REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Danut Vlad: Repülőmúzeum Bukarestben

 

Több éve állok levelezésben Danut Vlad brassói repülőmérnökkel, akivel már többször cseréltünk képeket. Legutóbb a bukaresti látogatása során készült fotóit küldte el. Megkértem, kanyarítson hozzájuk némi ismertető szöveget, nem árt ha megismerjük a szomszédvárat.

Szavait angolból fordítottam.

 

Köszönjük, Danut - Thank You, Danut !

 

-  x  -

 

Kedves Sándor,

 

ahogyan kérted, néhány szó a bukaresti Román Repülés Múzeumáról (Muzeul Aviatiei):

 

A múzeumot 1990. márciusában alapították, és ideiglenes helyén, egy, az Otopeni-i Légibázison  belüli elkerített területen (Bukarest mellett) nyitották meg hivatalosan, 1993. júniusában. 1995.-ben a kiállítást áttelepítették a bukaresti Baneasa repülőtér mellé. A 90-es évek végén került egy leszerelt katonai bázisra, az Otopeni-i repülőtér mellé.
A Múzeumban összegyűjtötték a második világháború utáni időszak valamennyi Romániában rendszerben állott és fennmaradt repülőgéptípusát, a román repülőipar által gyártott típusokat és néhány típust az korábbi időkből is.

2006. március 18.-án, amikor a Múzeumot a jelenlegi helyén megnyitották, éppen századik évfordulója volt annak a történelmi jelentőségű repülésnek, amelyet Traian Vuia hajtott végre Vuia no.1 jelű repülőgépén.
A Múzeum az második világháború utáni időszak jelentős repüléstechnikai üzeme, az egykori  Pipera repülőgép-javító központ épületeiben kapott helyet. A kiállítás azon része, amely a román repüléstörténet kezdeteitől az 50-es évekig terjed, egy hangárban, fedett helyen tekinthető meg.  Itt látható a Vuia no.1, és a IAR-80 replikája, a IAR-813 oktatógép, az IS-3 vitorlázó, az Aero 45,  és a Zlin 226, a Múzeum két Jak-23-asának egyike, a MiG-15bis, ágyúkkal, radarokkal, ejtőernyőkkel, ruhákkal és oktatóeszközökkel. Néhány kiállítási tárgyat felöltöztetett bábukkal diorámává állítottak össze, felvillantva a repülőgépek kiszolgálásának jeleneteit.
A kiállítás második, 50-es évektől a 70-es évekig terjedő része később nyílt meg, a MiG-17PF-et, a MiG-19P-t és a Múzeum  három MiG-21F13-asának egyikét mutatja be.
A repülőgépek nagyobbik része nyitott területen van kiállítva. Az elmúlt években a kiállított gépek száma nőtt, elsősorban az elmúlt tíz évben kivont típusokkal. Néhányuk felújításon fog átesni, míg más, a Múzeumhoz tartozó gépek még az ideszállításra várnak, mint például a különlegességnek számító Il-28-as.

 

 A kültéren kiállított gépek:


Jak-52
IAR-28MA
Jak-23
MiG-15
MiG-15UTI
MiG-17F
VR-3
MiG-21F-13(két db)
MiG-21U
MiG-21R
L-39ZA Albatros
L-29 Delfin
IAR-93 DC
IAR-93 előszéria 1. (kettő van, a másikat felújítás alatt)
S-75 SAM
BN-2 Islander
IAR-828
néhány IAR-31B Alouette III helikopter
néhány Mi-8 helikopter
MiG-29 Sniper
 





 

A Vuia no.1 replikája. Az eredetivel hajtotta végre Traian Vuia 1906. március 18.-án az első felszállását, amelynek során sem katapultot, sem más, a felszállást elősegítő külön eszközt nem vett igénybe.

 

 

 

A IAR80 második világháborús vadászgép replikája - amelyet a IAR SA Ghimbav-Brasov, az eredetit gyártó IAR Brasov utóda épített a 90-es évek közepén. A replika körül eredeti alkatrészek vannak kiállítva.


 

IAR-813, a háború utáni időszak első Romániában sorozatban gyártott repülőgépe.

 

 

 

 

 

A Jak-23 volt a Román Légierő első sugárhajtású típusa.

 

 

MiG-17PF a másik kiállítócsarnokban.

 

 

 

 

Ugyanitt látható az 50-es és a 70-es évek közötti időszak jellemző két gépe a 750-es MiG-19Pés az egyik MiG-21F13 a Múzeum három példányából.
 


 

A 2007 oldalszámú MiG-21R (a Román Légierő jelzése szerint MiG-21C) szabadtéren kiállítva

 

 

 

A 1120-as MiG-21U ("Batrana Doamna" - az Öreg Hölgy) Doru Dovici román író és vadászpilóta novelláiból vált híressé.

 


 

MiG-19PM

 

 


 

VR-3 pilóta nélküli repülőgép.

 

 


 

A Múzeum másik két MiG-21F13-asa szabadtéren.

 

 


 

A 002-es IAR-93 DC, az első kétüléses prototípus, mellette a 112-es IAR-93A az első előszériából.

A háttérben a 130-as BN-2 és a 114-es IAR-316B (Alouette III) helikopter.

 

 


IAR-316B helikopter különleges álcázófestéssel.

 


 

MiG-29 Sniper - a modernizált MiG-29-esek bemutató példánya, 2000.-ben repült.