Eltelt néhány nap, Gyuri újabb fejezetet
küldött emlékeiből:
A méltatlan
sorsú Pipis-hegyi repülőtér valóban
csodálatos természeti környezetben
fekszik. A pilóták ezt már biztosan jól
tudják, de szeretném külön is felhívni
rá a figyelmet. Északról a kékesi Mátra
hegykoszorúja övezi, keleti oldalának
elegyes növényzettársulását az egyre
zsugorodó vízfelületű, kis kápolnával
kiegészített Szent Anna-tó ékesíti. A
környék híres búcsújáró hely volt
egykoron! Szembetűnő érdekesség, hogy
innen a térszín meredeken lejt Visonta
felé és DK-i irányban messze beláthatjuk
az Alföldet.
A Pipis és a Sár-hegy találkozásában
épült meg az ötvenes évek (hadi)ipartelepítő
koncepciójának eredménye, az akkori
nevén Dióda (v. Ampulla) Gyár. A jól
értesültek szerint rövid idő alatt át
lehetett állítani hadi termelésre, ezért
a néphumor csak Bőr- és Posztólukasztó
Gyárnak nevezte. A gyárat keskeny
nyomtávú iparvágány kötötte össze
Mátrafüreddel. A talpfákat már
felszedték és a töltést is átvágták,
mégis azt mondom: a környék
idegenforgalmi szenzációja lehetne egy
okosan kiépített, repülőtérrel
rendelkező szabadidő-központ a Pipisen,
ahová erdei kisvasúton is el lehet
jutni!
Az elmúlt évtizedekben több nagyszerű
vitorlázórepülő rekord kiindulópontja
volt a Pipis-hegy. Szerencsés vagyok,
mert én még ismerhettem azokat a "nagy
öregeket", akik tiszteletreméltó
fáradozásaikkal és bátorságukkal
hozzájárultak a kibontakozóban lévő
magyar vitorlázórepülés nemzetközileg is
elismert tekintélyéhez. Tőlük tudom az
alábbi részleteket.
A "Gyöngyös 33" nevezetű, egyetlen
példányban megépült rekordrepülő gép még
minden részletében kézimunkával készült.
Erre a célra a Mátrafüred szélén, a
Pipis-hegy lábánál lévő deszkahodályt
használták. Ez eredetileg mulatságok
színhelye volt, amit Molnár Árpád
vezetésével asztalosműhellyé
alakítottak. A költségeket gyűjtésből
fedezték. Külön szakmai érdemük, hogy a
tervező,
Janka Zoltán vezetésével olyan
teljesítménygép megalkotására
vállalkoztak, mellyel le akarták győzni
az akkori világ legjobbjait. Tény, hogy
közeljártak hozzá!
Az elkészült gépet Molnár Árpád repülte
be, a Pipis déli (Gyöngyös felé néző)
lejtőjéről indulva. A rekordrepülés
1933. június 27-én történt, ismét a
múltkori dombtetőről, ezúttal DK-i
irányú gumiköteles starttal. Árpi bácsi
azt mesélte, hogy nem volt elég erős a
szél, és a start után még az is
begyengült. A domb széle és a völgy tele
volt nagy kövekkel, a gép meg egyre csak
süllyedt. Visszafordulni már nem
lehetett, s félő volt, hogy a köveken
szétverődik a gép. Már nagyon alacsonyan
volt, amikor ismét erősödni kezdett az
idő, így nagy nehezen átjutott a
Sár-hegy déli lejtőjére. Itt már egyre
feljebb lehetett emelkedni, bár később
majdnem teljesen elállt a szél. Így is
megvolt a nagy öröm, hiszen 10 óra 7
perccel magyar időtartam rekord
született! A híressé vált gépet a Petőfi
Csarnok repüléstörténeti kiállításának
egyik relikviájaként a mennyezet alatt
felfüggesztve
állították ki.
A repülőgép
megalkotói közül hadd említsek meg két
mátrafüredit, a Rábel testvéreket.
Egyikőjük cipészként, a másik
emléktárgy-készítőként kereste a
kenyérre valót. A Pipis-hegy hatvanas
évekbeli elhagyatottsága is okozhatta,
hogy ők már nem kerültek közelebb a
repüléshez. Mindketten a mátrafüredi
temetőben vannak eltemetve.
Árpi bácsi beszélt saját életének
alakulásáról is. A háború után
vitorlázórepülő oktató lett, s ez okozta
sorsfordulását. Pontosabban egy
szerencsétlen baleset, még az ötvenes
évek vége felé. Egy akkoriban fontos
elvtárs leánya kérte meg, hogy vigye föl
repülni. Azonban csörlés közben
bekövetkezett a baj: műszaki hiba miatt
nem sikerült kioldani, s a gép
átvágódott. Sajnos, a leány
szörnyethalt, ő pedig életveszélyes
sérülésekkel került kórházba. Fölépült
ugyan, de a balesetet politikai síkra
terelték. Hosszú időbe telt, míg
tisztázni tudta magát, de nem
oktathatott és nem repülhetett többé.
Idős emberként is gyakran meglátogatta a
repülősöket, hisz neki ez volt az élete.
Bárhogyan is alakult, az emlékeit nem
vehették el tőle...
Árpi bácsit a gyöngyösi alsóvárosi
temetőben helyezték örök nyugalomra. S
ha arra járnál kedves olvasóm, kérlek,
keresd meg őt. Főhajtásod tiszteletadás
lesz mindazoknak, akik oly sokat tettek
a magyar vitorlázórepülésért!
Kozéky György , 2007. február
|