Kedves Hajnal Sándor!
Köszönöm Neked ezt a gyönyörűen
összeállított oldalt a repülőkről. Küldök egy családi fotót,
ami 1962.-ben vagy 1963.-ban készült, anyukámék utaztak a
Li-2-vel Pécsre. A fotó nem a legjobb minőségű, tekintettel
arra, hogy talán egy Pajtás géppel készült amatőr fotó.
Viszont, hogy a furcsa "Li" jelzést
megfejtsem, mert nekem a repülők az Iljusinnal kezdődtek,
így kutattam az interneten és így találtam hozzátok is.
Zsaludek Endre egyik fotóját "kölcsönvettem" erről a gépről
az archívumból (a ferihegyiről van szó, ahol jól látható,
hogy az én családi fotómon szereplő
gépről van szó, HA-LIQ) a www.hollos51.eoldal.hu honlapomra,
természetesen feltüntettem a készítőjét és remélem
engedélyezitek nekem ennek a fotónak a használatát, kérem
ezt a nagyszerű fotóst, hogy engedje meg nekem (ha nem én is
leveszem az oldalamról a képet). Külön "érdekesség", hogy
nekem sosem sikerült repülőre ülnöm, pedig egykor még
űrhajós is szerettem volna lenni, de hát így alakult.
Köszönettel és tisztelettel:
Hollósné Marcsi
******
Kedves Hollósné Marcsi,
örülök ha tetszik az oldal és köszönöm a dicséretet is.
A fotót, ahogyan írtad, Zsaludek Endre készítette, úgyhogy
engedélyt Ő tud Neked adni.
Megkeresem az ő e-mail címét és hamarosan elküldöm.
Van egy kiegészíteni valóm és egy jó hírem számodra, ha az
általad készített kép valóban Pécsett készült!
A képen látható Li-2 nemigen ment sehová, mert az éppen a
pécsi Vidámparkban van kiállítva, jól látható, hogy a
kerekei is állványra vannak állítva. Ez a gép ott töltött jó
40 évet kiállítva, én is láttam a '90-es évek elején. A
lajstromjele azonban nem HA-LIQ volt, hanem HA-LIS. Talán a
nyitott ajtó ovális formája sugallta Neked a "Q" jelzést. A
HA-LIQ azért sem lehet a képen, mert azzal 1975.-ig repültek
a Magyar Néphadseregben.
Viszont: a HA-LIS, ami egykor a pécsi Vidámparkban állt, és
minden bizonnyal onnan integet a hölgy aki ha jól értem
éppen Édesanyád, akkor gép azonos a jelenleg "301" katonai
jelzéssel a szolnoki Repülőmúzeumban álló, katonai festésű
géppel! Eljöhetsz, megnézheted, ha akarod be is szállhatsz.
Miért volt két jelzése? Mert eredetileg katonai szállító
gépként ("301") érkezett Magyarországra, 1952.-ben. Utána a
MALÉV-nak adták át ("HA-LIS", 1957.-től), és belül
átalakítva utasszállítóként szolgált tovább. Amikor
leállították, akkor került a pécsi Vidámparkba, 1964.-ben.
Valamikor 2003-2004. táján hozták Budaörsre, ahol
kiállítható állapotra hozták, visszaadták az eredeti katonai
jelzését és a szolnoki Repülőmúzeumban kiállították.
Küldök róla egy korabeli felvételt is, Dr. Moys Péter
készítette, aki már akkor a Malév jogásza volt, és ma is jó
egészségnek örvend. Milyen furcsa véletlen: a képen is
nyitva van az ajtaja, amire a lajstromjel "S" betűje van
felfestve és azért nem látszik, csak a szárnyakon.
Ha a képet idézni kívánod, légy szíves aláírni hogy Dr. Moys
Péter felvétele, és a www.repulomuzeum.hu honlapról
származik.
Ha a "301"-esről kívánsz a honlapunkról képet letölteni,
ezennel örömmel hozzájárulok.
Ne haragudj ha untattalak a sok szöveggel, de szerettem
volna ha megtudsz néhány adatot a szép emlékű régi
képeden lévő repülőgépről.
Üdvözlettel:
Hajnal Sándor
honlap-gazda.
******
Kedves Hajnal Sándor!
Többet kaptam, mint gondoltam, úgy hogy kicsit kiszedegetve
beszerkesztem a honlapomba az információkat. A küldött fotót
is felhasználom (természetesen feltüntetve az adatokat) és a
honlapotokról is leveszem a 301-est, mert így lesz kerek ez
a világ. Remélem egyszer eljutok Szolnokra és beszállhatok a
gépbe (jelenleg ennek a legfőbb akadálya, hogy a férjem
komoly beteg és
ketten már nem tudunk menni sehova és egyedül sem hagyhatom
- szóval ilyen "prózai" oka van). De a kedves meghívásod nem
felejtem el és ki tudja mit hoz a jövő.
Ajándékba küldök egy fotót, ami szintén a családi
albumunkban van és a fotó hátoldalán lévő feljegyzést is
elküldöm hozzá (én még ennek a segítségével sem tudtam
kibogozni, hogy milyen gépről lehet szó, a nevelőapám bátyja
volt repülős, aki a feljegyzést írta rá, mivel ő már nem él,
ez talán örökre titok marad, viszont a fotó ritkaságán mit
sem változtat.
Közben az elküldött 1952.-es
"Fecske kötelék" fotóról azt nyomoztam ki, hogy Gy. Fekete
István: Fejezetek a 70 éves független.... cikkébe illene
bele, mert a szolnoki repülésképzés és a "Fecske" (Zlin-381)
ebbe vág bele - az interneten 10 oldalt találtam mindössze
erről a géptípusról, igaz egy gyönyörő prágai fotót egy
kiállításról - , viszont őt nem tudtam kibogozni, hogy
elérjem.
A fotó családi vonatkozása: nevelőapám bátyja, Eszenyi
Kálmán (aki Gyálon lakott) volt a repülős, sokkal többet nem
tudok róla, mert nem tartottuk a kapcsolatot. A család
fotóalbumában van ez a kép és a hátoldali felirat tőle
származik. Az oldalamon www.hollos51.eoldal.hu kiigazítottam
a történetet a
Te kedves írásod alapján és dr. Moys képét illesztettem be a
HA-LIS-ról.
Megjegyzem a fotón nem az ovális
ajtó miatt asszociáltam a a HA-LIQ-ot, hanem a gép
jellegzetes betűtípusú "Malév" feliratából. (ez csak itt egy
kis érdekesség, hogy mit képes az ember összekombinálni).
Mivel már több repülős családi fotóm nincs így nem állítalak
újabb feladatok elé.
Tisztelettel munkádért és az
írásért,
Hollósné Marcsi
|