Gy.
Fekete István
FEJEZETEK A HETVEN ÉVES FÜGGETELEN MAGYAR LÉGIERŐ
TÖRTÉNETÉBŐL (1938-2008).
A magyar katonai repülés több évtizedes
történetében az alapokat, az első világháború hős magyar
repülői rakták le. Az első világégés méreteit jól
érzékelteti néhány számadat. 1914-18 között Magyarország
területéről fegyverbe hívott 3.8 millió katonából 661000 fő
halt meg, 74300 megsebesült és 734000 fogságba esett.
Ezekben az években a repülőszemélyzetek megközelítőleg
100000 légi harcot vívtak, melyben, csak a nyugati
hadszíntéren 10424 repülőgép semmisült meg (8077
légi-harcban, 2347 pedig a légvédelem tüzétől). Ami magyar
pilóták helytállását illeti, az Osztrák-Magyar Monarchia 11
legeredményesebb magyar pilótája (olyan tiszthelyettesek,
mint Kiss József 19; Fejes István 18; Gräser Ferenc
15; Kaszala Károly 9 légi győzelemmel) több mint 300
repülőgépet tett harcképtelenné, a monarchia légiereje által
lelőtt gépek 40%-a, magyar pilóták nevéhez kötődik. A
győzelmet azonban akkor sem adták olcsón, jelentősek voltak
a veszteségek is. A monarchia légjáró-csapatai 358 halottat,
148 súlyos, 159 könnyű sebesültet, 114 eltüntet, 133 foglyot
vesztettek. A Tanácsköztársaság időszakában is sokan
vállaltak szolgálatot volt háborús pilóták közül, vezetőjük
az ismert aviatikus Petróczy István volt. Ekkor, egy
speciálisan felkészített Brandenburgi felderítőgéppel Dobos
István berepülőpilóta kiemelkedő repülőteljesítményt hajtott
végre, amikor, Kijevbe majd onnan Budapestre (2X1100 km)
szállította Szamuely Tibor (a népbiztos, a moszkvai
díszszemlén vett részt, a Kijev-Moszkva közötti utat földön
tette meg).
1920.
július 4-én, 10.00-kor hazánk egyik feketebetűs napja,
történelmének egyik legnagyobb nemzeti tragédiája
következett be, amikor Versaillesban aláírták a trianoni
békediktátumot. Egy tollvonással az ország akkori 282 ezer
négyzetkilométernyi területe 93000-ra, 18 milliós lakossága
7.8-ra zsugorodott. Délvidékről 44903, Felvidékről
106841, Erdélyből 197035, összesen 348779 fő menekült el. A
diktátummal korábban egymással szoros gazdasági függőségben,
egymásra épültségben lévő térségeket vágtak el egy
tollvonással egymástól. A diktátum gyakorlatilag
megszüntette hazánkban a katonai repülést és
repülőgépgyártást. Az ún "E-akció" (felszámolás) keretében,
a Barres francia ezredes vezette Légügyi Ellenőrző Bizottság
elpusztított 119 repülőgépet, 77 repülőgépmotort és
repülőgépgyárak speciális berendezéseit, gépeit is
tönkretették.
A
tiltás, a pusztítás egy sajátos nemzeti "létformát" szült, a
rejtett légierőt. 1920. január hóban már működött a
Kereskedelemügyi Minisztérium II. (légiforgalmi)
szakosztálya. 1924. 04. 10-én a Kereskedelemügyi
Minisztériumon belül megalakult a Légügyi Hivatal. 1931
októberében már a titkos légierő öt repülőszázadból állt.
Egyrészt három közelfelderítő alegységből (Debrecenben
Schwetz Zoltán, Szegeden Heppes Miklós, Kaposvárott
Eperjessy József parancsnoksága alatt Fokker C VD - el).
Másrészt egy távolfelderítő századból (Székesfehérvár
Gyiressy Weiterschütz József, Fokker C VE - kel).
Harmadsorban, egy vadászkiképző századból (Székesfehérvár
Háry László; Fokker D VII és D XVI - el). Végül egy bombázó
kiképző századból (Szombathely, Orosz Béla, Fokker F VIII
Bi-el) állt. 1932-től felbecsülhetetlen értékű szolgálatot
tettek a független magyar légierő életben tartásában, a
főleg a pilóták képzésben az ekkortájt az országban sorra
alakuló sportrepülő egyesületek.
A
független magyar légierő megszületik.
