REPÜLŐMÚZEUM SZOLNOK
Groszvald Attila + Tatár:
a HA-ANE nyomában
Szia!
Előszóban egy régebbi cikkről, "A Közlekedési Múzeum
tetőteraszán található "hibrid" An-2-esről.
A kapcsolódási pontot számomra maga az Ancsa építője adta
meg, azzal, hogy elmesélte azt, hogy a teraszon látható
gépet két gépből építette össze.
A fő gép a szandaszőlősi
sportreptérről származik (HA-MHN), a donor gép pedig a
szolnoki
repülőmúzeumból.
Sajnos nem emlékezett a lajstromra, de megígérte, hogy
egyszer előkeresi az iratokat róla.
Egyébként a múzeumból származó gép, a fő gépnek a vízszintes
vezérsíkot adta, meg néhány kisebb alkatrészt, a pilótafülke
viszont a Petőfi csarnokban látható, mint An-2-es
"szimulátor".
Szóval egy kis nyomozás után kiderült, hogy ez így ebben a
formában nem teljesen állja meg a helyét.
A fő gép semmiképpen sem lehet a HA-MHN lajstromjelű Ancsa,
mivel annak törzse és fő elemei a mai
napig megtalálhatóak a kunmadarasi repülőtéren, a képen
látható állapotában.
http://kepfeltoltes.hu/view/070826/HA-MHN_2007_kunmadaras_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Ami a cikkből kitűnik az az, hogy a Petőfi-csarnok-beli
An-2-es bemutató fülke ennek a gépnek az egykori fülkéje, és
a vezérsíkjai pedig szintén szolgálhattak donoranyagként a
Közlekedési Múzeum tetőteraszán látható Ancsának.
Ami a cikkből biztos nem helytálló az a HA-ANE lajstromjelű
An-2M típusú gépre vonatkozik. Az szinte teljesen biztos,
hogy ez az Ancsa volt a Szolnoki Repülőmúzeum első An-2-ese.
De hogy késöbb ez a gép adta volna alkatrészeit a
Közlekedési Múzeum tetőteraszán álló gépnek, az biztos nem
így volt. Ez a feltevés a következők miatt látszik megdőlni.
A HA-ANE egy An-2M változat volt, ennek a változatnak a
farokrésze más mint az An-2R változatoké.
http://kepfeltoltes.hu/070826/HA-MHE_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/070826/HA-...-Bp.-2005.10.15.-002_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Ugye látszik a különbség?
Szóval ezért nem lehet a tetőterasz Ancsájának farokrésze a
HA-ANE gépből.
Nyitva maradt még a törzs kérdése.
Az már biztos, hogy nem a HA-MHN a fent említett okok és
bizonyítékok miatt.
De nem lehet a HA-ANE törzse sem, ha már a
farok-alkatrészeket sem Ő kölcsönözte. Persze nem ezért,
hanem teljesen egyszerű és jól látható okai vannak ennek is.
A HA-ANE An-2M változat kabinrészén a többi változattól
eltérően felfelé nyitható ablakok voltak, ezt egy külsőleg
elhelyezett kilincsel lehetett kinyitni. Ez a kilincs
hiányzik a tetőteraszon álló Ancsáról és a kilincs
elhelyezésére szolgáló ablak osztása is. A gép másik oldalán
pedig az ablak alsó részének nem volt osztása.
Ha megnézitek a tetőteraszon álló Ancsát, akkor kitűnik,
hogy ezen nem olyan az ablak.
Azért itt egy fotó az "M" változatról is mindkét oldalról.
http://kepfeltoltes.hu/070826/HA-MHJ-1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/070826/HA-MHJ-Alson_medi-2005.04.21.-07_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Ezek szerint akkor nem jutottunk előrébb az egykor a múzeum
első Ancsájának a HA-ANE-nek a további sorsát illetően.
