Mészáros András
barátunk egy régi hiányosságunkra tapintott rá -
a gépek listája kiegészítésre, helyesbítésre,
karbantartásra szorul. Köszönjük az értékes
segítséget !
Nagy Andrisnak
feltehetően lesznek hozzászólásai, természetesen
ezeket is közzé tesszük.
Emellett
természetesen a megkezdem a táblázat
helyesbítésének aprómunkáját is.(hs)
Kedves
Sándor!
Elnézésedet kérem, hogy megint hozzászólok
valamihez, de a Honlapon "rátévedtem" a
kiállított repülőgépek listájára, amin számos
hibát és hiányosságot találtam. A repülőgépek
típusjelzéseinek írási módját is helyesbítettem.
Ha nem veszed zokon, akkor itt küldök egy
javaslatot a listán található adatok
módosítására.
Mivel
várható, hogy egyre több külföldi látogatója
lesz a Honlapnak, ezért egy pontos lista
segítene abban, hogy a Honlapot nem csak
idehaza, hanem külföldön is egy komoly és
szakmailag is pontos forrásnak tekintsék a
látogatók a Múzeum repülőgépeinek adatait
illetően. Például meg kellene változtatni az
angol batch szó használatát, amely szó a
nemzetközi repülőirodalomban mást jelent, mint
amire azt idáig használtátok. Javaslom, menjünk
soronként:
A Múzeumban jelenleg
látható repülőgépekről:
1. sor: A
MiG-15bisz (így, egybe írva) gyári száma nem
lehet 31530912 - ennek okát az MRT 2004-es
konferencia-kiadványában már kifejtettem - hanem
csak egyszerűen 0912. A 31530912 gyári számú
repülőgépnek valóban léteznie kellett, ám nem
feltétlenül Magyarországon. (Ha esetleg a
repülőgépnek a Múzeumban őrzött
sárkányformulárjában mégis ez a hosszú gyári
szám található, akkor az nem lehet a Múzeumban
kiállított repülőgép formulárja!) A repülőgép
kiállítási oldalszáma pedig már egy ideje nem
512, ahogyan ez a listán szerepel, hanem -
helyesen - 912, amit a listán is módosítani
kellene, ahogyan a gyári számot is.
2. sor:
Az UTI MiG-15 gyári száma a listán 513203.
Tudomásom szerint ilyen gyári szám nem létezik.
A múzeumi gép gyári száma szerintem csak simán
3203, vagy pedig a szállító által a magyar
légierő számára az annak teljes formájában nem
közölt 10993203. Az 51-et feltétlenül törölni
kellene a gyári számból, mert az így hibás.
3. sor: A
405-ös oldalszámú MiG-17PF (így, egybe írva)
típusú repülőgép gyártási éve hiányzik a
listáról, ami 1955. A gép egy 58-as gyártmány (Izgyelije
58 - Product 58), amit a 4. sorozatban
készítettek (Batch 4).
4. sor: A
28-as oldalszámú MiG-19PM (így, egybe írva)
típusú repülőgép gyártási éve hiányzik a
listáról, ami 1959. A gép egy 65-ös gyártmány (Izgyelije
65 - Product 65), amit a 10. sorozatban
készítettek (Batch 10).
5. sor: A
MiG-21F-13 (így, egybe írva) gyártmányszáma
valóban 74 (Izgyelije 74), azonban angolul ez
nem "Batch", mert az a gyártási sorozat számát
jelöli, hanem "Product". A szóban forgó
repülőgép 741813-as gyári számából az
következik, hogy az egy 74-es gyártmány (Product
74), amely a 18. gyártási sorozatban (Batch 18)
készült 13. példány. A Honlap listáján az összes
Batch-ot cserélni kellene Product-ra.
7. sor: A
MiG-21MF típusjelet is egybe kell írni.