Ahhoz, hogy a katonai repülés új alapokon
újjászerveződhessen meghatározott politikai, gazdasági,
katonai feltételekre volt szükség. Az önállósodás útján
fontos állomás volt 1927, amikor a Szövetségi Ellenőrző
Bizottság beszüntette tevékenységét, majd 1937. 01. 27-e,
ekkor a Népszövetség pénzügyi ellenőrző tevékenysége ért
véget, mindezek betetőzéseként az 1938. augusztus 22-én, a
jugoszláviai Bledben (Stojadinovič, a jugoszláv kormány
elnöke, külügyminiszter, Krofta csehszlovák és Comnen román
külügyminiszterek, valamint Bakach-Bessenyey György belgrádi
magyar nagykövet által) aláírt megállapodás. Ebben
elismerték hazánknak a kisantant viszonyában a
fegyverkezéshez való jogát. Már ezt megelőzően néhány
hónappal Darányi Kálmán miniszterelnök március 05-én Győrben
elmondott beszédében "megfújta a harci kürtöt". A kormányfő
hadicélokra 1 milliárd, ebből közvetlen hadikiadásokra 550
millió, ezen belül, pedig konkrétan repülőanyagra 55 millió
pengő felhasználásáról tett említést. 1939-től három évre
hadikiadásokra több mint 4500 millió pengőt terveztek
felhasználni. A terv szerint a légierő létszámát 20 ezer
fölé, a külföldről beszerzendő repülőgépek számát több mint
500-ra, amihez még párosult a hazai repülőgépipar által
produkált több mint 200 repülőgép. Felpörgött a pilótaképzés
is, a hazai felkészítés mellett Olaszország 200 pilóta
felkészítését vállalta. Ami a hazai repülőgépipart illeti a MÁVAG az olasz gyártásjog megvásárlása után 175 darab
Reggiane Falco, magyarosított nevén Héja gyártásra kapott
megbízást, a Győri Vagongyár néhány WM 21 Sólyom legyártása
után 40 darab Focke-Wulf Fw-58 Weihe típusú gép
legyártásához foghatott hozzá, a Weiss Manfréd Repülőgép- és
Motorgyár WM-21 Sólyom típusú gépet, és WM-14 és WM-23 és
egyéb más típusú repülőgép-motorokat gyártott és fontos
hadicélú repülőgép-gépátalakításokat végzett. Beindult a
repülőtér-építési program is.
1939.
január elsejével önálló szervezeti kertek között kezdte meg
működését a független, önálló haderőnemmé vált katonai
repülés. Vezetőszerve a Honvéd Légierő Parancsnokság volt,
első parancsnoka vitéz Háry László ezredes. Beindult a
munka, a nagy lemaradás miatt gyorsítani kellett az
"ütemen", amit erősen fékezett külföldi
elszigeteltségünk.
Sodródás
a háborúba.
1939.
március 24-én Kárpátalja visszacsatolásakor Szobránc
térségében az egyre erősödő magyar légierő átesett a
tűzkeresztségen, amikor, légiharcban 9 szlovák gépet lőttek
le, a magyar bombázók, pedig támadást intézte az iglói
repülőtér ellen. Az izmosodás újabb állomása volt az 1939.
november 5-én, Kasán megalakult "Horthy Miklós" Honvéd
Repülőakadémia.
1940. A
Dongó szd. Szolnokon
1941
tavaszán a Jugoszlávia elleni német hadműveletben való
részvételünk során, a magyar repülőerők is feladatot kaptak.
1941. április 12-én súlyos veszteséget szenvedett el a
magyar katonai ejtőernyőzés és repülés. Ezen a Pápáról a
sáros felszállópálya miatt feladat-végrehajtásra Veszprémbe
települt Savoia-Marchetti "SM-75" típusú szállító-repülőgép
felszállás közben lezuhant. A tragikusesemény
következtében Bertalan Árpád őrnagy parancsnok
ejtőernyős-zászlóaljparancsnok, Kelemen Károly százados
pilóta, szállítórepülő századparancsnok, Bene László
főhadnagy navigátor, és Petri János őrmester rádiós, és 15
ejtőernyős katona életét vesztette. A jugoszláviai
hadműveletekben az ejtőernyősöket szállító repülőszázadon
kívül, hat vadász és három bombázó század vett részt.
1941.
június 26-án egy újabb nevezetes és máig egyértelműen nem
tisztázott esemény Kassa bombázása. A támadás során nem
azonosított felségjelű repülőgépek 29 db bombát dobtak le a
városra, 29 ember halálát és 13 személy sebesülését okozva.
Mivel a hivatalos politika a kassai incidenst a szovjet
"számlájára írta", megtorló csapást helyezett kilátásba. Ez
a hadművelet június 27-én reggeli órákban a Sztanyiszlavra
mért csapással kezdődött. A repülőkkel egy időben 8.
Határvadász-dandárból alakult "Rakovszky csoport" (nevét a
parancsnokról Rakovszky György tábornokról kapta), benyomult
szovjet területre. Még ezen a napon délelőtt 10 órakor, a
magyar miniszterelnök a Parlamentben bejelentette a
hadiállapotot a Szovjetunióval. Június 29-én 25 magyar
bombázó mért csapást Sztrij
városára, és
ezzel a
magyar kormány a "megtorlócsapást"
befejezettnek tekintette. A
magyar
légierő ezen a napon elszenvedte a szovjet fronton első
veszteségét. A X. közelfelderítő század egyik WM-21-es
Sólyom típusú gépe és személyzete (Bánya László főhadnagy
navigátor és Sallai István zászlós pilóta) a bevetéséről nem
tért vissza (minden bizonnyal életüket veszették).
A
háborús évek.
Az
1941-ben a Szovjetunió területén folyó szárazföldi
hadműveletek támogatására, Orosz Béla ezredes parancsnoksága
alatt egy repülőcsoportot hoztak létre, ami két
vadászrepülő- három könnyűbombázó-ezredből és a 4.
nehézbombázó repülőezredből állt. A repülőcsoport 1941.
június és november között harcolt hadműveleti területen,
Frontszolgálatát 1454 bevetéssel fejezte be, ennek során 30
ellenséges gépet lőtt le, saját vesztesége, pedig 17 tiszt,
15 legénységi állományú katona, valamint 25 közelfelderítő,
14 vadász, 11 bombázógép.
