Még egy szót hozzátennék az
áprilisi rejtvényhez: a repülőgépeken általában azért
használunk nitrogént a sűrített levegő helyett, mert az nem
tartalmaz vízgőzt (párát) és ily módon nem okoz korróziót a
teljesen zárt terekben. Ahova benézni ugye nem nagyon
tudunk, márpedig a repülőgépeknél jó tudni az ilyesmit.
(Mellesleg ezért van az, hogy a különböző
sárkányszerkezetekben, ha csak lehet, kerülik a zárt
szelvényeket. A lapát főtartónál ez valószínűleg
elkerülhetetlen volt.)
A pumpálós témához meg azt tudom elmondani, hogy a
nyomáscsökkenést az esetek 99%-ában a szelep hibája okozza,
nem a mikro-repedések. Ezért, ha a "katona" (ez a neve a
piros pöcöknek) kijön, a hibakeresés első művelete az
újrapumpálás, majd a figyelés. Ha megint kijön, akkor ki
kell cserélni a szelepet, megint felpumpálni, és megint
figyelni. Ez általában hatni szokott. Ezek után már a
műszaki bajtársak gondosságára van bízva, hogy feltöltik-e
nitrogénnel, vagy úgy hagyják.
Mellesleg a nitrogénpalackhoz simán lehet reduktort
csatlakoztatni, amivel óvatosan is feltölthetők a
berendezések.
Még egy apróság: Volt itt a
válaszok között olyan, ahol a tippelő sejteni vélte, hogy a
lapát-főtartóban létrehozott túlnyomás nemcsak
repedésvizsgálatra, hanem merevítésre is szolgál. Nos, azért
a dolgot komolyan végiggondolva, senki sem hiheti el, hogy
egy nagy durung zártszelvényt némi pumpálással keményebbé
lehet tenni. Legalábbis olyan ember, akinek némi köze van a
szakmához, nem gondolhatja komolyan.
Persze időről időre előfordul, hogy ifjú rádiós vagy emós
tisztek, tiszthelyettesek megkajálják, és szakértően
figyelik a lapátvéget, hogy a pumpálás hatására mikor kezd
el emelkedni. Állítom, hogy a jelenleg is aktív állományban
vannak jó páran, akiket a gaz sárkányosok már átvágtak
ezzel.
Remélem, nem pofáztam már megint túl sokat és feleslegeset!
Imre Lajos
Köszönjük Lajos, nem p...-tál
sem sokat, sem feleslegesen !
(hs) |