Kedves SANYI!
Szokás szerint késve reagálok. A Mi-1-es rakétapisztoly
ügyében már többen is hozzászóltak. De ez a téma önmagában
is megér egy misét.
Már az I. VH alatt is vittek magukal elődeink
rakétapisztolyt repülő drótakadályaikkal. Ugyanis a háború
elejétől fogva bevetett léghajók és kötött léggömbők
megsemmisítése nem ment könnyen. A pisztoly, karabély, majd
géppuskagolyók csak kilyuggatták azokat, de nem gyújtották
fel.
Ezért később megjelentek a
kétfedelűek dúcaira szerelt La Prieur rakéták hosszú
stabilizáló fanyelükkel.
Közbenső megoldásként a pilóták és
megfigyelők közönséges rakétapisztolyt vittek magukkal, és
sikeresen fel is gyújtottak azok magnéziumos jelzőtöltetével
léghajókat, mindkét oldalon. Később persze kifejlesztettek
hatásos gyújtó lövedékeket is.
A II. Vh. idején sok gépen már rendszeresített eszköz volt a
jelzőrakéta. Küldök egy képet egy magyar Héjáról.
Horthy István főhadnagy V.4+21-es
gépén jól látszik a szélvédő alatt a cső, amibe a kabinban
beleillesztették a rakétapisztoly csövét (állítólag végzetes
balesete közben használta is). Maga a pisztoly a kabinban
egy tartóban volt rögzítve, megfelelő jelzőtöltény
készlettel.
Az ominózus Mi-1-esünkben a RE 483 szabályzat "Mi-1 TÍPUSÚ
HELIKOPTERüzemeltetési és műszaki kiszolgálási utasítása" HM
kiadása 1963, 3.ábra "A berendezések és a kormányszervek
elhelyezése a vezető fülkében" kihajtható lapon a fényképen
jelölt helyen szépen egy rakétapisztoly van bedugva és
felette a kabinajtó belső műbőr borítására 9 db hüvelytartó
van felvarrva, épp úgy néz ki, mint a vadászok
lőszerhevedere.
Ami Nagy Andris megjegyzését illeti, hogy a keleti blokk
gépein később megjelent kazetta kísértetiesen hasonlít a
német gépekére, hát erről annyit, hogy először a Me-262-n
jelent meg és 1:1-ben , az utolsó alkatrészig és mm-re
pontosan ugyanolyan szovjet kazetta.
Én a MiG 15-ön találkoztam vele
először a PG-ben. Lámpával "csörgettem ki" működőképességét
a gépre szerelve. A kazettát egy csavarral lehetett kivenni,
túlsó oldalán elektromos csatlakozás volt. A csőbe
betöltöttük a töltetet, akár 2-3 féle színt is. A kazetta 4
csőből ált, a tölteteknek ellenőriztem a
szavatosságát, ha lejárt, selejtítettem.
Berepülésre is ezzel szállt fel a
gép és a berepülési program során ezt is kipróbálta a
berepülőpilóta (Eöry Elek), a fejünk felett rendezve
tűzijátékot. Nem csak a földieknek szóló jelzések voltak,
mert volt nemzetközi egyezmény szerint pl. légtérsértő
gépszámára is.
A kazetta megtalálható volt a MiG 17-19-21 típusokon
(74-esen a jobb szárny kilépő fölött, de ha megnézitek a
múzeumi gépeket, ott a Delfinen és az Albatroszon, a Mi-8-on
és az Il-18-ason is.
Valamint ha én is megnézem, talán
van 1 db a pincémben is, a MiG-17 függőleges
vezérsíkjából...
Képek
1.kép kilövőcső az olasz Héján (ld. fentebb)
2.kép szolnoki L-29 törzshátsóján a kazetta
3.kép szolnoki Minyó kettős kazettája
4.kép 2007-es Honvédnap a Városligetben: kettős kazetta a
336-os Mi-8P-n
Üdv: Bubu
|