8. sor: A
9512-es oldalszámú MiG-21MF típusú repülőgép
gyártási éve hiányzik a listáról, ami 1974. Ez a
95. gyártási sorozatban (Batch 95) készült 12.
repülőgép. Gyártmányszáma 96-os volt nálunk, de
csak azért, mert Magyarország nem vásárolt az
első 96-os gyártmány-változatból, hanem csak a
második 96-os gyártmány-változatból, és így
emiatt azokat nem kellett megkülönböztetni
egymástól. Az eredeti 96-os ugyanis a MiG-21M
típusú repülőgép volt, ami nálunk nem üzemelt,
majd azt követte a 96F gyártmányú MiG-21MF. Az
eredeti 96-ost pedig attól kezdve nevezték
96A-nak is. Csehszlovákia mindkét 96-os
változatból vásárolt, ezért ott használták a 96A
megjelölést is, és használták a 96F megjelölést
is, ez utóbbit arra a változatra, ami nálunk is
használatban volt. (Néhány apró különbségtől
eltekintve a legfőbb különbség az volt, hogy az
M változatban még az R-11-es hajtómű üzemelt, az
MF változatban pedig már az R-13-as.) Szigorúan
véve tehát a mi gépeink 96F gyártmányok voltak,
noha nálunk egyszerűen csak 96-osnak nevezték
ezeket. Az már természetesen a Ti döntésetek,
hogy maradtok-e a sima 96-os megnevezésnél, ha
már egyszer ezt nálunk így használták, vagy sem.
Viszont javaslom, hogy az angol megjelölésnél a
Product 96F-et használjátok. Mindez vonatkozik a
7. sorban szereplő 9309-es oldalszámú
MiG-21MF-re is.
9. sor: A
3945-ös oldalszámú MiG-21bisz típusú repülőgép
gyártmányszáma helyesen 75A (Izgyelije 75A –
Product 75A), és gyári száma nem 7503945, hanem
75033945. A listáról hiányzik a gyártás éve, ami
1975. Ebből a változatból 15 darab volt a magyar
repülőcsapatoknál, ez szintén hiányzik a
listáról.
10. sor:
A 4419-es oldalszámú MiG-21U (így, egybe írva)
típusú repülőgép gyári száma nem 674419, hanem
664419. Ugyanis 67-es gyártmány soha nem
létezett (ezt egyszer kitalálta valaki), így
mind a kisméretű vezérsíkos, mind pedig a
nagyméretű vezérsíkos MiG-21U is egyaránt 66-os
gyártmányszámú volt. Ezeket illették sorrendben
a 66-400 és a 66-600 gyártmányszámokkal. Ezt a
témát már ismertettem az MRT 2001-es
konferencia-kiadványában. A listáról hiányzik a
szóban forgó repülőgép gyártásának éve, ami
1967. A repülőgép gyártmánya tehát angolul
Product 66-600. A 44. sorozatban készítették (Batch
44). Ebből a változatból nem 18 darab volt,
ahogyan az a listán szerepel, hanem csak 6
darab, mert a többi MiG-21U a 66-400-as
változatból került ki. Ezt lásd ott!
11. sor:
A 3041-es oldalszámú és 69-es gyártmányszámú (Product
69) MiG-21UM (így, egybe írva) típusú repülőgép
gyártási éve 1973, és saját számításom szerint a
78. sorozatban készült (Batch 78).
12. sor:
A 06-os oldalszámú MiG-23MF (így, egybe írva)
típusú repülőgép gyártási éve 1979. Sorozatszáma
124-05, amiből következően a 124. sorozatban
készült (Batch 124) 5. példány.
13. sor:
A 12-es oldalszámú Szu-22M-3 (így, egybe írva)
típusú repülőgép gyártási éve 1983.
Gyártmányszáma Sz-52M-3K (angolul Product
S-52M-3K), és az 51. sorozatban készült (Batch
51). Itt a "Product" helyett jó a "Factory code"
is.
15. sor:
A 018-as oldalszámú repülőgép típusa L-39ZO. Ám
a gyári számában vajon mi lehet az a ZD? Lehet,
hogy csak elírása a ZO-nak? A szakirodalom
szerint nem voltak betűk a gyári számban, de
lehet, hogy téved. A darabszámnál 20 szerepel,
de 24 volt, hiszen ez a repülőgép sem tartozott
a 20 repülésképes példány közé. Esetleg egy
megoldás lehetne az, ahogyan a Mi-4-es
helikopter sorában látható: 2+1. Itt lehetne:
20+4.
