A "Vadász
helikopter"
Kedves Sanyi!
Közelmúltban Honlapotokon megjelent egy írás az új bukaresti
repülőmúzeummal kapcsolatban egy román muzeológus tollából.
Ennek kapcsán jut eszembe.....
Egy repülésőrült csapattal a Forgó Travel szervezésében
2006.07.26-31. között Erdélyben és a Regátban jártunk:
brassói repülőgépgyár, két bukaresti múzeum és egy
tengerparti repülőnap volt a program. Bukarestben a
Hadtörténelmi Múzeum is szép repülős anyagot rejteget, de a
fő attrakció az akkor még tulajdonképpen meg sem nyílt
Repülési Múzeum volt, ahová jegy nélkül engedtek be, igen
szívélyesen.
Bár 3-4
őrült tyúk állandóan rohangált körülöttünk, vigyázva arra,
nehogy a rendezetlen rész irányába fotózzunk - mivelhogy
"ezért esetleg nem veszik fel őket az EU-ba". Összességében
lenyűgöző volt számunkra mindaz, amit a kiállító teremben és
a szabad téren láttunk.
Részemre külön nagy élmény volt a "Vadász helikopter". Nem
kell mindjárt Apacsra, vagy Mi-24 Varangyra gondolni... Régi
ismerőssel találkoztam...
Az azóta már felszámolt Pestvidéki Gépgyár (az egykori Dunai
Repülőgépgyár utóda, amely később újra felvette ezt a nevet)
a pályafutásának csúcsán évente legalább 40 helikoptert
nagyjavított a vadászokon kívül. Ennek keretében érkeztek az
egykori Varsói Szerződés tagállamaiból a Mi-8-as különféle
változatai nagyjavításra, időnként sérüléses javításra. Szép
számmal jöttek a román katonai
minyók is, amelyek időnként hazánk területe felett eltűntek
a lokátorról. A pilóták bejelentkezéskor majdnem mindig
megkérdezték a toronytól, hol lesz a vám, illetve lesz-e. Ez
vagy Ferihegyen volt, vagy Tökölön. Soha nem találtak
semmit. A konyakosüvegek a padló és a kárpit alatt voltak
elrejtve. Amire a vállalati fegyveres őrség parancsnoka a
hangárba ért fújtatva, hol vannak a románok, addigra mi már
kitermeltük a nedűt. Szegény, lehet, hogy ő is csak
vásárolni akart, de nem kockáztathattunk...
Egyik alkalommal egy érdekes festésű és felszerelésű gép
érkezett, amelyet kettő másik is követett. Ezeket a gépeket
neveztük "Vadász" helikoptereknek.
Nem azért, mert a gépeken a törzs két oldalán, a hjm panel
magasságában MiG-21-es póttartályok voltak szerelve, hanem
mert a szalon belső kiképzésű helikopterekben a pilótafülke
mögötti jobb mellső válaszfal utastér felöli oldalán,
vadászpuskák részére fából készült fegyverállványok voltak
szerelve. Persze a kényelmes üléseken kívül volt bárszekrény
is és a két pilóta műszerfala között elhelyezett robotpilóta
fölé egy fából készült dobozféle ülőalkalmatosság volt
helyezve. Valamiféle navigátor ülés volt ("vadász-irányító"
<hs>), amikor az állami vendégeket vitte medvevadászatra
a Kárpátok Géniusza.
A 01-es
gép volt Csau-é, a 02-es a fiáé, aki tábornoki ruhában
végigsétálva a hangáron egy alkalommal meg is tisztelt
bennünket. A 03-as meg a hadügyminiszteré. Legalábbis a
rossz nyelvek szerint.
A gépről
annak idején technológiai fotókat tudtam csak készíttetni,
ezeken az egész gép nem szerepelt. Ugyanis feladatul kaptam
az orosz gyári dokumentációban nem szereplő üzemanyag
rendszer módosítás feltérképezését, a szükséges fel- és
leszerelési, valamint javítási technológia megírását. Ennek
kapcsán a módosított üzemanyag rendszert még saját készítésű
röntgenrajzon is ábrázoltam. A fotók és rajzaim évek múltán,
amikor már a polgári repülésben rongáltam a gépeket, sokat
segítettek, amikor román kérésre egy gépet ilyen
konfigurációra kellett alakítani.
A 21-es
póttartályok - 490 literes, 55 kg tömegű, AMC jelű
hegeszthető alumínium ötvözetből, belül hullámtörő
válaszfalakkal - kiváltottá a két belső hengeres póttartáyt,
amelyek a belső hasznos térből
hatalmas helyet foglaltak el. A minyó normál kifogyasztó
tartályában és a két külső, un. felfüggesztett tartályában
tárolt keró 400 km-re volt elég, a belső két tartállyal az
átrepülési táv 1000 km-re nőtt. A két MiG-21-es
póttartállyal (ilyenből különben a PG több száz darabot
gyártott) az átrepülési táv hasonló lett. A két póttartály
ejtőtartályként működik, a tolórudakból átalakított rácsos
tartószerkezet és egyedi gyártású bilincsek tartják. Az
üzemanyag diuritokon, hajlékony tömlőkön, fémcsöveken
keresztül csatlakozik a tehertér padlója alatti, a
felfüggesztett oldaltartályoktól jövő csővezetékekhez.
A múzeumi
03-as fedélzeti számú gép ezzel a festéssel jött be és ment
ki a PG-ből, leszámítva a felségjelet, amely abban az időben
a román nemzeti színekből összeállított ötágú csillag volt.
Sajnos a gép ajtaja le volt lakatolva, ezért a belsejét nem
lehetet fotózni. Egyébként a 03-as mellett kiállított minyó
is megjárta a PG-t.
Aki
Bukarestbe vetődik, annak feltétlenül érdemes elmenni mind
az új repülőmúzeumba, mind a hadtörténeti múzeumba. Ez
utóbbinak is van egy fedett épületben repüléstörténeti
részlege, akárcsak a repülőmúzeumnak. Mindkét fedett helyen
őriznek IAR 80-as replikát és a Hadtörténeti egy külön
pavilonjában egy helyreállított Nardi F.N.305-t.
Ez
utóbbiból, bár más motorral, nekünk is volt 42 db.
üdv. Bubu (Kovács Béla)
|