A repüléshez használt motorok
100 évvel ezelőtt jelent meg Berget Alfonz 1910-ben írt
könyvének magyar fordítása a K.M.
Természettudományi Társulat
kiadásában. A szerző áttekinti a
repülésben addig elért eredményeket és
kitér a fejlesztés kívánalmaira is.
Ebből az anyagból a repüléshez használt
motorokról írt részleteket mutatok be,
néhány kommenttel és főleg hivatkozásokkal
kiegészítve.
"Az aeroplán motorának
könnyűnek kell lennie és csakis a robbanómotor, mely
a levegő és benzingáz keverékének
meggyújtásával működik, felel meg a
súlycsökkentés nagyfokú
követelményének. RENARD ezredes már 1884-ben
kimutatta, hogy ha a motor súlya mindent
beszámítva lóerőnként 5 kg-ra
leszáll, a lebegés és a repüés
mozgás segítségével
megvalósítható. Az ezredes reménye nemcsak
teljesedésbe ment, hanem a valóság a
reményt is túlszárnyalta, mert ma már
lóerőnként 2 kg súlyú motort is
állítottak elő. Az erőművi készülék
dolgában tehát föl vagyunk fegyverkezve a levegő
meghódítására."
Charles Renard (1847-1905) francia hadmérnök, Krebs
testvérekkel a La France nevű hadászati
célú léghajót
rendszeresítették.
1929/30-ban megjelent Dr. Ing. W.v.Langsdorff Fortschritte der
Luftfahrt c. könyvében számtalan motor adatai
szerint 630-680g/LE értéket is elértek, a nagyobb
teljesítmányű motoroknál is 1200-1800 g/LE volt a
lóerőkénti
tömeg. (Ma a KW a teljesítmény mértékegysége, de megtartottam az eredeti adatokat.)
Mintegy 70 évvel ezelőtt
gyártott, korábban már bemutatott WM-14-A típusú motor több, mint
870 lóerős (648 KW) volt, tömege 618 kg, így
lóerőnkénti tömege 710 g/LE volt.
"Mindazonáltal
nem kell mindenáron a könnyűségre törekedni. A
motornak, ha csakugyan utazni akarunk vele, ellenállónak
és tartósnak kell lennie. Nem szabad
túlságoasan felmelegednie, mi azt követeli, hogy
menetközben kellően hűtsük, más szóval, hogy
elegendő vizet vigyünk magunkkal, hogy a víz a nagy
felszínű melegsugároztatóba jutva gyorsan
és jól lehűthesse a felmelegedett motort; mindez
növeli a szállítandó súlyt és
növeli az alkalmazott motor lóerősúlyát.
Miként
valósíthatjuk meg a motor szükséges
könnyűségét? Két különböző
módon törekedhetünk reá. Először is az
anyagok megválasztásával érhetjük el a
könnyűséget. Manapság szilárdság
dolgában pompás
aczélkészítményeket ismerünk,
melyekből igen vékony falú hengerek
gyárthatók; például fölhozom
vadászfegyvereink csövét, melyek piroxilin-por
használatakor roppant nyomást bírnak ki s
végükön alig egy milliméter vastagok. Van
tehát olyan anyagunk, mely könnyű és
ellenálló is. Második módja a
súlycsökkentésnek a haszontalan
alkotórészek eltávolítása; ebben a
tekintetben az >Antoinette<-jelű (l. az 105. rajzot [Berger könyvéből]),
ESNAULT
-PELTERIE-, RENAULT-féle és más,
>repüléshez való motorok< nevezetesek.
Különösen lényeges
súlycsökkentés érhető el az ESNAULT-PELTERIE-
féle motorral (l. a 106. rajzot), melyben több
hajtókar sugáralakban elhelyezett dugóktól
mozgatva egyetlen tengelyre hat; a szolgálattevő szerkezetek itt
közösek, mert egyetlen emelőrúd biztosítja a
csapok játékát."
Esnault Pelterie motor rajza Winklertől (Fig. 490)
Esnault Pelterie motorjáról részletes rajzot találtam O.
Winkler Entwerfen von leichten Verbrennungsmotoren, inbesondere von
Luftfahrzeugmotoren c. könyvében. Érdekesek a
dátumok: az első kiadás előszavát 1914
márciusban írta szerző, a könyv 1919-ben jelent meg.
Az első világháború idején a német
szerző kínosan kerülte a motorok szerkesztőit és
gyártóit megnevezni. Pedig részletes rajzokat
használt, de a források megjelölése
nélkül.
Ismét Bergettől:
"A
mozgóhengerű >Gnome-motor< (106. rajz) az újabb
kisérletek alkalmával méltó
hírnévre tett szert szerkezetének
egyszerűsége, járásának biztonsága
miatt."
Gnome forgómotor Winklertől (Fig. 496. , Fog. 497)
És most tekintsünk meg néhány
korabeli felvételt, vagy replika startot, vagy akárcsak
animációt a motorok működéséről.
Eredeti felvétel egy Antoinette gép startjáról:
http://www.youtube.com/watch?v=zhNfZKxGw1c
Ugyanaz szimulátorral:
http://www.youtube.com/watch?v=e3DYZ2dCrmY&NR=1
Rádióirányítású repülő modell szabadban:
http://www.youtube.com/watch?v=qj5qDb2DDxg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=fMS1AYSKTzA&feature=related
és teremben:
http://www.youtube.com/watch?v=ZjUjE0tKLes&feature=relmfu
1909-es Wright gép motja:
http://museumvictoria.com.au/collections/items/406324/aero-engine-bariquand-marre-wright-model-a-1909
http://www.youtube.com/watch?v=OsPB-0QPLDI&feature=related
Robert Esnault-Pelterie (1881-1957):
http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/rep.html
Wikipediában:
(Esnault Pelterie dedikált könyvét, a L' Astronautique-t 120000 Ft-ért ajánlják)
Esnault Pelterie repülőszerkezete és motorja:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/CNAM-IMG_0620.jpg
http://www.sofratecsa.com.ar/difusionline/200711repioneros.pdf
Régiségek:
http://www.dailymotion.com/video/x6v0uy_aeroport-de-toussus-de-1907-a-aujou_news
http://www.youtube.com/watch?v=CYc-H8Wg-MQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=WfEEmdz7-Fk&feature=fvwrel
http://www.youtube.com/watch?v=OGQErWH4G_M&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=oHrxxyBPaY4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=eDd94xowWfs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=sJf5v-9ShAI&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=4hWZ40120BQ&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=cy_yaAOKjA8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=fC6fjVEDBVc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ku1NIcUmdj0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=IofvCEAjqcY&feature=related
http://www.animatedengines.com/gnome.shtml
http://hu.wikipedia.org/wiki/Gnome%E2%80%93Rh%C3%B4ne_14K
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Gnome_9N_1917_160_hp.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=_eY3DeiDjt8&feature=related