16. sor:
A 09-es oldalszámú helikopter típusa csak a
szovjet típusmegjelölés szerint volt Mi-1M.
Mivel viszont ez a példány lengyel gyártású volt
- ahogyan az összes Magyarországra került gép is
- ezért helyes lenne zárójelben feltüntetni a
helikopter valós, lengyel típusát is, ami
magyarul SzM-1V, ahogyan az - helyesen - a
Po-2-es repülőgépnél is szerepel: CSS-13, bár
magyarul az is CSzSz-13 lenne. A lengyel típus
lengyelül és németül SM-1W, angolul SM-1V. Az
angol szövegben a Poland utáni évszámot pedig
1962-ről 1963-ra kellene cserélni.
18. sor:
A Mi-4A típusjelet egybe kell írni.
19. sor:
A Mi-8P típusjelet egybe kell írni.
20. sor:
A 114-es oldalszámú Mi-24D (egybe írva) típusú
helikopter gyári száma nem K201114, hanem
K20114.
21. sor:
Az 505-ös Ka-26 gyártási éve angolul is 1970,
nem 1960.
22. sor:
Az 55-ös oldalszámú Il-28 (az L kisbetűs) típusú
repülőgép gyári száma 56455.
23. sor:
A 907-es oldalszámú An-24V (az N kisbetűs)
típusú repülőgép teljes gyári száma 77303907, de
az exportált repülőgépeken csak a sorozatszámot
tüntették fel: 03907. Amiből következik, hogy ez
a 39. sorozatban készült (Batch 39) 7.
repülőgép.
24. sor:
A 202-es oldalszámú An-26 (az N kisbetűs) típusú
repülőgép teljes gyári száma 47302202, de az
exportált repülőgépeken csak a sorozatszámot
tüntették fel: 02202. Amiből következik, hogy ez
a 22. sorozatban készült (Batch 22) 2.
repülőgép.
25. sor:
A Super Aero 45 kiállítási jelzése a múzeumban
G-007, nem 007.
29. sor:
A 426-os kiállítási oldalszámú repülőgép típusa
VEB Il-14P (az L kisbetűs), gyári száma pedig
helyesen 14803022. Előző jelzései az NDK-ban a
VNA-nál 411, majd 426 voltak. Innen származik a
jelenlegi fedélzeti száma. (Jó lenne majd ezt a
repülőgépet egyszer a magyar színekre festve
látni, fehéren piros csíkkal!)
30. sor:
A HA-MOE lajstromjelű repülőgép típusa Il-18V
(az L kisbetűs), gyári száma pedig helyesen
182005505. (55. sorozat, Batch 55), és pontok
nélkül.
31. sor:
A Tu-134-es adataival minden rendben van, csak a
vágyamat tudom kifejezni, hogy majd egyszer, ha
lesz pénz a repülőgép újra festésére, akkor ne a
Malév színeire fessék, hanem a Múzeum
profiljához jobban igazodva a Kádár-rendszer
kormánygépének színeire, fehérre piros csíkkal.
Ez nem lenne hamisítás, hiszen számos
repülőmúzeumban folyamodnak ehhez a módszerhez,
ha nincs meg az eredeti példány. A magyar
Me-108, az Aero-45 vagy az An-2 is így készült.
A repülőgép jelzése HA-924 lehetne, mert az a
gép már nem létezik. (Az a repülőgép viszont,
amelyik a HA-925 jelet viselte, még megvan: az a
HA-LBH Sinsheim múzeumában.) Ráadásul csak a
repülőgép törzsének felső részét kellene
átfesteni, na meg persze a függőleges
vezérsíkot. Aki pedig Malév-festésű Tu-134-est
akar látni, az ezt két további múzeumban is
megteheti még.
33. sor:
A repülőgép típusjelzése Il-2m3 (egybe írva, és
az L és az M kisbetűs).
36. sor:
A 10-es számmal kiállított repülőgép típusa
An-2R (az N kisbetűs). A darabszámnál 2
szerepel, de hogyha a rádiófelderítésre használt
An-2P típusú repülőgépek is a Honvédség
tulajdonát képezték, akkor összesen 7 darab
volt.
