REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Domokos Fecó: Gyújtómágnes

2008.03.02.

 

Kedves Sándor!


Minden hónapban örömmel böngészem a frissítéseket honlapodon. A márciusinak különösen örülök, mivel egy olyan leletről is írtál, mely szülővárosom környékén került elő. Mivel amatőr szinten kutatom a megye háborús légieseményeit, talán tudok segíteni abban, hogy közelebb kerüljünk a megoldáshoz.
Sokat segítene, hogy hol feküdt a repülőgép roncsa egykor. Ha van rá mód, kérlek írd meg.
Addig is csípőből tüzelek, mert van ötletem a megoldásra. A gyújtáselosztó 14 hengeres motorhoz való, ahogy írtad is. Erről rögtön eszembe jutott két esemény is, ahol ilyen hengerszámú motorral szerelt gépek jártak pórul:
Az egyik 1944 őszén kényszerleszállt Lőkösházánál. A típusát a fellelt maradványok alapján megfejtettük, egyedül az alakulat és pilóta személye nem biztos, de talán közeledünk a megoldáshoz.
A másik gép Békéscsaba repterén lett felgyújtva 1944 szeptemberében két másik géppel együtt, valószínűleg üzemanyaghiány miatt.
Mindkét esetben Henschel Hs 129 B2 típusú repülőgépről van szó.
A második esetben csak következtetünk egy szemtanú beszámolója alapján aki
szerint kétmotoros gép volt az egyik. Mivel '44 szeptemberében  a Schlactgeschwader 9. / Staffel 14. rövidítve:
  14.(Pz.)/Sg.9 Békéscsabán állomásozott és ilyen típusú géppel repült, a gyanúnk árnyéka ide vetődik./
Ez a típusú repülőgép Gnome&Rhone 14 M motorral repült, mely 14 hengeres. Úgy gondoltam érdemes utánanézni, milyen gyújtáselosztóval szerelték. Sajnos idehaza csak egy hiányos kézikönyv áll rendelkezésemre erről a típusról, melyet egy német honlapról töltöttem le régebben. Sajnos a berendezés típusáról nem ír, de a motorról készült fényképen szépen látszik, hogy ugyanolyan a gyújtáselosztó mint a tiétek! Minél többet nézem a fotókat ,annál biztosabb vagyok benne hogy....
Na majd meglátjuk! Képet mellékelten küldök.
Ezt az erőforrást Franciaországban tervezték és gyártották, ezért nem hasonlít a már jól ismert típusokra.
Érdemes jobban utánajárni, akár németországi kapcsolatokat felhasználva.


Üdvözlettel
Domokos Fecó

 

 

A G&R 14M kézikönyve:
http://www.cockpitinstrumente.de/archiv/Dokumente/ABC/g/GnomeScan/Gnome%20Rhone%2014%20M.pdf
Főoldal:
http://www.cockpitinstrumente.de/index.htm
Garantáltan az üléshez ragaszt!

 

Talán nem járunk nagyon a tilosban, ha a fenti honlapról idemásoltam a releváns képet, amelyen a 20-as számmal jelölt alkatrészben véljük felfedezni gyújtómágnesünket.

(hs)