A Vickers Wellington bombázó repülőgép szerkezete.

A Vickers repülőgépgyár által gyártott Wellington bombázó repülőgépnek rendkívül érdekes szerkezete van. Úgynevezett geodetikus elrendezést alkalmaztak mind a törzs, mind a hordfelületek esetében.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Vickers_Wellington_Mk2.jpg

Korábban rácsos és térbeli rácsos szerkezetekkel építették a legtöbb repülőgép törzsét. 3, 4, vagy több hossztartót oszlopokkal kötötték össze. A csomópontok között átlós irányba haladó rudak, vagy huzalok biztosították a merevséget. Ez a szerkezet viselte mind a hajlító, mind a csavaró igénybevételeket.
http://www.haz.de/var/storage/images/haz/hannover/aus-der-region/laatzen/nachrichten/luftfahrtmuseum-lockt-mit-verbesserter-ausstellung/23333991-1-ger-DE/Luftfahrtmuseum-lockt-mit-verbesserter-Ausstellung_ArtikelQuer.jpg

Borítatlanul, 
http://www.fvl-online.de/wp-content/gallery/0000historisches/01-FVL0001.jpg

részben borítva,
http://www.100-jahre-august-euler.de/k2augusteuler/img_galleries/0_479ef84bf00bb.jpg

vagy teljes borítással.  
http://2.bp.blogspot.com/_n0XAi_25HEc/SjDm5YrurwI/AAAAAAAAA1k/V7Nk9O4HMGc/S660/Alte+Flugzeuge+011.jpg

A borítás csak aerodinamikai szempontból volt fontos, terhet nem viselt. Acélcső vázra formakereteket erősítve, sűrű lécezéssel és vászon, rétegeslemez, majd fémborítással szinte tetszőleges alakot adhattak a gép törzsének.  

További fejlesztés eredményeként a megfelelő csavarási merevséget is adó rétegeslemez, vagy fémlemez borítás is résztvett a törzs terheinek a viselésében.
http://www.google.hu/imgres?start=155&hl=en&client=firefox-a&rls=org.mozilla:hu:official&channel=np&biw=1024&bih=583&tbm=isch&tbnid=KezenM5YosGa6M:&imgrefurl=http://sperrholz-ist-toll.blogspot.com/2010/08/pr-artikel-flugzeug-sperrholz.html&docid=Q7yxWXMLAUKBrM&imgurl=http://4.bp.blogspot.com/_VtZWkQxOb8Y/THXz5-wxZUI/AAAAAAAAAIM/1ENdgRU5FbA/s1600/Albatros%252BDIII%252B02.jpg&w=1600&h=1071&ei=Ekd0UIfQD8vKswac64DwCQ&zoom=1&iact=rc&dur=295&sig=113558792517214448955&page=9&tbnh=124&tbnw=165&ndsp=20&ved=1t:429,r:5,s:155,i:217&tx=44&ty=59

Érdekes fejlesztést valósított meg Junkers, aki hullámosított aluminium lemezzel borította a gépeit, Erről részletesen majd egy másik cikkben számolok be.
http://www.aviation-top-pics.com/images/Junkers-F13-02.JPG
http://www.google.hu/imgres?hl=en&client=firefox-a&sa=X&rls=org.mozilla:hu:official&channel=np&biw=1024&bih=583&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=aOC9HyaFa4qZ8M:&imgrefurl=http://www.dyxum.com/dforum/dpc-147-metal-birds_topic84597_page3.html&docid=PQ-vI10cqI5mvM&imgurl=http://i177.photobucket.com/albums/w209/Micholand/dyxum/dpc/dpc147/Details_Junkers_F13.jpg&w=900&h=603&ei=TYx0ULebCcX54QT7yYCQBA&zoom=1&iact=rc&dur=411&sig=113558792517214448955&page=1&tbnh=123&tbnw=169&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:2,s:0,i:76&tx=69&ty=76

A héjszerkezetű törzseknél a helyenként bordákkal és tartókeretekkel merevített borító lemez a fő teherviselő elem.
http://iho.hu/img/repules/111209_xwb/Clipboard01.jpg

Ma már karbonszálas műanyagból is készítik a héjakat.
http://www.mfor.hu/galeria/713.html?gPageNo=3&catPage=1#gallery


Nézzük meg a Wellington törzsét!