1942
januárjában Ribbentropp német külügyminiszter és W. Keitel
tábornok a német vezérkar (OKW) főnöke Budapestre
látogatott, látogatásuk célja a nagyobb létszámú magyar
katonai részvétel elérése a szovjet hadműveletekben. Ennek a
látogatásnak volt a "terméke", a 2. (magyar) hadsereg
felállítása és frontra küldése. A magyar szárazföldi haderő
légi támogatására hozták létre a 2. repülődandárt.
Parancsnoka András Sándor vezérkari alezredes. vezérkari
főnöke pedig Németh János vk alezredes lett. Állományába
távol- és közelfelderítő, bombázó és vadászrepülő
alegységeket szerveztek. Heinkel He-111P, Dornier Do-215,
Junkers Ju-88, WM-21 Sólyom, Heinkel He-46-os, Caproni
Ca-135bis, Bücker Bü-131, Focke Wulf FW-58, Re-2000 Héja,
Junkers Ju-86 és Caproni Ca-101, és Arado Ar-96 típusú
repülőgépekkel. 1942 májusában meg indult a kitelepülés a
frontra, közúton, vasúton, és a levegőben. A szárazföldi
haderő és repülők is, komoly ellenállással találkoztak a Don
folyóhoz történő kijutásig és ott az ún hídfőharcokban is.
HORTHY
ISTVÁN
tartalékos főhadnagy, kormányzó-helyettes (pilótája által
"Sheriff"-nek nevezett Héja.
1942.
augusztus 20-n Horthy István tartalékos főhadnagy
kormányzó-helyettes repülőhalála mély megrendülést váltott
ki hadműveleti területen és a hátországban egyaránt.
1943.január 12-vel elkezdődött nagy nemzeti tragédia a
Donnál, amiből a repülők sem "maradtak ki". Ilovszkojéban (a
2. magyar hadsereg főhadiszállásától alig néhány
kilométerre) 750 repülős katona állt készen a harcra.
Sikertelen kísérlet után végül a 26 (német) Westfalen
hadosztály mögött, 500 harcoló, 4000 fegyvertelen és 1000
sebesült magyar és más nemzetiségű katona indult el nyugati
irányba. Január 23-án érkeztek meg Harkovba útközben a
veszteség: 36 halott, 46 eltűnt, 56 sebesült, és 32
fagysérült. Elpusztult az anyagi készlet 74%-a, a
repülőgépek 49,3%-a (36 gép). A 2. magyar hadsereg
vesztesége 40 ezer halott, 70 ezer sebesült és
fogságba-esett katona volt. Elpusztult a felszerelés 80%-a.
1943.
február 2-án megkezdődött a repülődandár átfegyverzése,
átszervezése. 102-es számozással az alakulat egész évben
hadműveleti területen, német alárendeltségben maradt.
Repülőgépei között megjelent FW-189 Bel Ami felderítő, a
ME-109 különböző vadászrepülő változatai, He-111 és Ju-88
bombázók, és "némi késéssel" a Ju-87 romboló. A honi
területen folyó repülés sajátos színfoltja volt az 1944-ben
a szolnoki repülőtéren 8-10 darab Junkers Ju. W34 típusú
géppel (Ju-52 kicsinyített mása) folytatott, német
műszerrepülő, és a BSF-230-as vitorlázókkal végzett kiképzés
(a vitorlázó gépeket Heinkel He 111-esek vontatták). Kállay
Miklós miniszterelnöktől sokan várták, hogy "kimanőverezi"
az országot a háborúból. Azonban 1944. március 19-én a német
hadsereg megszállja hazánkat. 1944. október 15-i sikertelen
kiugrási kísérlet után, kezdetét vette a Szálasy Ferenc
vezette nyilas uralom.
Ebben a
"politikai közegben" kezdődött el a szövetségesek
(angol-amerikai) légicsapás sorozata, ami
CBO
(Combined
Bomber Offensive) direktívában, "POINTBLANK" fedőnéven
öltött testet. A szövetséges vezérkarok 1943. november 28.
és december 1. között lezajlott teheráni konferencián
határozták meg a Földközi-tengeri Szövetséges Légierők
Parancsnoksága (MASAF) erőinek feladatait. A végrehajtás a
15. (amerikai) hadászati légi hadseregre, valamint az Angol
Királyi Légierő (RAF) 205. stratégiai bombázó csoportjára
(ezredére) épült. Ebbe a légi kötelékbe 21 bombázó egység
tartozott. Ebből 15 ezred B-24 Liberator, 5 B-17 Flyng
Fortress bombázó 1 pedig vegyes (felderítő, fényképész)
volt. A bombázókötelékek vadászbiztosításra, P-38 Lightning,
P-51 Mustang és P-47 Thunderbalt gépeket használtak fel.
205. (angol) bombázó ezrednek, éjszakai feladatokra
eredményesen alkalmazható Vickers-Wellington, és nappali
feladatokra is alkalmas Halifax gépei voltak. A MASAF
mindösszesen 1600 db bombázó, és 800-900 db vadászgép felett
rendelkezett.
B-24
Liberator
1944.
április elsejével a 101. Puma osztállyal megalakult a magyar
honi légvédelmi repülőalakulata, állományába 3
repülőszázaddal (40 db Me-109G repülőgéppel), parancsnoka
Heppes Aladár. Az osztályt később ezreddé szervezeték át,
majd szeptember 25-ével a 101. vadászrepülő ezredet kivonták
a Honi Légvédelmi Parancsnokság alárendeltségéből.
