REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Kovács Béla (Bubu): Jelzőrakéták a fedélzeten

 

 

Kedves SANYI!


Szokás szerint késve reagálok. A Mi-1-es rakétapisztoly ügyében már többen is hozzászóltak. De ez a téma önmagában is megér egy misét.

Már az I. VH alatt is vittek magukal elődeink rakétapisztolyt repülő drótakadályaikkal. Ugyanis a háború elejétől fogva bevetett léghajók és kötött léggömbők megsemmisítése nem ment könnyen. A pisztoly, karabély, majd géppuskagolyók csak kilyuggatták azokat, de nem gyújtották fel.

Ezért később megjelentek a kétfedelűek dúcaira szerelt La Prieur rakéták hosszú stabilizáló fanyelükkel.

Közbenső megoldásként a pilóták és megfigyelők közönséges rakétapisztolyt vittek magukkal, és sikeresen fel is gyújtottak azok magnéziumos jelzőtöltetével léghajókat, mindkét oldalon. Később persze kifejlesztettek hatásos gyújtó lövedékeket is.
A II. Vh. idején sok gépen már rendszeresített eszköz volt a jelzőrakéta. Küldök egy képet egy magyar Héjáról.

 

 

Horthy István főhadnagy V.4+21-es gépén jól látszik a szélvédő alatt a cső, amibe a kabinban beleillesztették a rakétapisztoly csövét (állítólag végzetes balesete közben használta is). Maga a pisztoly a kabinban egy tartóban volt rögzítve, megfelelő jelzőtöltény készlettel.


Az ominózus Mi-1-esünkben a RE 483 szabályzat "Mi-1 TÍPUSÚ HELIKOPTERüzemeltetési és műszaki kiszolgálási utasítása" HM kiadása 1963, 3.ábra "A berendezések és a kormányszervek elhelyezése a vezető fülkében" kihajtható lapon a fényképen jelölt helyen szépen egy rakétapisztoly van bedugva és
felette a kabinajtó belső műbőr borítására 9 db hüvelytartó van felvarrva, épp úgy néz ki, mint a vadászok lőszerhevedere.

 


Ami Nagy Andris megjegyzését illeti, hogy a keleti blokk gépein később megjelent kazetta kísértetiesen hasonlít a német gépekére,  hát erről annyit, hogy először a Me-262-n jelent meg és 1:1-ben , az utolsó alkatrészig és mm-re pontosan ugyanolyan szovjet kazetta.

Én a MiG 15-ön találkoztam vele először a PG-ben. Lámpával "csörgettem ki" működőképességét a gépre szerelve. A kazettát egy csavarral lehetett kivenni, túlsó oldalán elektromos csatlakozás volt. A csőbe betöltöttük a töltetet, akár 2-3 féle színt is. A kazetta 4 csőből ált, a tölteteknek ellenőriztem a
szavatosságát, ha lejárt, selejtítettem.

Berepülésre is ezzel szállt fel a gép és a berepülési program során ezt is kipróbálta a  berepülőpilóta (Eöry Elek), a fejünk felett rendezve tűzijátékot. Nem csak a földieknek szóló jelzések voltak, mert volt nemzetközi egyezmény szerint pl. légtérsértő gépszámára is.
A kazetta megtalálható volt a MiG 17-19-21 típusokon (74-esen a jobb szárny kilépő fölött, de ha megnézitek a múzeumi gépeket, ott a Delfinen és az Albatroszon, a Mi-8-on és az Il-18-ason is.

Valamint ha én is megnézem, talán van 1 db a pincémben is, a MiG-17 függőleges vezérsíkjából...


Képek
1.kép kilövőcső az olasz Héján (ld. fentebb)

 

 


2.kép szolnoki L-29 törzshátsóján a kazetta

 

 


3.kép szolnoki Minyó kettős kazettája

 

 


4.kép 2007-es Honvédnap a Városligetben: kettős kazetta a 336-os Mi-8P-n

                                                                           
         Üdv: Bubu