2009.
április
Kedves
Sanyi!
Bocsáss meg, hogy megint okvetetlenkedek!
Mint ígértem, megint írok. A Nagy úr által "előásott"
ősmúzeumról és laktanyáról készült
légifelvételt amikor
megláttam, meglepett. 1982-es évjáratú kép. Azt nem akartam
elhinni, hogy ilyen változáson ment át az objektum 10 év
alatt. Arra gondoltam, hogy véletlenül fordítva lett
előhívva.
No de Nagy úr ezt jelezte volna és Te helyrehozod. Tovább
léptem és ekkor tényleg meglepődtem. Egyes katonai
"funkcionáriusok" ennyire primitív gyermekded dolgokkal
bizonyították rátermettségüket és hogy túl tudnak járni a
nyugatiak eszén !?
Mert
kétlem, hogy ez HM parancsra történt. Igaz ugyan, hogy a
térkép léptéket is meg kellett hamisítani a "szomszéd"
kívánságára, de az előbbi még ezen is túltesz.
És én
ebben a korban itt voltam sorkatona. Szerencsém volt mert a
parancsnokom nem ilyen fénykép szerint ítélte meg az akkori
helyzetet.
Most leírok egy esetemet azzal az alezredessel, aki ilyen
fénykép szerint akarta igazgatni a világ dolgait.
A Tanszékvezető megbízott, hogy tegyek rendet a "T"
páncélszekrényében, amíg Ő órát ad. Engedélyezte, hogy
belenézzek az anyagba. Akkor gondolni lehet, hogy mennyire
volt titkos anyag. Kiválasztottam az 1960 május 1.én a
Szovjetunió fölött lelőtt U-2-es amerikai kémrepülőgépről
szóló anyagot. Gondoltam, most majd többet megtudok róla.
Tévedtem. Az újságban leadott híreket szajkózta titkos
anyagként. Kényelembe helyeztem magam a Tanszékvezető
helyén. Nyugodtan tettem mert máskor is ültem ott az Ő
jelenlétében, Ő meg olyankor a dohányzóasztalnál ült.
Ekkor
lépett be az alezredes /órát soha nem adott, legfőbb gondja
az volt, hogy a három sorkatonának van-e elfoglaltsága/. Már
azt is nehezményezte, hogy a főnöki székben ülök. Azt már
végképp nem tudta elviselni hogy T anyagot olvasok.
Hihetetlenül hangzik de összekülönböztem vele. Már az
elhárítót emlegette meg hogy hadbíróságra vág. Majd ő
megmutatja hogy ülnökből vádlott leszek. Az irodaajtó nyitva
volt, a legjobbkor toppant be a Tanszékvezető.
Valamit
meghallott a nyitott ajtón át a hangoskodásból. Nem engem
vont kérdőre hanem az alezredest hogy:
- Mi ez
nagy hangoskodás?
Rögtön
eldicsekedett vele, hogy mekkora fogása van. A főnöke
gyorsan lehiggasztotta.
- Hagyjad
hogy olvassa, én adtam rá neki engedélyt. Máskülönben meg
tudod hogy
ami titkos anyag abban a szekrényben van, az már régen
megjelent az újságban !
Az
alezredes azzal érvelt, hogy ha egyszer T anyag, azt
sorkatona nem olvashatja.
A CÉL és a
békesség érdekében maximálisan igazat adtam neki de elnézést
nem kértem. Ahogy
visszament az irodájába, a tanszékvezető rámnézett, egy
legyintéssel lezárta a dolgot, megkínált cigarettával és
most a dohányzóasztalhoz ültem. Az alezredes alapjában véve
nem volt rossz ember, merev katonának nevezném, aki az
etalont is felülbírálta.
Hogy mennyire volt titkos anyag az U-2-es gép lelövése , íme
a Népszabadság 1960. május 6.-i számában Nyikita Hruscsov
beszéde:
"Május
elsején 5.36 órakor egy amerikai kémre pülőgép behatolt a
Szovjetunió légterébe. A gépet lelőtték. Vannak ügyeletes
rakétáink, amelyek pontosan és elháríthatatlanul célba
találnak, mégpedig biztosabban, mint a járőrszolgálatos
repülőgépek ! "
A
légvédelem 14 rakétát lőtt ki az ellenséges repülőgépre. Egy
rakéta saját gépet talált el, a pilóta sorsa nem ismert. Egy
lövedék a kémrepülőgép közelében robbant leszakítva annak
farokrészét. További tudósítás: "Az idegen repülőgép egy
kolhoz közelében fúródott a földbe. A kolhoz sofőrje
barátjával megpillantotta az ereszkedő ejtőernyőst. A
pilótát beültették a Moszkvicsba és a kolhozirodába
szállították. Amíg érte nem jöttek, a falu népe vigyázott
rá. Így történt. Így lőtték le a szovjet harcosok az
amerikai kémrepülőgépet. Így fogták el a szovjet emberek a
gép pilótáját".- fejezi be tudósítását a Népszabadság.
