REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Joe Krybus: Én egy bolond vénember vagyok...

 
2008. áprilisában levelet kaptam (a Múzeum címén) a kaliforniai Santa Paulából, Joe Krybus aláírással. 
A Magyarországon egykor repült Zlin Z.381-esekről kért adatokat tervezett könyvéhez. Hogyan jut 
eszébe egy amerikainak épp a Z.381-esekről könyvet írni? Kiderül hamarosan, Joe leveleiből idézek a 
továbbiakban, némelyest összefésülve az önmagáról írtakat. 
 
Számodra is ki fog belőle derülni, nem mindennapi ember a mi Joe barátunk ! 
(hs)
 
Prágában születtem, ne firtassuk mikor... Mindig is érdekelt a repülés, a Csehszlovák hadseregben 
kezdtem Zlin C-105-tel, azaz Z-126-tal,  eljutottam a C-11-ig (Jak-11). Vonakodtam belépni a 
kommunista pártba, ezért kitettek a hadseregből. 
A hatvanas években, amikor enyhült a kommunista diktatúra a hazámban, a Nemzeti Technikai Múzeum
repüléstechnikai kurátora lettem. Mit hoz a sors, Csehszlovákia 1968.-as megszállása után ismét bajba 
kerültem. Az eredmény: kivándoroltam Amerikába. Van egy fiam aki  Csehországban él. 
Itt Santa Paulában Bücker repülőgépek alkatrészeinek gyártására, komplett gépek felújítására, sőt, új 
Bückerek építésére specializáltam magam. Mindent egyedül csinálok, nincsenek alkalmazottaim. A 
hegesztések bérmunkában készülnek és a kompozit anyagokkal is egy  másik cég dolgozik, én csak a 
mintákat készítem. 
Újítottam már fel Stearman, Beech Staggerving, Fairey Swordfish gépeket is, ez utóbbit csak földi 
kiállításra. Építettem Christen Eagle-t, és terveztem futóművet kicsinyített méretű P-51-eshez, de 
teljes méretű Mustangon is dolgoztam már. Még a prágai múzeumi időkben egymagam restauráltam 
Praga E-114, C-104 gépeket, részt vettem Avia B.9, Bleriot, Lavocskin La-7, Spitfire IX, Piper 1-4 
felújításában és építettem Kunkadlo nevű házi építésre tervezett gépet is. 
Kedves barátom, ez rengeteg munkának tűnik, de ne feledd hogy 74 éves vagyok és 40 éve 
foglalkozom ilyesmivel. 
Még dolgozom, repülök az imádott Bückereimmel - és kosárlabdázom. Nem hazudok, ez így igaz! 
A sport fontos szerepet játszik az életemben, a korai hatvanas években Csehszlovák bajnok voltam 
magasugrásban, 208 cm az egyéni rekordom. Még fontosabb, hogy a sport segített és segít most is 
az egészségem megőrzésében.
Szükségem is van a jó erőnlétre: most sem látszom ki a munkából, nem tudom megállni hogy bármit 
el ne vállaljak amire csak megkérnek. Nyugodtan lazíthatnék, de én csak dolgozom tovább keményen, 
szorongatva a könnyelműen vállalt határidőktől. Most is éppen nyakig vagyok munkával, Bücker 
Jungmeister törzseket gyártok, 6 darab elkészítését vállaltam. Balszerencsémre az első nem sikerült, 
úgy ahogy volt el kellett dobni. Azóta már elkészültem az első tökéletes darabbal, de reménytelenül 
lemaradtam az ütemtervtől. Most aztán dolgozom reggeltől estig, természetesen szombaton is, sőt
vasárnap délelőtt is.
Azt nem is merem említeni hogy szeretném megírni az egykor Csehszlovákiában gyártott Bücker 
típusok történetét...
 
Ez van: én egy bolond vénember vagyok ! 
 
Joe Krybus
 
 
Ezt a Bü-131-et én újítottam fel, LOM M332B motorral és állandó fordulatszámú légcsavarral.
Ez én vagyok a földön a Z.381 fülkéjében. A táblán a benzin ára mutatja, hogy a kép négy éve készült. A benzin gallonja mostanság 4.95 USD.
Cseh C.104, az általam tervezett Lycoming motorbeépítés prototípusa. Kb. 30 ilyen beépítő kitet sikerült eladnom.
Bü-131 az én Lycoming installációmmal.
A fenti gép (A-16)  Lycoming motorja és annak beépítése.
Az A-16 hátsó műszerfala.
Az A-16 rádiója.
Egy másik Bü-131, általam beépített Lycoming motorral.
Spanyol Bü-131 az általam tervezett LOM M332 motorbeépítés prototípusa.
A törzs eleje az általam beépített M332 motorral. Mindent én készítettem, beleértve fémcsövekből készült törzset is.
Az M332 motorbeépítés részletei.
Új építésú Bü-131 Jungmann, cseh LOM M332 (140 LE) motorral. Én építettem, négy éve fejeztem be. 
Bü-133 Jungmeister. Ezt a különleges gépet sok éve én tartom karban, a repülésére szóló teljes jogosultsággal.
Bü-133 szárnyközép-rész a szerelősablonban.
A teljesen kész Bü-133 szárnyközép-rész.
Bü-133 állítható ülés kit.
Bü-133 ülések állítórúdjai. Azért küldtem, hogy lásd, milyen mélységig bocsátkozom a gyártásba.
RV-3, általam beépített M332 motorral.
Az általam minden évben megszervezett Bücker-találkozó, Santa Paulában, 2008.-ban.
Egy P-51 Mustang, az egykor Goebel hadnagy (15. Air Force, Italy) által repült "Flying Duchman". Több alkalommal repült vele Budapest és a Balaton fölött. Mr. Goebel magas kora ellenére is remekül néz ki, ő is ott volt a Bücker-találkozón.

A gép tulajdonosa Mr. Steve Craig, aki tagja a Bücker klubnak is. Van egy Jungmeistere és egy Jungmannja, én építettem neki mindkettőt.