REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Kovács Béla (BUBU): Bigyók a forgószárny-lapáton

 

 

 

Kedves Sanyi !


Épp van egy kis időm levelezni. (hiszen korengedményesen vagyok december óta).

Azt a bizonyos indikátort a helikopterek forgószárny lapátjainak főtartóján egyébként "katonának" is hívtuk a PG-ben. (lásd. futómű kinti helyzet mechanikus jelző 15-ösön, 21-esen)

 


A fsz. (forgószány) lapát belépő élét egy alu-ötvözetből készült üreges főtartó képezi (a főtartót Kazányban gyártják, francia eredetű szerszámgépen). Ezen rep-irányban még egy felragasztott, elektromosan fűtött gumiborítás is van. A főtartóhoz hátsó peremeihez ragasztási technológiával rögzítik a felhajtóerőt termelő áramvonalas burkolatot, amely típustól függően 21-17 szekcióból áll (Mi-8, Mi-24). A szekciókat egymás közötti hézagát hermetikkel töltik ki. Ezeknek a szekcióknak borítása 0,3 mm vastag durál lemez, a belsejét 0,03 mm vastag alufóliából készült méhsejt-szerkezet tölti ki, amelyet szintén ragasztással rögzítenek az áramvonalazó burkolathoz. (és ez megtartja a 11,4 tonnás helikoptert, kibírja a lapáton ébredő hatalmas centripetális erőket, a csűrést-csavarást...).

Érdekesség: a lapátok időszakos ellenőrzése során vizsgálni kell a burkolat felválását a méhsejttől. Ez
töbféleképp történhet, a legegyszerűbb az, amikor kis bakelit kalapáccsal végigkopogtatják a felületetét, s hang alapján megtalálható a hiba helye.
Annak idején ennek a kis szar kalapácsnak a bekerülési ára 80 transzferábilis rubel (á35 Ft) volt, ami megfelelt akkoriban egy magyar mérnök félhavi fizetésének.

A szerelt lapát üzemideje 2 naptári év, vagy 1500 repült óra volt, egy lapátkészlet ára a 70-es években 800 ezer forintra rúgott.

Ami a főtartót illeti, a belsejét száraz nitrogénnel (semleges gázzal) töltötték fel  és a kérdéses "katona" jelezte a nyomásesést, ami repedésre utalt. Azért töltötték fel száraz nitrogén gázzal, mert a légköri oxigén (21%), vagy a nitrogénben lévő nedvesség belülről korróziót okozna. Ugyanis a korrózió mikro szinten is végbemehet, az alumínium ötvözetben az alap alumínium és az ötvöző rézatom között nedvesség hatására is létrejön a helyi elem. A keletkező lyukkorrózió repedés kiinduló helye lehet, (sok máskorrózió is sanyargathatja szegény alkatrészünket, pl. fáradásos korrózió, kristályközi korrózió stb). Épp elég baj szegény alumíniumunknak a fáradásos repedés is.
                                                                           
               üdv Bubu
ui.: nem vagyok grafomániás....

 

******

 

Nem, kedves Bubu, nem vagy grafomániás. Ha netán mégis, mi annak csak örülhetünk !

Viszont: belerondítottál a lelki békénkbe azzal a közléssel hogy a főtartót nitrogénnel töltik fel.

Egyszer mi már itt a honlapon - igaz nélküled - konszenzusra jutottunk, hogy egyszerű autópumpával fújják fel... Szóval mégsem úgy van ?!

(hs)