A törzs felületén kétirányban egymást metsző diagonális rudak által kialakított szerkezetet,  geodetikus rácsszerkezetet valósított meg a Vickers cég.
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/0/7/0500703.jpg

A diagonálisan futó I szelvényű duraluminium tartókra merőleges irányban csatlakoznak az ugyanilyen szelvényű összekötő elemek egy egy övhevederrel átkötve. Az előregyártott mezőket összeszereléskor acél csövekhez csatlakoztatják.  Így alakul ki a csőszerű szerkezet.
A teherviselő rácsra hosszléceket csavaroztak erre pedig vászon borítás került. Szinte hihetetlen, hogy a félelmetes bombázó ugyanúgy vászonnal volt borítva, mint a híres háromkerekű Velorex.
http://istenbizony.hu/wp-content/uploads/2011/10/196x-Velorex-16-350-fVl-Czechoslovakia.jpg

Mellékesen megjegyzem, némileg hasonló a jurták oldalfala, ahol a ferde lécek keresztezési pontjaiban elfordulhatnak és így összecsukható és szállítható.
http://sztyeppemuhely.hu/jurtak.html

Hídépítésben is alkalmaznak hasonló elven működő szerkezeteket.
http://epiteszforum.hu/imagelist/gallery&nid=15850&img_id=73788

Építészetben pedig:
A rácsot a földön összeszerelik, de nem rögzítik a csomópontokat. Bizonyos helyeken megemelve, érdekes alakzatokat lehet kialakítani, majd ebben a helyzetben meghúzva a csavarokat, alaktartó lesz a tetőszerkezet.
http://www.youtube.com/watch?v=QS8rmESnnxg&feature=relmfu

Érdemes megtekinteni a képeket és főleg a videókat.
A Wikipédiának szócikke van a gépről.
Angol:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vickers_Wellington
Német:
http://de.wikipedia.org/wiki/Vickers_Wellington

A hátsó lövésztorony kilövése miatt jól látszik ezen a képen a törzsvég rácsszerkezete és a leszakadó vászon is.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vickers_Wellington_Mark_X,_HE239_%27NA-Y%27,_of_No._428_Squadron_RCAF_%28April_1943%29.png

A háromnézeti rajzokon látszik, hogy a szárnyfelület is geodetikus szerkezetű.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/Vickers_Wellington.svg

Egy 52 perces film a gyártásról:
Szorgos asszonykezek szerelik a gépet, amivel halált visznek és halni mennek a férfiak.
A kábelezés és a vásznazás (mintha csak megágyaznának otthon) a nők dolga.
http://www.youtube.com/watch?v=iREuqxKi1z4

7 perces egy szerelésről:
Ebben a gép vezérsíkjainak és a szárnytőnek a szerkezete is megfigyelhető.
http://www.youtube.com/watch?v=VgDVkR-yCU8&feature=related

4 vídeó a gépről:
http://www.youtube.com/watch?v=7vCb9pP4Ub4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=MwdzJz8cqbE&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=0KyrW6O5zVs&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=Ati_TekniVg&feature=relmfu

Képek még:
http://www.exploringsurreyspast.org.uk/themes/places/brooklands/brooklands_museum/brooklands_museum_the_vickers_wellington
http://www.flickr.com/photos/39411748@N06/6354417899/lightbox/
http://theflagtoday.com/wp-content/uploads/2010/12/Wellington-Bomber-Frame.jpg

A szárnyak és hordfelületek szerkezete teljesen más követelményeknek felel meg, mint a törzs. A szárnyak alakját egyértelműen az aerodinamika határozza meg. 

