Márpedig igenis, hogy vannak szerencsés
kimenetelű véletlenek !
Sajóörös Tiszaújvárossal szomszéd település a Sajó völgyében. ’11.
június 11.-én a feleségemmel Tiszaújvárosból az említett
településre szándékoztunk átutazni. Két lehetőség van: a
35-ös főút, vagy egy rövidebb de kifogásolható minőségű út.
A 35-ösön volt szándékom menni. Véletlenül, de tényleg
véletlenül a rövidebb útra hajtottam.
Az örösi Sajó-ártérben néhány személygépkocsit és néhány
embert láttunk álldogálni. Az ilyen látvány mindig arra
inspirál, hogy nézzem meg, mi készülődik, vagy milyen
érdekességet láthatok. Természetesen katasztrófa csak addig
érdekel, amíg segíteni tudok. Dolgunk végeztével visszafelé
erre jöttünk. A feleségem már távolról észlelt egy
repülőmodellt körözni. Én is feleszméltem. Helikopter-modell
ropta a táncot a levegőben. Rögvest a 2010. májusi szolnoki
bemutató és Martin Péter valamint Illés Péter urak jutottak
eszembe.
Gyorsan leálló helyet kerestem. A pilóta urak igenis Ők
voltak. Éppen vége lett egy reptetésnek. Mondanom se
kell, odarohantam hozzájuk. Rövid bemutatkozás, ők is tudtak
engem hová sorolni. Nagyobb méretű helikoptereket reptettek,
mint Szolnokon. Illés úr már cserélte is az akkumulátort a
gépben és –mint kiderült, tiszteletünkre- bemutatót tartott.
Előzetesben: itt a légtér a repülőmúzeuméhoz
képest végtelennek mondható. Kb. ötszáz méter távolságban
van egy távvezeték. Martin úr indítványozására a pilóta
mellé álltam. Innen egészen más látványt nyújt, mint
távolról szemlélve. Mivel nincs szakmai rálátásom a
reptetésre, csak mint laikus tudok ecsetelni néhány,
részemre fantasztikus mutatványt. Hason repülésből háton
repülésbe átváltás fél másodperc alatt. Öt méter magasságban
orral lefelé függeszkedés (rotortengely vízszintes). Háton
repülésben egy méter magasan a talajtól olyan három méterre
megközelített engem, és ott egy ponton lebegésbe kezdett. Ha
nem ismertem volna a pilóta képességét, biztosan
elmenekülök, csak azt nem tudom, hová. Kb. tíz méter
magasságban háton repülésben motor kikapcsol, autórotálással
leszállás. Csak még öt méter magasságban hasra fordulás,
majd piheszerű landolás.
Gratuláció, megköszönve a bemutatót, indulni
akartunk. Ugyanis sietős volt az utunk. Köszöntem volna
Martin úrtól, de már hozta az Ő gépét. Hát ennyi kedvesség
láttán illett az Ő bemutatóját is megnézni. Szabadkozással
kezdte. Illés úr elhárította, mondván: jobban megy neki,
mint egy éve. És tényleg így volt. Ugyanazt végigjátszotta
amit Illés úr. Záróakkordként háton lebegésben kb. nyolcvan
centire megállt a talaj fölött. Már ez lélegzetelállító.
Szakaszos süllyedéssel leeresztette harminc centire. De
lehet, hogy csak huszonöt centi volt. Belegondolva, egy nem
jó mozdítás a távirányítón és a vagyont érő modell
megsemmisülne.
Nem ez történt. Ugrásszerű emelkedés, hasra fordítás, puha
landolás. Az ott látottakat nem lehet élethűen leírni. Azt
látni kellett.
Mindannyian örültünk a találkozásnak. Gratuláltunk,
megköszöntük a bemutatót. Ugyanezt tesszük most a honlapon
is.
Így is végződhet egy véletlen úttévesztés.
Üdvözlettel:
Kóbor György
|