REPÜLŐMÚZEUM SZOLNOK
L.Z.: Kiegészítések az
Il-18 kabinfotóihoz
Kedves
Múzeumlap szerkesztő!
Az Il-18-as lapon (http://www.repulomuzeum.hu/Leltar/Leltarfotok/IL-18V.htm)
láttam néhány kérdőjelre végződő mondatot. Néhányra
azt hiszem, tudok olvasmányélményeim alapján
válaszolni. Ha gondoljátok, használjátok fel,
névközlés nélkül. Ha nem, akkor sem történt semmi,
nekem óriási öröm nézni ezt a múzeumi weblapot,
remélem, előbb-utóbb igazából is eljutok oda.
Az Il-18-as időjárás radarját,
a PeCsa-s hajtóműmetszet bemutató képekhez
(még külön is) gratulálok.
|
|
"Ez a kép a kapitány szemszögéből
készült. Nem sikerült eldöntenünk, hogy
akormányoszlopon lévő kerék az oldaltrimm, vagy az
orrfutó kormányzásátszolgálja-e?"
Az orrfutó kormányázást szolgálja. |
|
A kapitány
oldalkormány-pedáljai. Fölül a fékek, a kisebb,
oldalsó pedálok
lehet hogy az orrfutó kormányzására szolgáltak?
Szerintem nincsenek oldalsó pedálok. Nem az UFO, a
műszerfalkapcsolók
fluoreszkáló világítását gerjesztő UV lámpákra
gondolt a képaláírás?
Én a pedálok belső oldalán lévő,
felfelé álló, zöld kallantyúkra
gondoltam ! (hs) |
|
Érdekesség a fedélzeti
hangrögzítő jobboldalt fölül lévő ellenőrzőpultja: a
gépen vegyesen használt orosz és magyar feliratok
kavalkádját egy angol
nyelvű szoliterrel színesíti.
A Malév Il-18-asokra Angliában szereltek fedélzeti
hangrögzítőt, ezért angol
a felirata. (Talán 1973 körül történt.)
Az Il-18-asok angol
hangrögzítőjéről mintha az Aero História különszáma
az "Il-18 típusismertető" is ír, talán abban van a
beépítés pontos dátuma. |
|
A navigátor munkahelye, a
kapitány mögött, a menetiránynak oldalt/háttal.
Érdekesség, hogy a navigátori munkahelyen volt a VOR
I és VOR II vevők
frekvenciáját és üzemmódját beállító szerkezet (a
fényképen bal szélen,
középen, alatta egy piros cimke: két kerek a VOR
frek. beállító, mellette az
üzemmód választó), míg a VOR radiálok beállító
műszerei a pilóták középső
műszerfalán volt. (A képen én csak a kapitányi
oldalon levő, egyiket látom.)
A HA-MOA műszerfal képen látszik,
hogy a VOR-II radiál beállítója a
másodpilóta előtt nagyjából szemből nézve a kormány
mögött van:
http://www.flickr.com/photos/17350451@N08/2441060916/sizes/l/in/pool-624675@N24/ |
|
A navigátor SzPU-ja,mellette
számomra nem tisztázott kapcsolók.
Az ANU (Automaticseszkaja Navigacionnaja
Usztrojsztva-ha jól emlékszem) volt az Il-18-ason
(és később, ehhez nagyon hasonló a Tu-134-esen) az
autonóm navigáció és és repülgépirányítás rendszere.
Ez girók és a sebességadatok alapján egyfajta
analóg-mechanikus "számítógép" segítségével földi
rendszerektől független navigálást tett lehetővé.
Ennek kezdeti beállításai
során szükséges a kezdeti (vagy az útvonal "átlagos"
szélességi körének
beállítására).
|
|
Szintén
kezdeti beállításhoz tartozó "A navigációs
műszerek közelebbről" kép jobb szélén a fekete,
függőleges mezőben található giró-egyeztetők, amik a
földi félgömb megválasztása mellett egy ismert
mágneses irányhoz teszik lehetővé a girók igazítását
és az aktuális girórendszer megválasztását
(mágneses, önálló, vagy asztronómiai) Így, a jól
bevált orosz (nagy távolságra ideális, de tervezés-
és számításigényes) navigációs hagyományok szerint
földi főkörök menti navigálás vált lehetővé.
Az ANU fő műszerei a kívánt térképszög (LZP) azaz,
útirány beállítása, a megválasztott "0" ponttól mért
északra ("C"-Szever), és keletre ("B"-Vosztok) mért
elhaladást mutató kettős műszer, a szélsodródás
beállítása. Az ANU-t a pilóták műszerfalán lehetett
felkapcsolni a robotra,
ilyenkor egy "ANU+AP" visszajelző világított.
Az ANU tudott működni robotra kapcsolás nélkül,
ilyenkor a beállított térképszög melletti
előrehaladás útszakaszon való előrehaladás
("C"növekedése) és az oldalkitérés minimalizálása
("B" 0-n tartása) volt a navigációs információ.
Nagyon okos műszer volt, de nincs információm arról,
hogy használták-e
Malév-es személyzettel és navigációs eljárásokkal.
Általában az orosz navigációs automatika még a
Tu-154 idejében is túl durva és hirtelen manővereket
végeztetett (volna) a géppel az irányítás során,
így, amennyire
tudom, a leszálló üzemmódokon kívül a robotokat csak
alap üzemmódjaikban
használták irány, varió és magasságtartásra. |
|
A rádiótávírász melletti
kapcsolótábla.
De hol vannak a rádiók?
A rádiók a másodpilóta mögötti biztosítótáblás rész
és a személyzeeti pihenő
közti falrekeszben voltak, a pihenő felől
hozzáférhető módon. |
Közben elkezdtem részletesen írni
a MOA navigációs pultjáról (mert az autonóm
navigáció szélességi kör állítója mégsem az a felső
tekertyű, hanem a navigációs pult jobb szélén a
fekete panel alján levő beállító.) Ezután elkezdtem
részletesen írni erről pultról, aztán később vettem
észre, hogy a MOA pultja (amiről közben találtam jó
felbontású képet:
http://www.flickr.com/photos/17350451@N08/2441048148/sizes/l/in/photostream/
és MOE navigációs pultja egészen eltérő, még a
műszerek elrendezésében is.
Ha lenne MOElemér navigációs pultjáról nagyobb
felbontású kép, akkor szívesen megnézném, és amitt
tudok, akkor azon pontosan megmondok, mert a MOA
alapján "elmesélve" kicsit nagy lenne az
összevisszaság.)
Remélem, túl sok pontatlanságot
és tévinformációt nem írtam, ha lehetséges,
lektoráltassátok ha közlésre érdemesnek gondoljátok.
A magam részéről az Il-18 szerkezeti leírásaiból, a
http://il18.fluo.net -en található Il-18-as
modellből, a HA-MOA-n kapott szakvezetéses
látogatásból írom, amit írok, mindez természetesen
osztva a memóriám szerény képességeivel.
Üdvözlettel,
Liling Zoltán
Zoltán értékes információit éppen
akkor küldte, amikor megkaptam Zainkó Géza és Dr.
Moys Péter hasonló témákat taglaló képaláírásait,
ugyanakkor nem akartam összevegyíteni a két
magyarázatot.
Zoltán névtelenséget kért, de
időközben remélhetőleg sikerült meggyőznöm, hogy
nagyon is megérdemelten szerepel itt a neve.
(hs)
|
|