Wrighték ketté osztották a szükséges szárnyfelületet, egymás fölé helyezték a két elemet és merev rudakkal valamint átlósan haladó huzalokkal alakítottak ki merev térbeli tartószerkezetet.
http://www.rqriley.com/WrightImgs/Wright1stFlight.jpg

Az egyfedelű repülőgépeknél viszont baldachinra  feltámasztott huzalmerevítéssel lehetett csak biztosítani a kellő teherbírást.
http://bequickorbedead.cba.pl/etrich_taube_3v.jpg

Később az egyfedelűeknél is mellőzték a külső merevítéseket, a szárny belső szerkezetével biztosították a megfelelő merevséget és szilárdságot.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/051116-F-1234P-027.jpg
http://www.lufthansa-ju52.de/_medien/news/2011/Luftech110415-115Mstr_klein.jpg
http://www.oldprops.ukhome.net/Ju52%20216%20d1.jpg

A Vickers cég Wellingtonjánál a szárny és a vezérsíkok esetében is következetesen alkalmazták a geodetikus rendszert.
http://www.aeroflight.co.uk/wp-content/uploads/2010/04/East-Kirby-27th-August-2001-052x.jpg
http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=60947
http://www.flickr.com/photos/46461509@N07/4277794369/

Végül számítógépes szimulációval tekintsük át a Wellington szerkezetét!
http://download.softclub.ru/pub/il2pict/wellington_9.jpg

A gépek sorsa.
http://www.asisbiz.com/il2/Wellington/Vickers-Wellington/pages/Vickers-Wellington-RAF-crashed-01.html
http://www.airliners.net/photo/UK---Air/Vickers-Wellington-Mk1C/1565101/L/
http://www.airliners.net/photo/UK---Air/Vickers-Wellington-Mk1C/1565102/L/
http://www.flickr.com/photos/pasujoba44/4937411013/lightbox/
http://forum.valka.cz/attachments/1058/Holandsko_1940.jpg
 http://www.flickr.com/photos/maycontaintracesofnuts/3566911385/lightbox/
 
"Mi is ez a geodetikus csoda?"
(idézet a Mester Kiadó "A világ repülőgépei" c. képes krónika gyűjteményéből, a 10. csoprt 47. kártyájáról.)
A geodetikus vonal a legrövidebb egyenes két olyan pont között, amely egy ívelt felületen helyezkedik el, végig azon halad. A Földön például Budapest és New York között, ha a felszínen haladunk, pontosan abba az irányba, ilyen geodetikus vonalat járunk be. Barnes Wallis a léghajótervezésből vette át a rendszert. Az R 100-as léghajó tervezésében vett részt.
 http://en.wikipedia.org/wiki/R100
http://en.wikipedia.org/wiki/Barnes_Wallis
http://www.sirbarneswallis.com/Airships.htm

Előző ötlet egy geodetikus szerkezetű hajó volt 1794-ből.
http://en.wikipedia.org/wiki/Geodesic_airframe
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Constitutiondiagonalriders.gif

Wallis első ilyen gépe a Vickers Wellesley volt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vickers_Wellesley
http://www.airwar.ru/image/idop/bww2/wellesley/wellesley-2.gif
http://www.flickr.com/photos/39411748@N06/6369656959/in/photostream/
http://www.google.hu/imgres?start=116&hl=en&client=firefox-a&sa=X&rls=org.mozilla:hu:official&channel=np&biw=1024&bih=583&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=aCCO-W1BlGMe-M:&imgrefurl=http://www.ww2incolor.com/italian-forces/wellingtonevisentini.html&docid=JTGXZfnrDhdEqM&imgurl=http://www.ww2incolor.com/d/573732-4/wellingtonevisentini&w=500&h=343&ei=4Ux1UOWLGZLb4QTJgIG4Cg&zoom=1&iact=hc&vpx=99&vpy=264&dur=270&hovh=186&hovw=271&tx=164&ty=106&sig=113558792517214448955&page=7&tbnh=132&tbnw=189&ndsp=20&ved=1t:429,r:5,s:116,i:90
http://www.youtube.com/watch?v=sFIeRhysxRI
http://www.youtube.com/watch?v=QDfe18qhP9Q

A harmadik geodetikus vázzal épített gépcsalád a Warwick nevet kapta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vickers_Warwick
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f2/Vickers_Warwick_B_ASR_Mk1_-_BV285.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Vickers_Warwick_geodesic_fuselage.JPG
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Vickers_Warwick_geodesic_tailplane.JPG
http://www.flickr.com/photos/39411748@N06/6363790805/

Egy videó:
http://www.britishpathe.com/video/new-vickers-aircraft-in-flight

Végül egy áttekintés:
http://www.britishpathe.com/video/vivid-demonstration

VÉGE