Első
hatalmas erejű bombázás Budapestet és közvetlen környékét
érte, 1944. április 3-án. A támadásban 200 szövetséges
repülőgép vett részt, a veszteség, pedig 1073 halott, 526
sebesült. Június 2-án az ún. "Ingaművelet" során, több nagy
magyar várost ért légicsapás közte Szolnokot is, csak ebben
a Tisza parti városba több mint ezer ember halt meg az
amerikai támadás következtében. Szeptember 19-én Budapest
már a 25. szövetséges bombatámadást szenvedte el. Az utolsó
támadásra hazánkban 1945. március 22-vel került sor. A
magyar honi vadászrepülő-erők 649 bevetést hajtottak
végre, ennek során 61 négy- 32 kétmotoros bombázót, 14
vadászgépet lőttek le. Magyar veszteség 31 pilóta és 78 db
Me-109G típusú repülőgép. A német vadászok hazánk légterében
932 bevetést hajtottak végre és 53 négymotoros bombázót, és
20 db két és egymotorost lőttek le. Veszteségük 43 pilóta,
és 88 vadászgép.
A magyar
légierő sorsának alakulása a rendszerváltásig.
(1945-1989).
1944.
december 22-én Debrecenben megalakult az ideiglenes kormány.
A háború szinte még be sem fejeződött, de már megindult az
ország kifosztása, ami érintette a hadifelszerelést is. 1200
vagonnyi anyagot (közte repülő jellegűt is) szállítottak ki
az országból. 1947. február 10-én Párizsban aláírták a
békeszerződést, ami nekünk a meghatározott keretű
szárazföldi haderő mellett, ötezer főnyi személyzetből és 90
(ebből 70 harci) repülőgépből álló légierőt engedélyezett.
1948. április elsején megkezdte a működését a Honvédelmi
Minisztériumban a Légügyi Alosztály, majd később ez
Osztállyá, majd Szemlélőséggé alakult. 1949. július 15-én a
légierő újjá szervezésének fontos dátuma, megalakult a
HM-ben a Repülőcsapatok Parancsnoksága. 1949. december
elsejével Zalka András mérnök ezredest nevezték ki
első parancsnokának. Az Országos Magyar Repülő
Egyesület (OMRE) keretében Bücker Bü-131 és Arado Ar-96 és
Zlin 381-es Fecske típusú repülőgépeken elkezdődött a
pilótaképzés. 1948. február 18-án a Szovjetunióval megkötött
"Barátsági, Együttműködési, és Kölcsönös Segítségnyújtási
Szerződés", majd, pedig az ezt követően június másodikán
aláírt Magyar Szovjet Katonai Egyezmény hatására megindult a
szovjet gyártású repülőgépek beáramlása a magyar légierőbe.
Ekkor érkezett az
UT-2
Galamb,
Jakovlev
Jak-9 Vércse,
Iljusin
Il-10 Párduc és a
Liszunov
Li-2 Teve, majd kissé később a
Jakovlev
Jak-11 Ölyv és
Jak- 18
Fürj.
A Magyar
Kommunisták Pártjának Politikai Bizottsága (MKP PB) 1948-ban
döntött a katonai szakemberképzés beindításáról. A magyar
légierő felett a Dolgozó Ifjúság Szövetsége (DISZ)
védnökséget vállalt. A döntést követően létrejött 21 katonai
iskolán 1948-53 között 19641-an fejezték be tanulmányaikat.
A magyar légierő felett védnökséget vállalt a Dolgozó
Ifjúság Szövetsége (DISZ).
Propaganda film, Körmendi János színésszel.
51-ben
Sztálin elindította a háborús hisztériát, mely szerint a
Szovjetuniónak és "szövetségeseinek" 1953-ra készen kell
állnia egy "nyugat által indított világméretű katonai
konfliktus elhárítására". Ezzel hazákban is kezdetét vette a
haderő nagyarányú mennyiségi fejlesztése.
Az
újrakezdés 1947. október 01. és 1948. április 15.
között az 1. önálló repülőszázaddal az 1. Honvéd Önálló
Javítóműhellyel és az 1. Honvéd Repülőtér Gondnoksággal
indult Budaörsön. 1948. április 15. és 1948. október 01.
között a következő repülőszervezetek voltak:
1. Honvéd
Kiképzőrepülő Osztály (Mátyásföldön), az 1. Honvéd Repülőtér
Gondnokság (2. Szolnok, 3. Tapolca, 4. Börgönd, és 5.
Kecskemét kirendeltséggel), valamint az 1. Honvéd Önálló
Repülőgép-javító Műhely (Budaörs). 1948. január-március
hónapokban Mátyásföldről Szolnokra települt az 1.
Repülőkiképző-osztály és annak 1. repülő-kiképző százada (Homér
Imre, majd Huba László őrnagy parancsnoksága alatt, 448
fővel), továbbá az 1. Ejtőernyős Század (Kiss Zoltán
főhadnagy vezetésével, 234 fővel), és a 2. Repülőtér
Gondnokság (Gonda András főtörzsőrmesterrel, 43 fővel).
1948. szeptember 24-én 115 növendéket avatott az osztály
Szolnokon és ezzel gyakorlatilag be is fejezte
tevékenységét.
1948.
október elsejével megalakult Kecskeméten a
41.Vegyes
Repülőezred (vere e.), állományában az 1.-2.
vadászrepülő és a 3. csatarepülő századokkal.
Szolnokon megkezdte működését a Honvéd Killián György Repülő
Hajózó Iskola, a Honvéd Vasvári Pál Repülőgép-szerelő
Iskola, és a 16. Önálló Szállító Repülőszázad (Tanai
János
főhadnagy) Budaörsön.