37. sor:
Az L-200D Morava mellett az van feltüntetve,
hogy egy darab, viszont az MN és MH tulajdonában
egy sem volt. Lehetne viszont itt is alkalmazni
azt a megoldást, amit a PZL-104-es repülőgép
sorában lehet olvasni, tehát hogy: Légirendészet
– Air Police. (Egyébként volt egy L-200A is a
Légirendészetnél.)
42. sor:
A 1319-es oldalszámú MiG-21U (egybe írva) típusú
repülőgép gyári száma 661319, és 1965-ben
készült a 13. sorozatban (Batch 13). Ebből a
66-400-as változatból (Product 66-400) a magyar
repülőcsapatoknál 12 darab volt.
43. sor:
A 301-es oldalszámú repülőgép típusa Li-2T,
gyári száma pedig 23441301, és 1952-ben
gyártották.
44. sor:
A 15-ös oldalszámú MiG-23UB (egybe írva) típusú
repülőgép gyári száma A1037926, és 1979-ben
gyártották.
Kiegészítések a tárolt, de ki nem állított
repülőgépekhez:
1. sor: A
814-es oldalszámú MiG-21F-13 (így, egybe írva)
típusú repülőgépet 1961ben gyártották.
2. sor: A
822-es oldalszámú MiG-21F-13 típusú repülőgépet
1961-ben gyártották.
3. sor: A
819-es oldalszámú MiG-21F-13 típusú repülőgépet
1961-ben gyártották. Gyári száma nem 731819,
hanem 741819.
4. sor: A
911-es oldalszámú MiG-21F-13 típusú repülőgépet
1962-ben gyártották.
5. sor: A
2221-es oldalszámú MiG-21F-13 típusú repülőgépet
1962-ben gyártották.
6. sor: A
406-os oldalszámú MiG-21PF típusú repülőgépet
1964-ben gyártották.
7. sor: A
0628 gyári számú helikoptert 1968-ban
gyártották, típusjele Mi-8T (egybe írva).
8.sor: A
731011 gyári számú repülőgép típusa L-39ZO, és
1977-ben gyártották. Az egykori Luftwaffe-száma
28+19 volt. A darabszám nem 20, hanem 24 (20+4),
hiszen ez a repülőgép sem tartozott a 20
repülésképes példány közé. A gyári számában
biztos az a ZD?
9. sor: A
helikopter gyári száma W02019 volt, oldalszáma
pedig 19, és 1961-ben gyártották. Lengyel
típusjele SzM-1V volt, mert a szovjet jelzés U
betűjét a Mi-1MU-ból a lengyelek nem jelölték.
10. sor:
A helikopter gyári száma W04036 volt, oldalszáma
pedig 36, és 1962-ben gyártották. Lengyel
típusjele SzM-1V volt.
11. sor:
A Jak-12R típusú repülőgépnél is szerepelhetne a
neve: Gém, ha már a listán más gépeknek is
szerepel a nevük, pl. Li-2 Teve.
(A
repülőgép fedélzeti száma biztos hogy 126 volt?)
12. sor:
A Jak-18 típusú repülőgép neve Fürj volt, a
Jak-11 típusé Ölyv.
A
Múzeumban korábban kiállított repülőgépekről:
Az "Aircraft
exhibited in the Museum earlier" mondatot én "Aircraft
previously exhibited in the Museum" formára
változtatnám.
2. sor: A
209-es oldalszámú repülőgép típusa Li-2T.
3. sor: A
HA-TRI lastromjelű, Z-326 Trenér Master
(magyarul Tréner) típusú repülőgép gyári száma
625, nem 62507. Gyártási éve 1960. (Már 1960
májusában átadták.)
4. sor: A
CCCP-15187 lajstromjelű PZL M-15 típusú
repülőgép gyári száma 1S01910, és 1980-ban
gyártották a 19. sorozatban (Batch 19).
5. sor: A
HA-ANE lajstromjelű An-2M típusú repülőgép gyári
száma 500402 volt, és 1965-ben gyártották.
Végezetül, örülök, ha hozzájárulhattam a lista
tökéletesítéséhez.
Mészáros
András
2009. I.
13.