REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Groszvald Attila + Tatár:

a HA-ANE nyomában

Szia!

Előszóban egy régebbi cikkről, "A Közlekedési Múzeum tetőteraszán található "hibrid" An-2-esről.
A kapcsolódási pontot számomra maga az Ancsa építője adta meg, azzal, hogy elmesélte azt, hogy a teraszon látható gépet két gépből építette össze.

A fő gép a szandaszőlősi sportreptérről származik (HA-MHN), a donor gép pedig a szolnoki
repülőmúzeumból.
Sajnos nem emlékezett a lajstromra, de megígérte, hogy egyszer előkeresi az iratokat róla.
Egyébként a múzeumból származó gép, a fő gépnek a vízszintes vezérsíkot adta, meg néhány kisebb alkatrészt, a pilótafülke viszont a Petőfi csarnokban látható, mint An-2-es "szimulátor".
Szóval egy kis nyomozás után kiderült, hogy ez így ebben a formában nem teljesen állja meg a helyét.
A fő gép semmiképpen sem lehet a HA-MHN lajstromjelű Ancsa, mivel annak törzse és fő elemei a mai
napig megtalálhatóak a kunmadarasi repülőtéren, a képen látható állapotában.

http://kepfeltoltes.hu/view/070826/HA-MHN_2007_kunmadaras_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Ami a cikkből kitűnik az az, hogy a Petőfi-csarnok-beli An-2-es bemutató fülke ennek a gépnek az egykori fülkéje, és a vezérsíkjai pedig szintén szolgálhattak donoranyagként a Közlekedési Múzeum tetőteraszán látható Ancsának.
Ami a cikkből biztos nem helytálló az a HA-ANE lajstromjelű An-2M típusú gépre vonatkozik. Az szinte teljesen biztos, hogy ez az Ancsa volt a Szolnoki Repülőmúzeum első An-2-ese. De hogy késöbb ez a gép adta volna alkatrészeit a Közlekedési Múzeum tetőteraszán álló gépnek, az biztos nem így volt. Ez a feltevés a következők miatt látszik megdőlni.
A HA-ANE egy An-2M változat volt, ennek a változatnak a farokrésze más mint az An-2R változatoké.

http://kepfeltoltes.hu/070826/HA-MHE_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/070826/HA-...-Bp.-2005.10.15.-002_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Ugye látszik a különbség?
Szóval ezért nem lehet a tetőterasz Ancsájának farokrésze a HA-ANE gépből.
Nyitva maradt még a törzs kérdése.
Az már biztos, hogy nem a HA-MHN a fent említett okok és bizonyítékok miatt.
De nem lehet a HA-ANE törzse sem, ha már a farok-alkatrészeket sem Ő kölcsönözte. Persze nem ezért, hanem teljesen egyszerű és jól látható okai vannak ennek is. A HA-ANE An-2M változat kabinrészén a többi változattól eltérően felfelé nyitható ablakok voltak, ezt egy külsőleg elhelyezett kilincsel lehetett kinyitni. Ez a kilincs hiányzik a tetőteraszon álló Ancsáról és a kilincs elhelyezésére szolgáló ablak osztása is. A gép másik oldalán pedig az ablak alsó részének nem volt osztása.
Ha megnézitek a tetőteraszon álló Ancsát, akkor kitűnik, hogy ezen nem olyan az ablak.
Azért itt egy fotó az "M" változatról is mindkét oldalról.

http://kepfeltoltes.hu/070826/HA-MHJ-1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/070826/HA-MHJ-Alson_medi-2005.04.21.-07_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Ezek szerint akkor nem jutottunk előrébb az egykor a múzeum első Ancsájának a HA-ANE-nek a további sorsát illetően.
 

Küldök a HA-ANE-ről (is) képet:

http://kepfeltoltes.hu/070828/HA-ANE-1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Üdv. Groszi

Groszié előtt néhány nappal kaptam Tatár e-mailjét, a következő, tökéletesen ide vágó tartalommal:

 

Sziasztok!


A régi An-2 lajstroma valóban HA-ANE ugyanis a lajstromtábla nálam van. Nemsokára tudom küldeni a gyári számát is. 1986-ban Killiános voltam és gyakorlatként az An-2 szétszedésére vezényelték a szakaszunkat (sajnos a felújítás helyett). Sikerült több apróságot megmenteni többek között ezt is.
 

Üdvözlettel:
Tatár

 

Nagyszerű a hír amit írsz, izééé-vagyis csak egy része!
Az a jó hogy hátha kiderül végre a HA-ANE sorsa, a rossz benne pedig az, hogy ha bontásról írsz akkor az annak az Ancsának a végét jelentette.
Felmerül a kérdés bennem, hogy akkor nem volt-e a mostani és az első Ancsa között még egy gép a
múzeumban?
Még hogyha nem is lett esetleg kiállítható állapotba hozva, csak kapta a múzeum? Ezt erősítené az is, hogy amikor én beszélgettem a Váradi László úrral, (Ő az aki a Közlekedési Múzeum tetőteraszán álló
gépet összeépítette) úgy emlékezett, mintha a múzeumtól kapott gép nem is lett volna Magyar lajstromban, hanem azt a múzeum a volt NDK-tól kapta volna ajándékba. A Váradi úr egyébként azt mondta, hogy abban az időben Ő a Nagy Szilveszterrel tárgyalta le az An-2-es átadását a Közlekedési Múzeum részére. Tett nekem arra is ígéretet, hogy elő fogja keríteni az egykori dokumentációt, de erre eddig sajnos nem került sor.

A múlt héten kerestem személyesen, de nem tudtam vele találkozni az Atkáron lévő repülőterén, ahol egyébként épített egy repülőképes Róma típusú gépet. Annak is most folynak az engedélyeztetési eljárásai meg még motorváltás van vissza a gép teljes repképessé tételéhez.

Nagyon szívesen olvasnék új híreket a Tatár-nevű úriembertől az Ancsa sorsát illetően.

 

Üdv. Groszi

 

(Hallod, Tatár?  Várjuk jelentkezésedet !  HS)

 

Barta Tamás barátunk (a jelek szerint ő hallgat a "Tatár" névre is) elküldte az ominózus lajstromtábla fotóját.

Köszönjük !

HS

Barta Tamás újabb e-mailje:

 

Kedves Sándor !


Az ANE fő darabjainak sorsát nem tudom csak sejtem, hogy nem jó irányba vándoroltak. Akartam szerezni legalább egy légcsavartollat de az oktatók egymás között elosztották. A levett szárnyból a tartályokat is ki kellett szedni. A vásznazás teljesen szakadt volt. Belülről is teljesen le lett
csupaszítva minden. Kormányvezérlés, műszerek, ülések, ablakok. Először arról volt szó, hogy felújításra kell szétszedni de amikor láttam, hogy hordják szét az alkatrészeket rögtön gondoltam ebből nem lesz semmilyen felújítás.

 

Láttam még egy szakbarbár munkát amikor egy Mig-15 szárnyát lángvágóval kezdték aprítani. Polgári alkalmazásban levő "szakemberek". Amikor szóltunk, hogy vannak benne magnézium ötvözetek csak nevettek. Begyulladás után már nem volt vidám kedvük.
 

Lehet, hogy részletes utánajárással fényt lehetne deríteni a fő darabok sorsáról. Megpróbálok érdeklődni és ha valamilyen eredményre jutok azonnal tájékoztatlak róla.

Üdvözlettel: Tamás

 

Köszönjük Tamás, várjuk a híreket!   

(HS)