1949.
október elsejével (ez a szervezési intézkedés dátuma, az
alakulatok felállítása ténylegesen 1950. január elsejével
kezdődött) a Légierő Parancsnokság alárendeltségébe több új
alakulat került. A 25. Vadászrepülő Hadosztály (vre ho),
parancsnoka Mezőfi István őrnagy Kecskeméten (alárendeltjei:
Forró Pál százados 24. vadászrepülő ezrede - vre e -,
Szentkirályszabadján, Szebeni András százados
50. vadászrepülő ezrede, Tökölön - majd később Taszáron -, a
Zoltai László százados 23. Önálló Csatarepülő
Ezrede Tapolcán). A 35.
Vegyes Repülőezred Rekettyés László százados vezetésével
Székesfehérvárott (majd 35. vadászrepülő ezredként
Horváth János százados parancsnoksága alatt Taszáron). Tanai
János főhadnagy 16. Önálló Repülőszázada Budaörsön. Honvéd
Kilián György Repülő Hajózó Iskola, Huba László őrnaggyal,
majd augusztus elsejétől Kablay Lajos alezredessel az élén,
Szolnokon.
KABLAY
Lajos alezredes, posztumusz ezredes.
Vasvári
Pál Repülőgép-szerelő Iskola Budaörs. 1950. november elsején
a taszári újjá varázsolt repülőteret az 50. Vadászrepülő
ezred "üzemelte be". Az 1950. április 04-i díszszemlén a
Kilián iskola UT-2-es Galamb és Zlin 381-es Fecske típusú
repülőgépekből álló kötelékkel vett részt, a pilóták
többsége ún növendékoktató volt. A 41. ezred, pedig Jak-9 és
Il-10 századdal. Az szervezők mindkét alakulat munkáját a
díszszemle kiváló egysége címmel ismerték el.
1951-re
eldurvultak a politikai, nemzetközi kapcsolataink
Jugoszláviával. Ebben az évben a repülőesemények (köztük a
katasztrófák) példanélküli módon elszaporodtak. Épp, hogy
túltette magát a katonai vezetés azon, hogy 1949. szeptember
12-én két műszaki honvéd Jugoszláviába repült egy Zlin 381
Fecske típusú repülőgéppel, alig tették túl magukat a
vezetők ezen az eseményen már újabbak következtek. 1951.
február 24-én, a Killián iskola, vadászkiképző ezredének két
beosztottja, Szélig Imre főtörzsőrmester technikus, és
Polácsik Attila őrmester szerelő-mechanikus, a 12216-os
gyári számú Jak-11 "Ölyv"-vel, Kecskemétről,
Ausztriába repült. Március 2-án a MASZOVLET egyik
Po-2-es "Pacsirta" típusú gépével ketten távoztak külföldre.
A
felújított Polikarkov Po-2 Pacsirta típusú rg. Szolnok,
Sportrepülőtér.
Ebben az
évben magyar repülőtisztek egy csoportját külföldre távozás
előtt leplezett le az állambiztonság. Ezek az események, és
a repülőfegyelmezetlenségek sokasága okot szolgáltatott a
"rendcsinálásra" arra, hogy a sok-sok embert a seregből
eltávolítsanak. Letartóztatások, tömeges leszerelések
következtek eljött az idő az ún "horthysta hadsereg"
katonáinak hadseregből történő eltávolítására, több vezető
beosztású személy leváltására. Menesztették Zalka András
ezredest, légierő-parancsnokot, Horváth Barna alezredest,
helyettest, Horváth Kálmán alezredes főmérnököt, (ez utóbbi
kettőt halálra ítélték, majd megkegyelmeztek nekik) Hűvös
Sándor őrnagyot, hadtápfőnököt, Hámori László őrnagyot,
törzsparancsnokot, és a parancsnokság osztályvezetőinek
többségét.
Az
előbbiek ellenére 1952-ben már a repülőcsapatok létszáma már
közelítette a 20 ezer főt, ami 4 hadosztályból, több
közvetlen egységből és alegységből állt. Állományába
tartozott a 25. vre ho Kecskemét (1952-58 között, Taszáron,
az 50. és 35. vre e), 24.
vre ho Kunmadarason (majd 66. vre ho Kecskeméten). 68.
csatarepülő hadosztály (csre ho), Székesfehérvár (a 32. az
59. és a 30. csre e Tapolcán, Börgöndön és
Székesfehérvárott). 82. Önálló Bombázórepülő Ezred Mezőtúron
(majd 1952-55 között 92. Önálló Bombázórepülő Hadosztályként
- bore ho -, Kiskunlacházán, a 10. a 35. és a 26.
bombázórepülő ezredekkel). Légierő közvetlen alakulatok
voltak
a 37.
Önálló Felderítő-repülő Ezred, Kiskunlacházán, a 18. Önálló
Vegyes-repülő század Budaörsön, a 49. Önálló Szállítórepülő
század Budaörsön a 19. Önálló Fényképész repülőszázad,
Mátyásföldön. A Killián iskolán, Szolnokon jelentős
létszámmal és feszített ütemű tempóban, szovjet kiképzési
tematika és módszerek szerint folyt a pilótaképzés. Az
1951-es esztendő, jelentős szakmai eseménye volt a
gázsugár-hajtóművel felszerelt MiG-15 "SAS" típusú
repülőgépek megjelenése a 66. vadászrepülő hadosztálynál
Kunmadarason. A vezetőállomány gyakorlati átképzésére
augusztus elseje és október tizedike között került sor 30-35
órában, erre a típusra. 1952-ben meg érkeztek az első
MiG-15bisz-ek.