A gép pilótája: Francis Gary Powers 31 éves százados.
Az U2-es kémrepülőgépről a honlapon nincs említés. Erről
írok néhány sort.
Eisenhower elnök 1954 októberében adott utasítást egy új
felderítőgép kifejlesztésére. Az U-2 program a légierő és a
CIA közös vállalkozásaként indult útnak. Fő konstruktőre
Clarence L." Kelly" Johnson volt, aki kifejlesztette a
második világháborús P-38 Ligting, majd az F-104 Starfighter
vadászgépeket.
Egy olyan gépet kellett kifejleszteni amit a szovjet
légvédelem nem tud elérni: elsősorban nagy magasság. Ehhez
társuljon nagy sebesség és nagy hatótávolság. Egy eddig
szokatlan megoldást választott. Hatalmas fesztávolság,
vékony törzs, sugárhajtómű.
Egy nagy vitorlázógépre hasonlított. Ez tudatos tervezés
volt, mivel a nagy hatótávolságot úgy tudták elérni, hogy a
gép nagy magasságban kikapcsolt hajtóművel siklott hosszú
ideig.
Erre jó példa az egyik U-2-es esete 1957-ben az
Atlanti-óceán fölött: A pilóta 25000 méteres magasságban
észlelte a hajtómű leállását. Bejelentkezett a
segélyfrekvencián amit a Bermudákon lévő légibázis
ügyeletese nyugtázott, majd riasztani akarta a
mentőcsapatokat. A pilóta közölte a megrökönyödött tiszttel,
hogy el tud jutni a közel 500 km-re lévő repülőtérig.
Kisebb
tömeg sereglett össze, amikor 40 perc múlva
vitorlázórepüléssel megérkezett a gép.
Tervezésnél nagy gond lett fordítva a kabin kondicionáló
berendezésére: túlnyomás, hőmérséklet és páramentesítés
biztosítására. A gép robotpilótával lett ellátva. Szolgálati
csúcsmagasságon a ritka levegő miatt a minimális és a
maximális sebességtartomány közel esett egymáshoz, ezért a
megfelelő helyzetstabilitás kényes műveletét levette a
pilóta válláról /akinek enélkül is elég dolga akadt repülés
közben/.
A gép tervezett feladatköréből a megfigyelőeszközök nagy
hangsúlyt kaptak. A legfontosabb készülék egy nagy
felbontóképességű Hycon-B kamera volt, melybe több ezer
képhez elegendő Kodak fejlesztésű Mylar filmet lehetett
befűzni.
Az új gép 1955. augusztus 4.-én repült először. Mindössze
300 méter futás elég volt a fel szálláshoz. 45 fokos szögben
emelkedett 10000 méterig, ezután kellett enyhébb emelkedőbe
vinni a szolgálati magasság eléréséig.
A
vitorlázó leszállással 1956.-ban négy baleset történt, ebből
három a pilóta halálával végződött.
Az 1960. május elsején lelőtt gép egy javított változat
volt: U-2C tipusjellel. A különbség az U-2A-hoz képest a
megnövelt erejű hajtómű, valamint a nagyobb levegő
beömlőnyílások.
Műszaki paraméterek:
Fesztáv: 24,43 m
Hosszúság: 15,24 m
Hajtómű: Pratt & Whiney J75P-13B, 7160 kp tolóerővel
Max. felszálló tömeg: 10225 kg
Sebesség. 748 km/h 19800 méteres magasságon
Bevetési magasság: 21000 m
Hatótávolság: 4635 km
Fegyverzet nincs
Az első éles bevetésre 1956. junius 20.-án került sor az
NSZK-beli wiesbadeni katonai re pülőtérről. Háborítatlanul
repült az NDK-n át Lengyelország légterébe, majd onnan
vissza.
Július 4.-én történt az első Szovjetunió fölötti bevetés.
Átrepült Leningrád és Moszkva fölött, majd a Balti-tenger
irányából tért vissza rengeteg jó minőségű felvétellel. A
sikereken felbuzdulva július 5.-én, 9.-én és 10.-én is
hajtottak végre bevetést. A gép oldalra néző kamerája 400km
távolságba is belátott.
A felderítések sikerességét jelzi, hogy a CIA által
kiértékelt több tízezer fénykép az USA Hírszerzési adatainak
90%-át tette ki.
Baráti üdvözlettel: Kóbor György
|