Több
éve állok levelezésben Danut Vlad brassói repülőmérnökkel,
akivel már többször cseréltünk képeket. Legutóbb a bukaresti
látogatása során készült fotóit küldte el. Megkértem,
kanyarítson hozzájuk némi ismertető szöveget, nem árt ha
megismerjük a szomszédvárat.
Szavait
angolból fordítottam.
Köszönjük, Danut - Thank You, Danut !
- x -
Kedves
Sándor,
ahogyan
kérted, néhány szó a bukaresti Román Repülés Múzeumáról (Muzeul
Aviatiei):
A múzeumot
1990. márciusában alapították, és ideiglenes helyén, egy, az
Otopeni-i Légibázison belüli elkerített területen
(Bukarest mellett) nyitották meg hivatalosan, 1993.
júniusában. 1995.-ben a kiállítást áttelepítették a
bukaresti Baneasa repülőtér mellé. A 90-es évek végén került
egy leszerelt katonai bázisra, az Otopeni-i repülőtér mellé.
A Múzeumban összegyűjtötték a második világháború utáni
időszak valamennyi Romániában rendszerben állott és
fennmaradt repülőgéptípusát, a román repülőipar által
gyártott típusokat és néhány típust az korábbi időkből is.
2006.
március 18.-án, amikor a Múzeumot a jelenlegi helyén
megnyitották, éppen századik évfordulója volt annak a
történelmi jelentőségű repülésnek, amelyet Traian Vuia
hajtott végre Vuia no.1 jelű repülőgépén.
A Múzeum az második világháború utáni időszak jelentős
repüléstechnikai üzeme, az egykori Pipera
repülőgép-javító központ épületeiben kapott helyet. A
kiállítás azon része, amely a román repüléstörténet
kezdeteitől az 50-es évekig terjed, egy hangárban, fedett
helyen tekinthető meg. Itt látható a Vuia no.1, és a
IAR-80 replikája, a IAR-813 oktatógép, az IS-3 vitorlázó, az
Aero 45, és a Zlin 226, a Múzeum két Jak-23-asának
egyike, a MiG-15bis, ágyúkkal, radarokkal, ejtőernyőkkel,
ruhákkal és oktatóeszközökkel. Néhány kiállítási tárgyat
felöltöztetett bábukkal diorámává állítottak össze,
felvillantva a repülőgépek kiszolgálásának jeleneteit.
A kiállítás második, 50-es évektől a 70-es évekig terjedő
része később nyílt meg, a MiG-17PF-et, a MiG-19P-t és a
Múzeum három MiG-21F13-asának egyikét mutatja be.
A repülőgépek nagyobbik része nyitott területen van
kiállítva. Az elmúlt években a kiállított gépek száma nőtt,
elsősorban az elmúlt tíz évben kivont típusokkal. Néhányuk
felújításon fog átesni, míg más, a Múzeumhoz tartozó gépek
még az ideszállításra várnak, mint például a
különlegességnek számító Il-28-as.
A
kültéren kiállított gépek:
Jak-52
IAR-28MA
Jak-23
MiG-15
MiG-15UTI
MiG-17F
VR-3
MiG-21F-13(két db)
MiG-21U
MiG-21R
L-39ZA Albatros
L-29 Delfin
IAR-93 DC
IAR-93 előszéria 1. (kettő van, a másikat felújítás alatt)
S-75 SAM
BN-2 Islander
IAR-828
néhány IAR-31B Alouette III helikopter
néhány Mi-8 helikopter
MiG-29 Sniper
A Vuia no.1 replikája. Az
eredetivel hajtotta végre Traian Vuia 1906. március 18.-án
az első felszállását, amelynek során sem katapultot, sem
más, a felszállást elősegítő külön eszközt nem vett igénybe.
A IAR80 második világháborús
vadászgép replikája - amelyet a IAR SA Ghimbav-Brasov, az
eredetit gyártó IAR Brasov utóda épített a 90-es évek
közepén. A replika körül eredeti alkatrészek vannak
kiállítva.
IAR-813, a háború utáni időszak
első Romániában sorozatban gyártott repülőgépe.
A Jak-23 volt a Román Légierő első
sugárhajtású típusa.
MiG-17PF a másik
kiállítócsarnokban.
Ugyanitt látható az 50-es és a
70-es évek közötti időszak jellemző két gépe a 750-es
MiG-19Pés az egyik MiG-21F13 a Múzeum három példányából.
A 2007 oldalszámú MiG-21R (a Román
Légierő jelzése szerint MiG-21C) szabadtéren kiállítva
A 1120-as MiG-21U ("Batrana Doamna"
- az Öreg Hölgy) Doru Dovici román író és vadászpilóta
novelláiból vált híressé.
MiG-19PM
VR-3 pilóta nélküli repülőgép.
A Múzeum másik két MiG-21F13-asa
szabadtéren.
A 002-es IAR-93 DC, az első
kétüléses prototípus, mellette a 112-es IAR-93A az első
előszériából.
A háttérben a 130-as BN-2 és a
114-es IAR-316B (Alouette III) helikopter.
IAR-316B helikopter különleges álcázófestéssel.
MiG-29 Sniper - a modernizált
MiG-29-esek bemutató példánya, 2000.-ben repült.
|