MiG-15biszek az előkészítő helyen
1952.
október 14-18. között Szabadkígyós és Újkígyós között egy
nagyszabású hadsereg-gyakorlatra került sor (amit
megtekintett Rákosi Mátyás és Farkas Mihály is). A
rendezvényt 21 db Liszunov Li-2-es Teve, és 1 db C-47-es
Dakota típusú szállító-repülőgép szolgálta ki. Az ejtőernyős
zászlóalj október 14.-én, 08.20-kor szállt fel Szolnokról. A
cél előtt a C-47-es motorhibája miatt, a gép parancsnoka (Koronkai
Károly őrnagy) kényszerugrást rendelt el, amit látva a
többiek, ők is megkezdték az ugrást. Takács Ferenc hadnagy a
tévedést észlelve azonnal leállította a többi gép
elhagyását, ennek köszönhetően a kötelék első 12 és utolsó 2
gépe a kijelölt helyen hajtotta végre az ugrást (közben
haláleset, és súlyos sérültek voltak, megsérült Sziklai
Mátyás parancsnok is). Ezért a feladat végrehajtását a
parancsnok helyett Csík György hadnagy jelentette Rákosi
Mátyásnak.
Az
1956-os események időszakában a magyar légierő 255
feszállást 199 óra 10 percet repült. A légierő, karhatalmi
(földi célpont elleni) jellegű repülési feladatot 7 esetben
(egy raj, négy gép-pár és két egyes gép bevetés) hajtott
végre. Ebből három esetben került sor, tüntető tömeg ellen
fedélzeti fegyver alkalmazására, amelyből egy volt (Tiszakécske)
halált okozó, a többi úgynevezett "fölé-lövésből" állt.
Li-2-es és Mi-4-es gépekkel személy és anyagszállítás
céljából, 198 felszállást, 140 órányi repülési idővel
hajtottak végre. A magyar repülőerők vesztesége egy pilóta
(Istenes főhadnagy), és egy repülőgép (MiG-15) volt.
Mil Mi-4
helikopter, Repülőmúzeum Szolnok.
A
szovjetrepülők 1300 bevetést hajtottak végre. A
legjelentősebb a november 7-én Dunapentele térségében 8
darab MiG-17 PF "Fresco" típusú repülőgéppel a magyar
légvédelmi tüzérség ellen végrehajtott légitámadás volt. A
nyugat-kelet-nyugat irányú légi híd működtetése során
Li-2-es, Il-14-es, Il-12-es, Jak-12-es és Mi-4-es
repülőeszközöket használtak fel. A szovjet légierő
vesztesége 1 darab Il-28-as repülőgép (Budapest fölött a
magyar tüzérség lelőtte) és 1 darab Mi-4-es helikopter
(hegynek ütközött), a személyzetek meghaltak. A katonai
bíróság 1956. 11. hó és 1958. 01. hó között 824
("fegyveresekhez" tartozó) személyt ítélt el. Közülük 51
személyt halálbüntetésre, 31-et életfogytiglanra, 10-20 év
közötti börtönbüntetésre 70-et, 5-10 év közöttire 153-at,
1-5 év közöttire 379-et, 1 évnél kevesebbre 97-et,
felfüggesztettet büntetésre 42-et, és pénz főbüntetés kapott
1 fő. A megtorlás közvetlenül érintette a repülőalakulatokat
is, a parancsnokok többségét, a katonatanácsok és a
katona-biztosokat néhány kivétellel letartóztatták és
többségüket elítélték. Szolnokon, ahol repülőalakulat
vezetője volt a helyőrségparancsnok 20 hívatásos katona
ellen indult eljárás, közülük 9 esetében született bírósági
ítélet, de az iskola kunmadarasi ezredénél elítéltek száma
ennél magasabb volt.
Az
1956-os forradalmi eseményeket követően, elkezdődött a
légierő ismételt újjászervezése. A 355 darabos repülőgép
állományból "feleslegesnek nyilvánítottak 259-et. Ebből
136-ot visszakapott a Szovjetunió (MiG-15 és MiG-17-eseket),
14-et a MALÉV-nak, 3-at az Országos Mentőszolgálatnak és
kapott a Magyar Honvédelmi Szövetség is. A rendszerbe 96
darab repülőgép maradt. Sokan kerültek ismét a "laktanyakapun" kívülre. 1957. március 25-én emelkedhetett
az első magyar katonai repülőgép a levegőbe Kecskeméten.
Április 1-től- megalakult és 1958-ig működött Vörösmarty
Béla alezredes vezetésével a Repülő Kiképző Központ (RKK)
Kecskeméten (és részben Taszáron az 1. Repülőszázaddal).
1958
őszén a megmaradt 3 repülőszázad bázisán, három repülőezred
szerveződött (Kecskeméten, Taszáron, Sármelléken). 1959-ben
a taszári ezred egyik százada átképzésen vett részt a
Szovjetunióban MiG-19PM "Farmer" típusra, ez volt hazánkban
az első hangsebesség feletti és rakétákkal felszerelt
repülőgép. 1960. március 04-én érkezett az első hat darab,
majd ezeket, újabb 6 gép követte, azaz összesen 12 állt
szolgálatba. A MiG-19-est 1974-ben vonták ki a szolgálatból.
