Tisztelt Hajnal Sándor Úr!
Engedje meg, hogy némi kiegészítéssel szolgáljak az "egyedi
építésű fotokonténer" témához.
Tervezését, megépítését indokolta az a körülmény, hogy az
1980-as évek elejére a honi vadászrepülő alakulatainknál nem
maradt olyan repülőgéptípus, ami alkalmas volt
légi-fényképezőgép hordozására.
A Varsói Szerződés keretében azonban, a
tagországok részére kiadott VSZ *"ajánlások"*-ban többek között
javasolták a tagországoknak honi légvédelmi repülőcsapataik
minden ezredénél egy repülőszázad kiképzését légifelderítésre
is. (Ezeket az ajánlásokat a VSZ politikai
tanácskozótestületének ülésein minden esetben egyhangúlag
jóváhagytak a tagállamok fejbólintó politikai és katonai
vezetői, és ami alatt egyébként vitát nem tűrő parancsot kellett
érteni. Nem meglepő, hogy így is értették? Még akkor is, amikor
nyilvánvaló volt, hogy némelyik értelmetlen, végrehajthatatlan,
sőt egyes tagországokra nézve egyenesen káros.
A tagországok vezetőinek utasításakor
érdekes módon azért mégis adtak a demokrácia látszatát keltő
"árnyalt, hivatalos megfogalmazás"-ra. Lásd még egyszer:
*"ajánlás"*)
Ennyi kitérő után a lényegre: volt parancs a
felderítő-kiképzésre, voltak repülőgépek, voltak
légi-fényképezőgépek. Még állandó szerződés a fényképezőgépekhez
beszerzett, a tárolási idő múltával szavatosságát vesztett film
pótlására is. Minden külön-külön megvolt, de működő rendszerré
nem lehetett összeállítani... A honi légvédelmi
repülőalakulatoknál a felderítő képesség vizuális légi
felderítésre korlátozódott.
De! Egy feladathoz úgy nem lehet hozzáállni, hogy
megmagyarázzuk, miért nem tudjuk, vagy miért nem lehet azt
végrehajtani. (Ne értsen félre. A VSZ "ajánlás/parancs" a
szuverenitás témakörébe tartozik. Ez utóbbi viszont egy
szervezet belső működési rendje.) Tehát maradt a lehetőség:
gondolkodni, tervezni, a meglévő adottságok felhasználásával
megalkotni egy eszközt, ami, még ha korlátozott mértékben is, de
többet nyújt a korábbiaknál.
Így aztán a kidolgozott követelményrendszer alapján Kecskeméten
az MN KRÜ (Központi Repülőgépjavító Üzem) szakemberei
megtervezték, megépítették a szóban forgó konténereket. További
feladat volt a hordozó repülőgépekbe (MIG-21U) a működtető
elektromos vezetékrendszer
beépítése. Mindez 1982-ben megtörtént.
*Az elgondolás lényege a következő volt: A MIG-21-esek
BD3-60-21D szárny alatti tartójára függeszthető, UB-16-57 SZ-5
típusú, nem irányított rakétákat befogadó konténer átalakítása a
meglévő AFA-39 típusú légi-fényképezőgépek beépítésére úgy, hogy
azok alkalmasak legyenek mind függőleges tengelyű, mind ferde
tengelyű sorozat-légifelvételeket készíteni.
Függesztés a bal szárny alá.
Mindemellett megtartani a jobb szárny alá egy UB-16-57 blokk
függesztését és a rakétaindítás lehetőségét. Ezt a repülőgép
aerodinamikai kiegyensúlyozottságának megtartása, minimális
mennyiségű, de mégis alkalmazható fegyverzet biztosítása
követelte meg.
Lehet csodálkozni a konténer kivitelezésének egyszerűségén (ha
úgy tetszik primitívségén, "áramvonalas" kialakításán).
Megalkotóinak sajnos nem volt lehetősége szélcsatorna
kísérletekre, sem speciális mélynyomó, fémmegmunkáló célgépek
beszerzésére. Harcászattechnikai adatai,
képességei sem feleltek meg a kor követelményeinek. A
fényképezőgép, típusszáma alapján is megfejthető: "AFA-39",
bizony 1939-évi tervezésű.
1982-ben is annyit tudott, mint tervezésekor. Viszont nem
mellékes körülmény, hogy ez a konténer-átalakítás semmilyen
speciális, külön beszerzendő anyagot, berendezést nem igényelt.
Minden rendelkezésre állt, költsége az amúgy is meglévő anyagok,
eszközök, és a munkaidő-felhasználáson túl minimális volt.
Elnézést, itt helyesbítenem kell:
kifizettek egy horribilis összeget, négy személy részére
összesen
100 000 Ft-ot újítási díj címén.
Mindezek ellenére a kialakított rendszer kielégítő
megbízhatósággal működött, sőt, láss csodát: kiértékelhető
légi-fényképeket készített! Azt nem állítom, hogy az alakulat
fényképész szolgálata imádta a ferdetengelyű sorozatfelvételek
egybeillesztését, de megbirkóztak a feladattal. Nem kis számú
gyakorló feladatot hajtottak végre az átalakított kétüléses
géppel, rendkívüli esemény, súlyos meghibásodás nélkül.
Többek között éppen a Szolnoki
repülőtérről és környezetéről, amikor a Kméti repülőezred két
századával ott települt. Feltételezem, hogy ezeket a
felvételeket rég megsemmisítették. Ha belegondolunk, jól
mutatnának napjainkban a reptér múzeumában.
A feladat-végrehajtó repülőgép-vezetők jelentése szerint a
vegyes függesztés a repülőgép stabilitását zavaró mértékben nem
rontotta. A gép a hangsebesség alatti tartományban végig
kiegyensúlyozható, stabil maradt. Más kérdés, hogy még ezeket a
minimális/primitív képességeket a továbbiakban soha, egyetlen
egy össz-fegyvernemi gyakorlat előkészítése, végrehajtása
folyamatában sem vették igénybe. (Ez azonban már távolabb mutat.
Ehhez a hozzáálláshoz, ha olvasta, vagy a jövőben elolvassa,
némi magyarázattal szolgálhat Bokor Imre "KISKIRÁLYOK MUNDÉRBAN"
című könyve.)
Az is igaz azonban, hogy a légi-felderítéssel szemben támasztott
igények a 80-as évek közepétől változni kezdtek. Felmerült a
pilótanélküli felderítő repülőeszköz-beszerzés tervezése a VSZ
EFE parancsnokságának terveiben, ajánlásában is.
Hazai fejlesztésre is készültek tervek. Korszerű robotrepülőgép,
többféle elven működő érzékelő berendezésekkel, és egyidejű
adatátviteli rendszerekkel.
De hát a háborúhoz és a fegyverekhez egy dolog kell: pénz, pénz
és pénz.
Ennek híján még mindig a beszerzés folyamatában vagyunk, és az
alagútban is lekapcsolták a végét jelző lámpát.
Repülő baráti üdvözlettel:
"Á"
Nagyon köszönöm "Á" (ő kérte neve
elhallgatását) érdekes és értékes kiegészítését!
Kezdem szégyellni a szerkezet
kivitelezésére tett korábbi megjegyzéseimet.
(hs) |