|
Győri János:
"...a HÖR emblémás Mi-8-as
helikopter 1981. szept. és 1989. szept. között, <Csepreg> fedőnéven Mi-8-as később
Mi-2-es helikopterek is határ megerősítési feladatokat
kaptak a határőrség nyugati kerületeinél, minden év ápr. 15.
és szept. 30. között. Ezek a helikopterek Jánossomorján,
Ágfalván, Bozsokon, és Szentgotthárdon települtek. A
feladatban résztvevő helikopterek és személyi állomány a
határőrség jelvényét és sapkáját viselte. A helikopterek
földi határsértés esetén támogatták az akciócsoportok
munkáját, illetve demonstrációs repüléseket végeztek."
*** "Valamikor a
80-as évek elején egy magyar MiG-21 MF egy határsértő
azonosítása közben elvesztette sebességét és átesett
Ausztriába (a pilóta szerencsésen katapultált). A labancok
hőbörögtek , a magyar szervek meg úgy döntöttek hogy a kis
sebességű célokat helikopterekkel fogják elfogni. Ezért négy
osztrák határ menti őrsre kitelepült egy minyó és ott
őrjáratozva ill. készültséget adva őrizték a vasfüggönyt. A
gépek és személyzetek heti váltással /kedden/ mentek ki, és
akkor kapták a HŐR jelvényt. Így a labancok nem szólhattak
/de morogtak/ mert nem katonák hanem "határőrök" voltak a
határnál. A gépeken UB blokk volt de rakéta nem.
Felszálláskor viszont egy valódi határőr csoportot vittek
magukkal és szükség esetén ők intézkedtek. A visszatérő
gépeken a HŐR jelvényt lefestették, így idővel szép vastag
festékréteg gyűlt össze. Később Mi-2 is részt vett a
feladatban. Még a szolnoki alakulat is adta ezt a
szolgálatot. A fedőneve Csepreg volt, gondoskodva a
dunántúli kisváros nevének mind szélesebb körű
megismertetéséről.
NAGY BANDI" |
Kiegészítés 2008. márciusában:
"Nem MiG-21MF esett át a
labancokhoz 1981.07.07-én.
A pápai ezred /MN 5081/ 52-s oldalszámú MiG-21bis-ap gépe
volt. gyári száma a 75081645.
A repülőt Mészáros István hdgy. vezette, de nem ez a lényeg
! Fiatal repülőgép-vezetőt 4 rakétával és 1 póttal kis
sebességű célra küldeni kis magasságban eléggé nagy hiba
volt. A parancs egy mintaszerű elfogás volt de ez nem jött
be...
A gép összesen 158 órát és 276 leszállást teljesített.
/az igazi negatív rekorder ezen a típuson a 4133-s
MiG-21bis-a, 103 óra és 165 leszállás/
Üdvözlettel
Hérincs István" |