1960-tól az Országos Légvédelmi Parancsnokság (OLP)
alárendeltségébe a 47. honi vadászrepülő-ezred Sármellék, a
31. vadászkiképző-ezred Taszár, az 59. honi
vadászrepülő-ezred, és a 86. Vegyes-repülő század Kecskemét
tartozott, 132 repülőgéppel (1961-ben Pápa lett a 47.
repülőezred helyőrsége, egészen 2001.június30-ai
megszűnésig).
Még
ebben az évben megérkeztek a MIG-21 F-13-as
vadászrepülőgépek.
MiG-19PM
"Farmer"
MIG-21-es
A
szervezeti fejlesztéssel együtt megkezdődött a Magyar
Néphadsereg "minőségi kiegyensúlyozott fejlesztésének"
részeként a repülőalakulatok átfegyverzése. Ennek a
folyamatnak jelentős állomása volt a szuperszonikus
repülőtechnika megjelenése, rendszerbe állása. Először
a1961-ben MiG-21 F-13-asok jöttek (80 darab érkezett
összesen, ebből 28 semmisült meg), majd a MiG-21PF
következett (12 db jött ebből a
4 felfüggesztéses 1 db 23 mm-es gépágyúval szerelt
technikából), ezeket a MiG-21MF-ek, őket, pedig a
MiG-21BISZ-ek követték (Lazuros 75A-ból és a 75AP-ből
összesen 60 db érkezett). 1964-ben kapta meg Szolnok az L-29
Delfin típusú kiképző-repülőgépeket (ezen, a típuson kapott
többek között kiképzést Farkas Bertalan űrhajósunk, és
Magyari Béla kiképzett űrhajós is).
L-29 a
szolnoki felszállópályán
1979-ben
megérkeztek Pápára a "Sámán" századhoz a MiG-23-ok (12 db MF
és 2 db UB). 1983 őszén Taszár fogadta a Szuhoj Szu-22M-eket
(szovjet An-12-esek hozták őket, 1997-ben vonták ki a
rendszerből, üzemeltetése során 3 db semmisült meg belőle).
1968-ben érkezett a szállítórepülőkhöz 2 db An-24-es
(kormánygépnek), majd 1974-ben 10 db An-26 (majd 2007-ben
még egy a 101-es)
Hazánkban a katonai repülés viszonylag fiatal ága a
helikopterezés. Ez a történet 1956-ban négy darab Mil Mi-4
típusú helikopterrel kezdődött. Ebből egy eleve üzemképtelen
volt, kettő megsemmisült, a kissé később érkezett "plusz
egy" gépre már nem találtatott személyzet, ezért tovább
adtak rajta. Az újabb nekifutás 1961/63-ban volt, amikor 14
db Mi-1U és, 8 db UM helikopter érkezett (ezeket 1982-ben
vonták ki). 1970-ben 22 db Kamov Ka-26, majd 1969-89 között
49 db Mi-8T, 2 Mi-8P, 1 Mi-8T/P és 1 Mi-9 lépett
szolgálatba.
Mil
Mi-8-as
Egy
gép személyzettel
1978-85
között megérkezett 28 db Mi-24D, 10 db Mi-24V, és végül
1987-89 között 5 darab Mi-17T és Mi-17P került beszerzésre.
A légi-szállítási feladatokat 1957-ig a Liszunov Li-2-esek
látták el, a "magas-szintű, beosztású vezetők szállítását
pedig 1957-1968 között Iljusin Il-14 típusú géppel (MALÉV-nál)
látták el. Ez utóbbi feladatot hatvannyolctól 2 darab
Antonov An-24-es vette át. 1974-től, pedig részben Antonov
An-26-osokkal oldották meg. 1993-ban az orosz államadóság
fejében 28 db MiG-29-es, majd 2006-ban 12+2 JAS-39 Gripen
érkezett, 1994-ben a hazai repülőgépvezető-képzés céljaira
Jak-52-es és L-39 Albatros gépek érkeztek Szolnokra illetve
Kecskemétre.
A
magyar szállítórepülők egyik jelentős bevetése volt a
romániai forradalomnak nyújtott légi szállítás. 1989.
december 27-én 13 órás felszállással két An-26-os gép (az
első személyzet: Czakó László, Kubánka József őrnagy, Elek
István százados, Szanyi Ferenc hadnagy, a második: Boronkai
Ferenc, Kaszab András őrnagy, Molnár Viktor hadnagy, Kaszab
László törzsőrmester.) öt tonna gyógyszert, kötszert,
élelmiszert szállított Bukarestbe. A román fővárosban meleg
szeretettel fogadták a személyzet tagjait. A gépek 28-án
hajnalra utasokkal a fedélzetükön (diplomatákkal és
hozzátartozóikkal) repültek vissza Szolnokra. A
helikopteresek pedig két alaklommal is (1991. 08. 16-20-a és
1995. 09. 5-7. között) két Mi-8PSz (szalon) típusú
helikopterrel végrehajtott feladattal, II. János Pál pápa
légi-szállításával került be az érdeklődés középpontjába.
A Pápát
szállító
személyzet
1993-ban újólag felvetődött a hazai pilótaképzés bevezetése.
Ennek érdekében 1993 őszén szolnoki repülőezred, Mil, Mi-2es
helikoptereket adott át, Németországból pedig L-39- Albatros
(Németországból) és Jakovlev Jak-52-es típusú repülőgépek
kerültek a Szolnoki Repülőtiszti Főiskolára. Ezt a munkát a
főiskolán közvetlenül, Pintér Sándor, Freytag Béla, Czikora
Gyula alezredesek és Szappanos József őrnagy irányította. A
kiképzés azonban Tiszavirág életűnek bizonyult 1996-ban
befejeződött. Jelenleg három repülőbázis működik.
