsíkos MiG-21U is egyaránt 66-os gyártmányszámú volt. Ezeket illették sorrendben a 66-400 és a 66-600 gyártmányszámokkal. Ezt a témát már ismertettem az MRT 2001-es konferencia-kiadványában. A listáról hiányzik a szóban forgó repülőgép gyártásának éve, ami 1967. A repülőgép gyártmánya tehát angolul Product 66-600. A 44. sorozatban készítették (Batch 44). Ebből a változatból nem 18 darab volt, ahogyan az a listán szerepel, hanem csak 6 darab, mert a többi MiG-21U a 66-400-as változatból került ki. Ezt lásd ott!

 

11. sor: A 3041-es oldalszámú és 69-es gyártmányszámú (Product 69) MiG-21UM (így, egybe írva) típusú repülőgép gyártási éve 1973, és saját számításom szerint a 78. sorozatban készült (Batch 78).

 

12. sor: A 06-os oldalszámú MiG-23MF (így, egybe írva) típusú repülőgép gyártási éve 1979. Sorozatszáma 124-05, amiből következően a 124. sorozatban készült (Batch 124) 5. példány.

 

13. sor: A 12-es oldalszámú Szu-22M-3 (így, egybe írva) típusú repülőgép gyártási éve 1983. Gyártmányszáma Sz-52M-3K (angolul Product S-52M-3K), és az 51. sorozatban készült (Batch 51). Itt a "Product" helyett jó a "Factory code" is.

 

15. sor: A 018-as oldalszámú repülőgép típusa L-39ZO. Ám a gyári számában vajon mi lehet az a ZD? Lehet, hogy csak elírása a ZO-nak? A szakirodalom szerint nem voltak betűk a gyári számban, de lehet, hogy téved. A darabszámnál 20 szerepel, de 24 volt, hiszen ez a repülőgép sem tartozott a 20 repülésképes példány közé. Esetleg egy megoldás lehetne az, ahogyan a Mi-4-es helikopter sorában látható: 2+1. Itt lehetne: 20+4.

 

16. sor: A 09-es oldalszámú helikopter típusa csak a szovjet típusmegjelölés szerint volt Mi-1M. Mivel viszont ez a példány lengyel gyártású volt - ahogyan az összes Magyarországra került gép is - ezért helyes lenne zárójelben feltüntetni a helikopter valós, lengyel típusát is, ami magyarul SzM-1V, ahogyan az - helyesen - a Po-2-es repülőgépnél is szerepel: CSS-13, bár magyarul az is CSzSz-13 lenne. A lengyel típus lengyelül és németül SM-1W, angolul SM-1V. Az angol szövegben a Poland utáni évszámot pedig 1962-ről 1963-ra kellene cserélni.

 

18. sor: A Mi-4A típusjelet egybe kell írni.

 

19. sor: A Mi-8P típusjelet egybe kell írni.

 

20. sor: A 114-es oldalszámú Mi-24D (egybe írva) típusú helikopter gyári száma nem K201114, hanem K20114.

 

21. sor: Az 505-ös Ka-26 gyártási éve angolul is 1970, nem 1960.

 

22. sor: Az 55-ös oldalszámú Il-28 (az L kisbetűs) típusú repülőgép gyári száma 56455.

 

23. sor: A 907-es oldalszámú An-24V (az N kisbetűs) típusú repülőgép teljes gyári száma 77303907, de az exportált repülőgépeken csak a sorozatszámot tüntették fel: 03907. Amiből következik, hogy ez a 39. sorozatban készült (Batch 39) 7. repülőgép.

 

24. sor: A 202-es oldalszámú An-26 (az N kisbetűs) típusú repülőgép teljes gyári száma 47302202, de az exportált repülőgépeken csak a sorozatszámot tüntették fel: 02202. Amiből következik, hogy ez a 22. sorozatban készült (Batch 22) 2. repülőgép.

 

25. sor: A Super Aero 45 kiállítási jelzése a múzeumban G-007, nem 007.

 

29. sor: A 426-os kiállítási oldalszámú repülőgép típusa VEB Il-14P (az L kisbetűs), gyári száma pedig helyesen 14803022. Előző jelzései az NDK-ban a VNA-nál 411, majd 426 voltak. Innen származik a jelenlegi fedélzeti száma. (Jó lenne majd ezt a repülőgépet egyszer a magyar színekre festve látni, fehéren piros csíkkal!)

 

30. sor: A HA-MOE lajstromjelű repülőgép típusa Il-18V (az L kisbetűs), gyári száma pedig helyesen 182005505. (55. sorozat, Batch 55), és pontok nélkül.

