REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

 Surman Zsolt (SRY):

Ejtőernyőn ereszkedő világító postaküldemény.

 

 

Előkerült újra az Il-14 téma (felhoztam magamnak) megembereltem magam és elmentem az emlékparkba.
Készítettem néhányszáz fotót az Il-14-ről, így teljes a kollekció, elkezdhetem szerkeszteni a fotógyűjteményt. Ami lényeges, hogy fényt derítettem a gép farokrészében lévő két függőleges, hengeres tubus mibenlétére.
  

Először is lefényképeztem az orosz gép hátul, jobb,
alján lévő lét nyílásfedőt, amik ezeket a tubusokat zárják.
(mellékelt kép). Sajnos a felirat nagyjából láthatatlan volt, megette az
idő vasfoga, ezért rendesen bele kellett nyúlkálni a fotóba mire
kivehető lett a felületbe nyomott felirat: Parasjutnaja Kaszeta .... az az ejtőernyő kazetta, vagy tok. Ezzel sem lettem előrébb, hiszen nagyjából ezt találtad te is a szolnoki Il-14-en csak  németül.

Aztán a megoldás 2 géppel arrébbról jött. Ez
a HA-LIQ lajstromjelű Li-2 farokrészének jobb oldala, a poggyásztér ajtó
mögötti rész. A tubusok ismerősek, de itt látszik két dolog: először
is, hogy a tubusokban semmilyen elsütőmechanizmus, elektromos, vagy
mechanikus indító-berendezés nincs. A másik, hogy a tubusok alsó ajtaját
egy sima bowdenvezeték nyitja, a tetejüket meg egy bajonett-záras kupak
fedi. Tehát ezek üres csövek amiknek az alja a gépen kívülre nyílik.

 

Kísérőmtől rákérdeztem, hogy ez meg mi? A választ úgy adta elő mintha az magától értetődő lenne: ezeken dobták ki a postaküldeményeket. Amikor a gépek belföldi forgalomban jártak az egyes
települések reptere felett elhaladva a kis tömegű, és mennyiségű levélpostával nem szálltak le, hanem ezeken a csappantyús csöveken hajigálták ki. Azért a gép farában van mert ott vákuum van a törzs
alatt és az segít kijutnia a csomagnak.

üdvözlettel: Surman Zsolt

 

 

 

Ez utóbbi magyarázat is roppant logikus, de én azért maradnék az eredetinél (világítóeszköz)...

(HS)