Szia
Sanyi!
Láttam, mások is el-ellátogatnak más országok
repülőmúzeumaiba.
Nekem egy hosszabban tartó munka kapcsán, lehetőségem nyílt
Bulgáriában látogatást tennem, a Plovdivi repülőnapon. Ekkor
tudtam meg azt is, hogy itt, a Plovdiv-Krumovoi Graf
Ignatievo repülőbázis közvetlen szomszédságában, egy
repülőmúzeum is található.
http://pkb.groszi.fotoalbum.hu/
Ráadásul ez a repülőnap ideje alatt látogatható is. Sőt
szinte el sem kell hagynom hozzá a repülőbázist, mert innen
is kinyitottak egy bejáratot a repülőnap idejére a látogatók
számára. Sajnos így a szabadtéri kiállítóhely hátsó része
felől érkeztem meg a múzeum területére. Azért sajnos, mert
így a legszörnyűbb látvány fogadott mindjárt az elején.
Alsónémedi
óta nem láttam ilyen csúnyán, méltatlanul a gazban,
össze-vissza heverő egykori repülőgépeket, az időjárás és az
enyészet sorsaira bízva. Mig-15-ös gépek és alkatrészeik,
PZL-101-es Gawronok, Z-37 Cmelák váz, egy Mi-4-es roncsa és
egy L-60 Brigadyr maradványaira leltem a gazos rendezetlen
területen.
Elszomorító látványt nyújtottak.
Aztán tovább mentem, és ott már sokkal rendezettebben
sorakoztak a különféle repülő-technikák. Az állapotuk,
változó. Igazán szépen helyrehozott gép, nem sok akad
köztük, pedig számos repülőgép gazdagítja ezt a gyűjteményt.
Az egyik leg elszomorítóbb látványt az Antonov An-2M
nyújtotta. Sehol sem láttam még "Ancsát" úgy kiállítva, hogy
ne cserélték volna le a vásznazását lemezborításra. Teljesen
át van szakadozva, így az időjárás kénye-kedve szerint
tépkedheti az amúgy is foszlásnak indult vászon darabokat.
Van még hasonló állapotban egy Z-37-es Cmelak, és egy
PZL-101-es Gawron is. Mindkettőnek alig-alig maradt valami a
vászon borításából. Mögöttük áll egy Bolgár kísérleti
helikopter is, amihez semmi
leírás, vagy magyarázó tábla sem tartozik. Elég nehéz volt
kideríteni, hogy ez egy Popovski H 11 B1 Soro. Ennél többet
nem is sikerült megtudnom róla. Minden esetre látványnak is
elég furcsa.
Aztán van
mellette egy vitorlázó repülő is, melynek meg a kabinteteje
hiányzik, így mindenki belenyúlkál, belemászik, meg ilyesmi.
Ez sem tesz semmi jót egy ilyen kiállított géppel.
Ez egy Antonov A-11-es, nem túl gyakori darab, ezért jobb
sorsra lenne érdemes, és természetesen megérdemelne egy
táblát is.
A kiállított eszközök előtt hiányoltam a magyarázó,
ismertető táblákat is. Így egy laikus számára, csak
kiállított repülőgépek maradnak anélkül, hogy tudhatná mit
is látott pontosan. Ennek ellenére szép gyűjteményt
tudhatnak magukénak ott Krumovóban. Számos olyan
technikát láthattam, amivel még másutt nem találkoztam.
Van a múzeum területén egy kisebb hangárépület is, ott
tárolnak két repképes madarat is. Az egyik egy CsS-13 Podva,
jelen esetben nem volt kitolva, és egy Dar-1A replika, ami
az ottjártamkor a repülőnap statikus sorát gazdagította.
Fedett kiállítótérrel is rendelkezik a múzeum, ami
ellentétben a szabadtéri kiállítással, nagyon szépen
összeszedett, rendezett képet nyújt a látogatók számára.
Űrhajózási résszel indul, majd a másik részben a Bolgár
repülés egész történetét megismerhetjük tablókon elhelyezett
fotókon, tárlókban kihelyezett személyes tárgyakon keresztül
egészen az egyenruháig.
Van első világháború előtti repülő és katapult ülés is, a
bele illő magassági ruhába öltöztetett bábuval. Egyszóval
valóban remek kiállítás. Így vegyes érzelmekkel
hagytam el a múzeum területét. De itt még nem ért véget a
kiállított gépek sora.
A Graf Ignatievo repülőbázis főépülete, irányító tornya
melletti kis parkban, van még egy kisebb kiállító és
emlékhely is, ahol a szocialista Bolgár légierőben szolgált
egykori helikoptertípusoknak ad helyet. Egy kivétellel, mert
Mi-24-es az valamely okból, de lehet, hogy csak még, de
egyenlőre nincs kiállítva.
Ha valaki arra tévedne, akkor azért jó szívvel ajánlanám a
múzeum megtekintését
bárkinek is.
Groszi
|