A repüléshez használt motorok

100 évvel ezelőtt jelent meg Berget Alfonz 1910-ben írt könyvének magyar fordítása a K.M. Természettudományi Társulat kiadásában. A szerző áttekinti a repülésben addig elért eredményeket és kitér a fejlesztés kívánalmaira is.
Ebből az anyagból a repüléshez használt motorokról írt részleteket mutatok be, néhány kommenttel és főleg hivatkozásokkal kiegészítve.

"Az aeroplán motorának könnyűnek kell lennie és csakis a robbanómotor, mely a levegő és benzingáz keverékének meggyújtásával működik, felel meg a súlycsökkentés nagyfokú követelményének. RENARD ezredes már 1884-ben kimutatta, hogy ha a motor súlya mindent beszámítva lóerőnként 5 kg-ra leszáll, a lebegés és a repüés mozgás segítségével megvalósítható. Az ezredes reménye nemcsak teljesedésbe ment, hanem a valóság a reményt is túlszárnyalta, mert ma már lóerőnként 2 kg súlyú motort is állítottak elő. Az erőművi készülék dolgában tehát föl vagyunk fegyverkezve a levegő meghódítására."

Charles Renard (1847-1905) francia hadmérnök, Krebs testvérekkel a La France nevű hadászati célú léghajót rendszeresítették.

1929/30-ban megjelent Dr. Ing. W.v.Langsdorff Fortschritte der Luftfahrt c. könyvében számtalan motor adatai szerint 630-680g/LE értéket is elértek, a nagyobb teljesítmányű motoroknál is 1200-1800 g/LE volt a lóerőkénti
tömeg. (Ma a KW a teljesítmény mértékegysége, de megtartottam az eredeti adatokat.)

Mintegy 70 évvel ezelőtt gyártott, korábban már bemutatott WM-14-A típusú motor több, mint 870 lóerős (648 KW) volt, tömege 618 kg, így lóerőnkénti tömege 710 g/LE volt.

"Mindazonáltal nem kell mindenáron a könnyűségre törekedni. A motornak, ha csakugyan utazni akarunk vele, ellenállónak és tartósnak kell lennie. Nem szabad túlságoasan felmelegednie, mi azt követeli, hogy menetközben kellően hűtsük, más szóval, hogy elegendő vizet vigyünk magunkkal, hogy a víz a nagy felszínű melegsugároztatóba jutva gyorsan és jól lehűthesse a felmelegedett motort; mindez növeli a szállítandó súlyt és növeli  az alkalmazott motor lóerősúlyát.

Miként valósíthatjuk meg a motor szükséges könnyűségét?  Két különböző módon törekedhetünk reá. Először is az anyagok megválasztásával érhetjük el a könnyűséget. Manapság szilárdság dolgában pompás aczélkészítményeket  ismerünk, melyekből igen vékony falú hengerek gyárthatók; például fölhozom vadászfegyvereink csövét, melyek  piroxilin-por  használatakor roppant nyomást bírnak ki s végükön alig egy milliméter  vastagok. Van tehát olyan anyagunk, mely könnyű és ellenálló is. Második módja a súlycsökkentésnek a haszontalan alkotórészek eltávolítása; ebben a tekintetben az  >Antoinette<-jelű (l. az 105. rajzot [Berger könyvéből]),
ESNAULT -PELTERIE-, RENAULT-féle és más, >repüléshez való motorok< nevezetesek. Különösen lényeges súlycsökkentés érhető el az  ESNAULT-PELTERIE- féle motorral (l. a 106. rajzot), melyben több hajtókar sugáralakban elhelyezett dugóktól mozgatva egyetlen tengelyre hat; a szolgálattevő szerkezetek itt közösek, mert egyetlen emelőrúd biztosítja a csapok játékát."  
 

   


Esnault Pelterie motor rajza Winklertől (Fig. 490)

Esnault Pelterie motorjáról részletes rajzot találtam O. Winkler Entwerfen von leichten Verbrennungsmotoren, inbesondere von Luftfahrzeugmotoren c. könyvében. Érdekesek a dátumok: az első kiadás előszavát 1914 márciusban írta szerző, a könyv 1919-ben jelent meg. Az első világháború idején a német szerző kínosan kerülte a motorok szerkesztőit és gyártóit megnevezni. Pedig részletes rajzokat használt, de a források megjelölése nélkül.

Ismét Bergettől:

"A mozgóhengerű >Gnome-motor< (106. rajz) az újabb kisérletek alkalmával méltó hírnévre tett szert szerkezetének egyszerűsége, járásának biztonsága miatt."


Gnome forgómotor Winklertől (Fig. 496. , Fog. 497)

És most tekintsünk meg néhány korabeli felvételt, vagy replika startot, vagy akárcsak animációt a motorok működéséről.

Eredeti felvétel egy Antoinette gép startjáról:
http://www.youtube.com/watch?v=zhNfZKxGw1c

Ugyanaz szimulátorral:
http://www.youtube.com/watch?v=e3DYZ2dCrmY&NR=1

Rádióirányítású repülő modell szabadban:
http://www.youtube.com/watch?v=qj5qDb2DDxg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=fMS1AYSKTzA&feature=related

és teremben:
http://www.youtube.com/watch?v=ZjUjE0tKLes&feature=relmfu


1909-es Wright gép motja:
http://museumvictoria.com.au/collections/items/406324/aero-engine-bariquand-marre-wright-model-a-1909
http://www.youtube.com/watch?v=OsPB-0QPLDI&feature=related


Robert Esnault-Pelterie (1881-1957):

http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/rep.html

Wikipediában:

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Esnault-Pelterie

(Esnault Pelterie dedikált könyvét, a L' Astronautique-t 120000 Ft-ért ajánlják)

Esnault Pelterie repülőszerkezete és motorja:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/Esnault-Pelterie_airplane_1906.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/CNAM-IMG_0620.jpg
http://www.sofratecsa.com.ar/difusionline/200711repioneros.pdf



 Régiségek:
http://www.dailymotion.com/video/x6v0uy_aeroport-de-toussus-de-1907-a-aujou_news
http://www.youtube.com/watch?v=CYc-H8Wg-MQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=WfEEmdz7-Fk&feature=fvwrel
http://www.youtube.com/watch?v=OGQErWH4G_M&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=oHrxxyBPaY4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=eDd94xowWfs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=sJf5v-9ShAI&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=4hWZ40120BQ&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=cy_yaAOKjA8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=fC6fjVEDBVc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ku1NIcUmdj0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=IofvCEAjqcY&feature=related
http://www.animatedengines.com/gnome.shtml
http://hu.wikipedia.org/wiki/Gnome%E2%80%93Rh%C3%B4ne_14K
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Gnome_9N_1917_160_hp.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=_eY3DeiDjt8&feature=related