REPÜLŐMÚZEUM SZOLNOK
Joe
Krybus: Én egy bolond vénember vagyok...
2008. áprilisában levelet kaptam (a Múzeum címén) a kaliforniai Santa Paulából, Joe Krybus aláírással.
A Magyarországon egykor repült Zlin Z.381-esekről kért adatokat tervezett könyvéhez. Hogyan jut
eszébe egy amerikainak épp a Z.381-esekről könyvet írni? Kiderül hamarosan, Joe leveleiből idézek a
továbbiakban, némelyest összefésülve az önmagáról írtakat.
Számodra is ki fog belőle derülni, nem mindennapi ember a mi Joe barátunk !
Prágában születtem, ne firtassuk mikor... Mindig is érdekelt a repülés, a Csehszlovák hadseregben
kezdtem Zlin C-105-tel, azaz Z-126-tal, eljutottam a C-11-ig (Jak-11). Vonakodtam belépni a
kommunista pártba, ezért kitettek a hadseregből.
A hatvanas években, amikor enyhült a kommunista diktatúra a hazámban, a Nemzeti Technikai Múzeum
repüléstechnikai kurátora lettem. Mit hoz a sors, Csehszlovákia 1968.-as megszállása után ismét bajba
kerültem. Az eredmény: kivándoroltam Amerikába. Van egy fiam aki Csehországban él.
Itt Santa Paulában Bücker repülőgépek alkatrészeinek gyártására, komplett gépek felújítására, sőt, új
Bückerek építésére specializáltam magam. Mindent egyedül csinálok, nincsenek alkalmazottaim. A
hegesztések bérmunkában készülnek és a kompozit anyagokkal is egy másik cég dolgozik, én csak a
Újítottam már fel Stearman, Beech Staggerving, Fairey Swordfish gépeket is, ez utóbbit csak földi
kiállításra. Építettem Christen Eagle-t, és terveztem futóművet kicsinyített méretű P-51-eshez, de
teljes méretű Mustangon is dolgoztam már. Még a prágai múzeumi időkben egymagam restauráltam
Praga E-114, C-104 gépeket, részt vettem Avia B.9, Bleriot, Lavocskin La-7, Spitfire IX, Piper 1-4
felújításában és építettem Kunkadlo nevű házi építésre tervezett gépet is.
Kedves barátom, ez rengeteg munkának tűnik, de ne feledd hogy 74 éves vagyok és 40 éve
Még dolgozom, repülök az imádott Bückereimmel - és kosárlabdázom. Nem hazudok, ez így igaz!
A sport fontos szerepet játszik az életemben, a korai hatvanas években Csehszlovák bajnok voltam
magasugrásban, 208 cm az egyéni rekordom. Még fontosabb, hogy a sport segített és segít most is
az egészségem megőrzésében.
Szükségem is van a jó erőnlétre: most sem látszom ki a munkából, nem tudom megállni hogy bármit
el ne vállaljak amire csak megkérnek. Nyugodtan lazíthatnék, de én csak dolgozom tovább keményen,
szorongatva a könnyelműen vállalt határidőktől. Most is éppen nyakig vagyok munkával, Bücker
Jungmeister törzseket gyártok, 6 darab elkészítését vállaltam. Balszerencsémre az első nem sikerült,
úgy ahogy volt el kellett dobni. Azóta már elkészültem az első tökéletes darabbal, de reménytelenül
lemaradtam az ütemtervtől. Most aztán dolgozom reggeltől estig, természetesen szombaton is, sőt
vasárnap délelőtt is.
Azt nem is merem említeni hogy szeretném megírni az egykor Csehszlovákiában gyártott Bücker
Ez van: én egy bolond vénember vagyok !
|
|
Ezt a Bü-131-et én újítottam fel,
LOM M332B motorral és állandó fordulatszámú légcsavarral. |
|
Ez én vagyok a földön a Z.381
fülkéjében. A táblán a benzin ára mutatja, hogy a kép négy
éve készült. A benzin gallonja mostanság 4.95 USD. |
|
Cseh C.104, az általam tervezett Lycoming motorbeépítés prototípusa. Kb. 30 ilyen beépítő
kitet sikerült eladnom. |
|
Bü-131 az én Lycoming
installációmmal. |
|
A fenti gép (A-16) Lycoming
motorja és annak beépítése. |
|
Az A-16 hátsó műszerfala. |
|
Az A-16 rádiója. |
|
Egy másik Bü-131, általam beépített
Lycoming motorral. |
|
Spanyol Bü-131 az általam tervezett
LOM M332 motorbeépítés prototípusa. |
|
A törzs eleje az általam beépített
M332 motorral. Mindent én készítettem, beleértve
fémcsövekből készült törzset is. |
|
Az M332 motorbeépítés részletei. |
|
Új építésú Bü-131 Jungmann, cseh
LOM M332 (140 LE) motorral. Én építettem, négy éve fejeztem
be. |
|
Bü-133 Jungmeister. Ezt a
különleges gépet sok éve én tartom karban, a repülésére
szóló teljes jogosultsággal. |
|
Bü-133 szárnyközép-rész a
szerelősablonban. |
|
A teljesen kész Bü-133
szárnyközép-rész. |
|
Bü-133 állítható ülés kit. |
|
Bü-133 ülések állítórúdjai. Azért
küldtem, hogy lásd, milyen mélységig bocsátkozom a
gyártásba. |
|
RV-3, általam beépített M332
motorral. |
|
Az általam minden évben
megszervezett Bücker-találkozó, Santa Paulában, 2008.-ban.
|
|
Egy P-51 Mustang, az egykor Goebel
hadnagy (15. Air Force, Italy) által repült "Flying Duchman".
Több alkalommal repült vele Budapest és a Balaton fölött.
Mr. Goebel magas kora ellenére is remekül néz ki, ő is ott
volt a Bücker-találkozón.
A gép tulajdonosa Mr. Steve Craig, aki tagja a Bücker
klubnak is. Van egy Jungmeistere és egy Jungmannja, én
építettem neki mindkettőt. |
|
|
|
|
|