REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Hérincs István: Kiegészítés a HÖR Mi-8 sztorihoz

Egy kis kiegészítés a Nagy Andris HÖR Mi-8-as ügyekben cikkéhez:

 

Előbb idézzük az említett sztorit !

(hs)

Győri János:

"...a HÖR emblémás Mi-8-as helikopter 1981. szept. és 1989. szept. között, <Csepreg> fedőnéven Mi-8-as később Mi-2-es helikopterek is határ megerősítési feladatokat kaptak a határőrség nyugati kerületeinél, minden év ápr. 15. és szept. 30. között. Ezek a helikopterek Jánossomorján, Ágfalván, Bozsokon, és Szentgotthárdon települtek. A feladatban résztvevő helikopterek és személyi állomány a határőrség jelvényét és sapkáját viselte. A helikopterek földi határsértés esetén támogatták az akciócsoportok munkáját, illetve demonstrációs repüléseket végeztek."

***

"Valamikor a 80-as évek elején egy magyar MiG-21 MF egy határsértő azonosítása közben elvesztette sebességét és átesett Ausztriába (a pilóta szerencsésen katapultált). A labancok hőbörögtek , a magyar szervek meg úgy döntöttek hogy a kis sebességű célokat helikopterekkel fogják elfogni. Ezért négy osztrák határ menti őrsre kitelepült egy minyó és ott őrjáratozva  ill. készültséget adva őrizték a vasfüggönyt. A gépek és személyzetek heti váltással /kedden/ mentek ki, és akkor kapták a HŐR jelvényt. Így a labancok nem szólhattak /de morogtak/ mert nem katonák hanem "határőrök" voltak a határnál. A gépeken UB blokk volt de rakéta nem. Felszálláskor viszont egy valódi határőr csoportot vittek magukkal és szükség esetén ők intézkedtek. A visszatérő gépeken a HŐR jelvényt lefestették, így idővel szép vastag festékréteg gyűlt össze. Később Mi-2 is részt vett a feladatban. Még a szolnoki alakulat is adta ezt a szolgálatot. A fedőneve Csepreg volt, gondoskodva a dunántúli kisváros nevének mind szélesebb körű megismertetéséről.
NAGY BANDI"

 

Kiegészítés 2008. márciusában:

"Nem MiG-21MF esett át a labancokhoz  1981.07.07-én.
A pápai ezred /MN 5081/  52-s oldalszámú MiG-21bis-ap gépe volt. gyári száma a 75081645.
A repülőt Mészáros István hdgy. vezette, de nem ez a lényeg ! Fiatal repülőgép-vezetőt  4 rakétával és 1 póttal kis sebességű célra küldeni kis magasságban eléggé nagy hiba volt. A parancs egy mintaszerű elfogás volt de ez nem jött be... 
A gép összesen 158 órát és 276 leszállást teljesített. 
/az igazi negatív rekorder ezen a típuson a  4133-s MiG-21bis-a,  103 óra és 165 leszállás/

Üdvözlettel
Hérincs István"