 

31. sor: A Tu-134-es adataival minden rendben van, csak a vágyamat tudom kifejezni, hogy majd egyszer, ha lesz pénz a repülőgép újra festésére, akkor ne a Malév színeire fessék, hanem a Múzeum profiljához jobban igazodva a Kádár-rendszer kormánygépének színeire, fehérre piros csíkkal. Ez nem lenne hamisítás, hiszen számos repülőmúzeumban folyamodnak ehhez a módszerhez, ha nincs meg az eredeti példány. A magyar Me-108, az Aero-45 vagy az An-2 is így készült. A repülőgép jelzése HA-924 lehetne, mert az a gép már nem létezik. (Az a repülőgép viszont, amelyik a HA-925 jelet viselte, még megvan: az a HA-LBH Sinsheim múzeumában.) Ráadásul csak a repülőgép törzsének felső részét kellene átfesteni, na meg persze a függőleges vezérsíkot. Aki pedig Malév-festésű Tu-134-est akar látni, az ezt két további múzeumban is megteheti még.

 

33. sor: A repülőgép típusjelzése Il-2m3 (egybe írva, és az L és az M kisbetűs).

 

36. sor: A 10-es számmal kiállított repülőgép típusa An-2R (az N kisbetűs). A darabszámnál 2 szerepel, de hogyha a rádiófelderítésre használt An-2P típusú repülőgépek is a Honvédség tulajdonát képezték, akkor összesen 7 darab volt.

 

37. sor: Az L-200D Morava mellett az van feltüntetve, hogy egy darab, viszont az MN és MH tulajdonában egy sem volt. Lehetne viszont itt is alkalmazni azt a megoldást, amit a PZL-104-es repülőgép sorában lehet olvasni, tehát hogy: Légirendészet – Air Police. (Egyébként volt egy L-200A is a Légirendészetnél.)

 

42. sor: A 1319-es oldalszámú MiG-21U (egybe írva) típusú repülőgép gyári száma 661319, és 1965-ben készült a 13. sorozatban (Batch 13). Ebből a 66-400-as változatból (Product 66-400) a magyar repülőcsapatoknál 12 darab volt.

 

43. sor: A 301-es oldalszámú repülőgép típusa Li-2T, gyári száma pedig 23441301, és 1952-ben gyártották.

 

44. sor: A 15-ös oldalszámú MiG-23UB (egybe írva) típusú repülőgép gyári száma A1037926, és 1979-ben gyártották.

 

 

Kiegészítések a tárolt, de ki nem állított repülőgépekhez:

 

1. sor: A 814-es oldalszámú MiG-21F-13 (így, egybe írva) típusú repülőgépet 1961ben gyártották.

 

2. sor: A 822-es oldalszámú MiG-21F-13 típusú repülőgépet 1961-ben gyártották.

 

3. sor: A 819-es oldalszámú MiG-21F-13 típusú repülőgépet 1961-ben gyártották. Gyári száma nem 731819, hanem 741819.

 

4. sor: A 911-es oldalszámú MiG-21F-13 típusú repülőgépet 1962-ben gyártották.

 

5. sor: A 2221-es oldalszámú MiG-21F-13 típusú repülőgépet 1962-ben gyártották.

 

6. sor: A 406-os oldalszámú MiG-21PF típusú repülőgépet 1964-ben gyártották.

 

7. sor: A 0628 gyári számú helikoptert 1968-ban gyártották, típusjele Mi-8T (egybe írva).

 

8.sor: A 731011 gyári számú repülőgép típusa L-39ZO, és 1977-ben gyártották. Az egykori Luftwaffe-száma 28+19 volt. A darabszám nem 20, hanem 24 (20+4), hiszen ez a repülőgép sem tartozott a 20 repülésképes példány közé. A gyári számában biztos az a ZD?

 

9. sor: A helikopter gyári száma W02019 volt, oldalszáma pedig 19, és 1961-ben gyártották. Lengyel típusjele SzM-1V volt, mert a szovjet jelzés U betűjét a Mi-1MU-ból a lengyelek nem jelölték.

 

10. sor: A helikopter gyári száma W04036 volt, oldalszáma pedig 36, és 1962-ben gyártották. Lengyel típusjele SzM-1V volt.

 

11. sor: A Jak-12R típusú repülőgépnél is szerepelhetne a neve: Gém, ha már a listán más gépeknek is szerepel a nevük, pl. Li-2 Teve.

(A repülőgép fedélzeti száma biztos hogy 126 volt?)

 

12. sor: A Jak-18 típusú repülőgép neve Fürj volt, a Jak-11 típusé Ölyv.

 

 

A Múzeumban korábban kiállított repülőgépekről:

 

Az "Aircraft exhibited in the Museum earlier" mondatot én "Aircraft previously exhibited in the Museum" formára változtatnám.

 

2. sor: A 209-es oldalszámú repülőgép típusa Li-2T.

 

3. sor: A HA-TRI lastromjelű, Z-326 Trenér Master (magyarul Tréner) típusú repülőgép gyári száma 625, nem 62507. Gyártási éve 1960. (Már 1960 májusában átadták.)

 

4. sor: A CCCP-15187 lajstromjelű PZL M-15 típusú repülőgép gyári száma 1S01910, és 1980-ban gyártották a 19. sorozatban (Batch 19).

 

5. sor: A HA-ANE lajstromjelű An-2M típusú repülőgép gyári száma 500402 volt, és 1965-ben gyártották.

 

Végezetül, örülök, ha hozzájárulhattam a lista tökéletesítéséhez.

 

Mészáros András

2009. I. 13.