Az első az
MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis.
Rendeltetése
a Magyar Köztársaság és a NATO szövetségesek légterének,
területének és csapatainak oltalmazása, sérthetetlenségének
biztosítása együttműködésben a NATO és a Magyar Légierő
kijelölt egységeivel, alegységeivel. Harci technikája:
JAS 39 EBS HU C Gripen
(együléses többcélú vadászrepülőgép), JAS 39 EBS HU D Gripen
(kétüléses többcélú negyedik generációs könnyű harci
repülőgép),
MiG–29 (együléses többcélú
vadászrepülőgép), MiG–29UB (kétüléses –oktató/gyakorló-
többcélú vadászrepülőgép),
L–39ZO Albatros sugárhajtású
gyakorló repülőgép.
A második objektum az MH 86. "Szolnok" Helikopter Bázis.
Szolnoki előd alakulata az 1984. május elsején
megalakult 89. Vegyes Szállítórepülő Ezred (MN 1936), első
parancsnoka: Holler János ezredes. 1990. áprilisban, vette
fel a befogadó város iránti tiszteletből a "Szolnok" nevet,
így megnevezése Magyar Honvédség 89. "Szolnok" Vegyes
Szállítórepülő Ezredre változott. 1992. január
elsejétől újbóli átszervezés új név, 89. "Szolnok" Vegyes
Szállítórepülő Dandár. 1997. szeptember
elsejével a dandárt "visszaszervezték" ezreddé. 2004.
szeptember 30-i hatállyal az MH 87. Bakony Harci Helikopter
Ezred, és a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred
megszűnt, e két szervezet bázisán létre jött a 86. "Szolnok"
Helikopter Ezred. A megszüntetett, MH 86 Szolnok Helikopter
Ezred jogutódjaként, annak személyi és technikai bázisán,
2007. március 1-én megkezdte működését az MH 86. Szolnok
Helikopter Bázis.
A bázis
feladata. Katonai erő alkalmazását igénylő esemény, nemzeti,
illetve nemzetközi válsághelyzet kezelésére bevetett
csapatok légi szállítása, illetve harctevékenységének légi
tűztámogatása, oltalmazása. Légi kutatás-mentés ellátása a
Magyar Köztársaság teljes területén. Bel- és külföldi
katonai és gazdasági célú légi szállítások. Hadműveleti és
gyakorló repülések végrehajtása. Hajózó és repülőműszaki
oktatás biztosítása. A NATO Flying Training in Canada
programmal kapcsolatos feladatok végzése. Katonai repülő
hagyományok ápolása. Szárazföldi csapatok oltalmazása, légi
támogatása. Készenléti szolgálatok ellátása. Harcászati légi
deszant feladatok végrehajtása. Természeti csapások, az
ipari és környezeti katasztrófák következményeinek
felszámolása. Az ellátás-utaltság rendben kijelölt
szervezetek logisztikai támogatása. Állami és katonai
felsővezetők légi szállítása. Szolnok Repüléstörténeti
Kiállítóhely fenntartása, a kiállított technikai eszközök
karbantartása. Rendszeresített harci technikája, Mil,
Mi-8-as és Mi-17-es közepes szállító helikopter, Mil, Mi-24
harci helikopter, valamint Jakovlev Jak-52
oktató-repülőgép.
A
harmadik repülőszervezet az
MH Pápa
Bázisrepülőtér.
Rendeltetése a készenlét fokozása és a feltöltési készség
fenntartása, a készenléti szolgálatot ellátó, valamint a
Magyar Honvédségnél rendszeresített repülőeszközök fogadása,
a nyugati régió Légi Kutató-mentő Készenléti Szolgálat
tevékenységének biztosítása, illetve a felsoroltakkal
összefüggő szervezési feladatok végrehajtása, a Katonai
Repülőtéri Irányító Körzetben a szolgáltatások biztosítása,
a személyi állomány kiképzése, valamint az objektum
állagmegóvása.
Ez a
kis számadás, nem törekedhetett teljességre, de talán még
így is képes arra, hogy érzékeltesse azt, hogy a független
magyar légierő 70 éve milyen gazdag volt eseményekben,
sikeres és tragikus történésekben egyaránt. Csak az utóbbi
néhány évtized története az újrakezdés, a kibontakozás, majd
az átalakítások szülte leépülés, majd az újbóli talpra
állások sorozataiból állt. Itt a tapasztalatokat, a
szabályokat gyakran vérrel írták, az elmúlt évtizedek során
szolgálatteljesítés közben két repülőezrednyi "légjáró"
vesztette életét, illetve katonák százai rokkantak bele a
szolgálatellátással járó mostoha körülményekbe. Az
áldozatok elviselésére, a folyamatos megújhodáshoz az erőt a
hazaszeretet, a repülésügye iránt érzett megszállottság, és
az a remény adta, hogy lesz még jobb, kell, hogy jobb
legyen. Számtalan jel bizonyítja, hogy ezt a nagyszerű
történelmi örökséget felvállalja, annak nyomdokaiban járva
viszik a "zászlót" tovább az utódok is, és ehhez remélhetően
számukra nem csak a szándék, hanem a lehetőség is adott
lesz.
A
Szolnoki Repülőmúzeum madártávlatból.
Mi-8 napnyugtával
|