REPÜLŐMÚZEUM SZOLNOK
Surman Zsolt (SRY):
Ejtőernyőn ereszkedő világító
postaküldemény.
Előkerült újra az Il-14 téma
(felhoztam magamnak) megembereltem magam és elmentem az
emlékparkba.
Készítettem néhányszáz fotót az Il-14-ről, így teljes a
kollekció, elkezdhetem szerkeszteni a fotógyűjteményt. Ami
lényeges, hogy fényt derítettem a gép farokrészében lévő két
függőleges, hengeres tubus mibenlétére.
|
|
Először is lefényképeztem az orosz
gép hátul, jobb,
alján lévő lét nyílásfedőt, amik ezeket a tubusokat zárják.
(mellékelt kép). Sajnos a felirat nagyjából láthatatlan
volt, megette az
idő vasfoga, ezért rendesen bele kellett nyúlkálni a fotóba
mire
kivehető lett a felületbe nyomott felirat: Parasjutnaja
Kaszeta .... az az
ejtőernyő kazetta, vagy tok. Ezzel sem lettem előrébb,
hiszen nagyjából
ezt találtad te is a szolnoki Il-14-en csak
németül. |
|
Aztán a megoldás 2 géppel arrébbról
jött. Ez
a HA-LIQ lajstromjelű Li-2 farokrészének jobb oldala, a
poggyásztér ajtó
mögötti rész. A tubusok ismerősek, de itt látszik két dolog:
először
is, hogy a tubusokban semmilyen elsütőmechanizmus,
elektromos, vagy
mechanikus indító-berendezés nincs. A másik, hogy a tubusok
alsó ajtaját
egy sima bowdenvezeték nyitja, a tetejüket meg egy
bajonett-záras kupak
fedi. Tehát ezek üres csövek amiknek az alja a gépen kívülre
nyílik. |
Kísérőmtől rákérdeztem, hogy ez meg
mi? A választ úgy adta elő mintha az magától értetődő lenne:
ezeken dobták ki a postaküldeményeket. Amikor a gépek
belföldi forgalomban jártak az egyes
települések reptere felett elhaladva a kis tömegű, és
mennyiségű levélpostával nem szálltak le, hanem ezeken a
csappantyús csöveken hajigálták ki. Azért a gép farában van
mert ott vákuum van a törzs
alatt és az segít kijutnia a csomagnak.
üdvözlettel: Surman Zsolt
Ez utóbbi magyarázat is roppant
logikus, de én azért maradnék az eredetinél
(világítóeszköz)...
(HS)
|
|