Siklórepülők
a II.Világháborúban 01 Bevezetés
A következő
rész 02 Típusok
A II. Világháborúban
csapatszállításra, kisebb harci járművek
szállítására, deszant feladatokra, sőt
bombázásra
is bevetettek motor nélküli
sikló-repülőgépeket.
Bemutató
http://www.youtube.com/watch?v=jfYSmGl8io8&feature=endscreen&NR=1
http://www.combatreform.org/gliders.htm
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=9yr_6gNBpk8&feature=endscreen
http://www.youtube.com/watch?v=5zo4PTMg9uA&feature=player_embedded#!
Normandiai
Partraszállás
http://www.youtube.com/watch?v=FdnHmTcSj4M
http://www.youtube.com/watch?v=zEs4IFaXX2s
http://www.youtube.com/watch?v=d1n1PmeIbQQ
A sikló
(vitorlázó) repülőszerkezetekről.
Ha egy erre a célra alkalmas repülőszerkezetet
siklószögének megfelelő
irányban, az egyensúlyban tartásához
szükséges sebességgel elindítunk,
akkor az motor nélkül is nagyobb
távolságra képes eljutni. Ennek az az
oka, hogy a gép súlyának megfelelő vektornak
a gép haladási irányába
eső verülete helyettesíti a motor vonóerejét,
így stabil repülési
helyzet alakul ki.
Egy II. Világháború-beli siklógép
repülése
http://www.youtube.com/watch?v=49BtDA2U4uM&NR=1&feature=endscreen
Mi a siklószög? Ezt a siklószámból
számíthatkjuk ki. A siklószám azt
mutatja meg, hogy egységnyi magasságból
vizszintesen milyen távolságra
képes a siklórepülő eljutni.
A gyengébb teljesítmányű siklórepülők
is 1:10 siklószámmal
rendelkeznek, tehát 1 km magasságban indulva 10 km
távolságban érnek
földet. A II. Világháborúban
rendszeresített teherszállító
siklórepülők
általában 1:20 körüli
siklószámmal rendelkezve
mondjuk 3000 m magasban
kioldva 60 km-re repülhettek be akár az ellenséges
területre is.
Az indításnak több módja van. Legegyszerűbb
megoldást a sportvitorlázó
repülőgépeknél alkalmazták. Egy lejtős
terepen kihorgonyozva a gépet,
elől két gumikötelet feszített ki több
ember. Leszaladva a lejtőn
megfeszült a gumikötél, tárolva a
kihúzók energiáját. A
kihorgonyzás
megszüntetésekor elindult a gép a
siklópályán.
http://mutat.net/?http://filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=4141
Második megoldás vízszintes terepen a csörlős
magasstart. Egy a reptér
végében kihorgonyzott csörlő megfelelő
sebességgel feltekeri a vontató
kötelet, aminek a másik vége a
vitorlázó gép orrához van
rögzítve.
Ezzel akkora sebességet biztosítva, hogy a gép
meredeken fel is
emelkedjen. A maximális magasságban kioldják
a vontató kötelet és a
gép megkezdi a siklást.
http://www.youtube.com/watch?v=qMlIjONJ6N0
A harmadik megoldás szerint egy motoros repülőgép
vontat 1-3 motor
nélküli gépet a megfelelő magasságba, ott
leoldva megkezdhetik a
siklást.
http://www.youtube.com/watch?v=bCVXah9chkM
Olyan megoldást is láthattunk, hogy a vontató
gép repülés küzben "kapta el " a
vontatmányt, miközben az a földön
állóhelyzetből indult.
Még egy módszer van, ha fúj a lejtőszél,
"lábuszról" is le lehet startolni.
http://www.mommo.hu/media/Ugyes_kis_vitorlazo_gep
A siklás:
http://www.youtube.com/watch?v=9YjHw0jICbY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Nxi9nW8HnKU&feature=related
Természetesen mind a lejtőindításnál, mind
a magasstartnál, vagy
a repülőgépes vontatásnál a
sikláson kívül más erőket is
felhasználnak
a vitorlázó repülőgépek. Ilyen a lejtő miatt
felemelkedő légáramlat, a
felmelegedett talajról elinduló meleg
légáramlat (termik), vagy a
magaslégköri hullámok. A siklószámot
ezesetben a mozgó levegőtömeghez
képest kell értelmezni.
A sikló-vitorlázó
repülők története.
Tekintsük át a sikló-ill. vitorlázó
repülőgépek történetét!
A motoros repülés kezdete előtt sikló
kisérleteket folytattak a konstruktőrök.
Ismertebbek:
Otto Lilienthal:
http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Lilienthal
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Otto_Lilienthal_gliding_experiment_ppmsca.02546.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=r8WEJ8fHQv0
http://www.youtube.com/watch?v=mpDrGLF51SY&feature=related
Oktave Chanute:
http://en.wikipedia.org/wiki/Octave_Chanute
http://en.wiki-videos.com/video/Octave+Chanute
Wright glider:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Glider
http://www.youtube.com/watch?v=kE5ZknBIHv8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=wfqr4qGpgJA
http://www.youtube.com/watch?v=-Oc_-fsmKAY&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=_zWaV2jupro&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=eKMflx7p9dE&feature=related
Ferber:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Ferber
Videók még a hadi
gliderekről
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3R9wixc0LKs#!
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Kpbz1TTdhKQ
http://www.youtube.com/watch?v=1g1era65nr0
http://www.youtube.com/watch?v=sX5USDaYMTQ
http://www.youtube.com/watch?v=ZDjD-fCQKf4
http://www.youtube.com/watch?v=e4giMGaPMJM
____________________________