Küldök a HA-ANE-ről (is) képet:
http://kepfeltoltes.hu/070828/HA-ANE-1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Üdv. Groszi |
Groszié előtt néhány nappal kaptam
Tatár e-mailjét, a következő, tökéletesen ide vágó
tartalommal:
Sziasztok!
A régi An-2 lajstroma valóban HA-ANE ugyanis a lajstromtábla
nálam van. Nemsokára tudom küldeni a gyári számát is.
1986-ban Killiános voltam és gyakorlatként az An-2
szétszedésére vezényelték a szakaszunkat (sajnos a felújítás
helyett). Sikerült több apróságot megmenteni többek között
ezt is.
Üdvözlettel:
Tatár
|
Nagyszerű a hír amit írsz,
izééé-vagyis csak egy része!
Az a jó hogy hátha kiderül végre a HA-ANE sorsa, a rossz
benne pedig az, hogy ha bontásról írsz akkor az annak az
Ancsának a végét jelentette.
Felmerül a kérdés bennem, hogy akkor nem volt-e a mostani és
az első Ancsa között még egy gép a
múzeumban?
Még hogyha nem is lett esetleg kiállítható állapotba hozva,
csak kapta a múzeum? Ezt erősítené az is, hogy amikor én
beszélgettem a Váradi László úrral, (Ő az aki a Közlekedési
Múzeum tetőteraszán álló
gépet összeépítette) úgy emlékezett, mintha a múzeumtól
kapott gép nem is lett volna Magyar lajstromban, hanem azt a
múzeum a volt NDK-tól kapta volna ajándékba. A Váradi úr
egyébként azt mondta, hogy abban az időben Ő a Nagy
Szilveszterrel tárgyalta le az An-2-es átadását a
Közlekedési Múzeum részére. Tett nekem arra is ígéretet,
hogy elő fogja keríteni az egykori dokumentációt, de erre
eddig sajnos nem került sor.
A múlt héten kerestem személyesen,
de nem tudtam vele találkozni az Atkáron lévő repülőterén,
ahol egyébként épített egy repülőképes Róma típusú gépet.
Annak is most folynak az engedélyeztetési eljárásai meg még
motorváltás van vissza a gép teljes repképessé tételéhez.
Nagyon szívesen olvasnék új híreket a Tatár-nevű úriembertől
az Ancsa sorsát illetően.
Üdv. Groszi
(Hallod, Tatár? Várjuk
jelentkezésedet ! HS) |
Barta Tamás barátunk (a jelek
szerint ő hallgat a "Tatár" névre is) elküldte az ominózus
lajstromtábla fotóját.
Köszönjük !
HS
|
Barta Tamás újabb e-mailje:
Kedves Sándor !
Az ANE fő darabjainak sorsát nem tudom csak sejtem, hogy nem
jó irányba vándoroltak. Akartam szerezni legalább egy
légcsavartollat de az oktatók egymás között elosztották. A
levett szárnyból a tartályokat is ki kellett szedni. A
vásznazás teljesen szakadt volt. Belülről is teljesen le
lett
csupaszítva minden. Kormányvezérlés, műszerek, ülések,
ablakok. Először arról volt szó, hogy felújításra kell
szétszedni de amikor láttam, hogy hordják szét az
alkatrészeket rögtön gondoltam ebből nem lesz semmilyen
felújítás.
Láttam még egy szakbarbár munkát
amikor egy Mig-15 szárnyát lángvágóval kezdték aprítani.
Polgári alkalmazásban levő "szakemberek". Amikor szóltunk,
hogy vannak benne magnézium ötvözetek csak nevettek.
Begyulladás után már nem volt vidám kedvük.
Lehet, hogy részletes utánajárással
fényt lehetne deríteni a fő darabok sorsáról. Megpróbálok
érdeklődni és ha valamilyen eredményre jutok azonnal
tájékoztatlak róla.
Üdvözlettel: Tamás
Köszönjük Tamás, várjuk a híreket!
(HS) |
|