REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Liling Zoltán: Reménybeli cikkek

 

 

Kedves Sándor!


Köszönöm a képet, nagyon jól használható (Zoltánnak küldtem egy nagy felbontású képet az Il-18 navigátor-munkahelyéről).
Az Il-18-as lapja is nagyon szépet fejlődött, gratulálok!

Időközben egész használható forrásokat találtam arról a navigációs rendszerről, ami pl. az Il-18-ban (de nagyrészt a Tu-134-ben is változtatás nélkül vagy kis változtatással) megvolt. Igyekszem egy rövid kis
összefoglalót írni róla, mert nagyon érdekes dolgokat tudtak.  Igaz, a használatuk sem volt egyszerű, úgyhogy nem csoda, hogy a navigátor önálló személy volt a gépen. Van olyan leírás, ami szerint a felszállás után tulajdonképpen a navigátor dolgozott, a pilóták meg hozathattak egy kávét :)
Volt egy levélváltásom Mónus Ferenccel a Malév volt 154-es főpilótájával, aki elmesélte,  hogy a 154-esen levő hasonló csodaműszert a Malévnél nagyon nem használták, csak alkalmilag, és ahhoz is rengeteg előkészítő számítást kellett végezniük.

Ezekben az eszközökben az volt a lenyűgöző, hogy lehetővé tették a földi irányadóktól független (az időnkénti pontosítást leszámítva) navigációt. Nyilván, ezeknek a modern változatai ma is megvannak, de akkoriban sem lézergiró, sem GPS nem volt, tehát adott esetben rá is voltak utalva ezekre az analóg "számítástechnikai" csodákra.

A talált "kincsek" között van még leírás az Il-18-as sárkányáról és vezérléséről, amiben nagyon részletes oktatási célú rajzok vannak. Hasonló van a 154-esről, és talán a 134-esről is. Esetleg ezekből is lehetne magyarázó rajzokat átemelni, és magyarázatokkal ellátni.

Az Il-28-as lapjához külön gratulálok, szerintem ez páratlanul részletes bemutató. Van rajta egy kép, ami "megütötte a szememet", az AB-52 (АБ-52) jelű "útisebesség mérő" (tényleges sebesség mérő).
Ilyenről másutt csak olvastam, természetesen a "Repülőgépvezetés", 1973-as kiadásában van "minden", amit tudni érdemes.

Egy megfigyelt bázispont elhaladási ideje és az  ismert magasságadat alapján lehet vele a rajta levő számolótárcsával kiszámolni a tényleges (út szerinti) sebességet.

A mellékelt rajz az ezzel a műszerrel a nagy magasságon használható oldalra
nézéses mérés illusztrációja, ebből a bizonyos, "Repülőgépvezetés" könyvből
való.
 


Remélem mielőbb lesz mit küldenem az alakuló anyagból.

Üdvözlettel,
Liling Zoltán

 

Várjuk a küldeményt ! (hs)