Szia Sanyi
!
Nem vagyok "fegyveres" így nekem is érdekesek ezek a dolgok.
Az interneten találtam mikor a K-13 rakéta után kutakodtam.
Márciusi kérdés lehetne a következő, A szovjet mérnökök
miként fedezték fel és fejlesztették ki a K-13 levegő-levegő
rakétát?
Íme a válasz a kérdésre: (igaz nem részletes de lényegre
törő)
A Sidewinder prototípusát, a XAAM-N-7-et (később AIM-9A),
először 1953. szeptemberében lőtték el sikeresen. A
sorozatgyártás kezdeti változatát az AAM-N-7-et (később
AIM-9B), 1956-ban vetették be, és azóta is fejlesztik. Az
első harci használata 1958-ban volt, a Kínai Köztársaság
(Tajvan) légierejénél. Abban az időben a Kínai Köztársaság
és a Kínai Népköztársaság légicsatákat vívott a
Tajvani-szoros felett. Az Egyesült Államok adott néhány
tucat Sidewinder rakétát a Kínai Köztársaság légierejének,
melyeket később hatékonyan használtak a Kínai Népköztársaság
MiG-15-ösei ellen. Mindez jelentősen megváltoztatta az addig
főként gépfegyverrel vívott légicsatákat.
A
Tajvani-szoros felett vívott légicsaták a véletlen folytán
újabb, a Sidewinder-en alapuló rakétát szültek. Nem sokkal
az összetűzés után a Szovjetunió elkezdte gyártani a
K-13/R-3SZ rakétát (NATO-kódja: AA–2 'Atoll'), mely
tulajdonképp a Sidewinder másolata. Mindez úgy lehetséges,
hogy egy tajvani AIM-9B eltalált egy kínai MiG-15-öst, de
nem robbant fel. A csodával határos módon a rakéta beleállt
a MiG-15-ösbe és a kínai pilóta képes volt visszatérni a
bázisra, rakétával a gépében.
Évekkel
később a szovjet mérnökök beismerték, hogy a megszerzett
Sidewinder, a rakéta készítés "tanfolyamaként" szolgált, és
sokat segített a szovjet levegő-levegő rakéták
létrehozásában.
A K-13-at
és az abból "származó" rakétákat közel 30 éven át
gyártották. Bár a Sidewinder-t eredetileg a Haditengerészet
(USN) fejlesztette ki, később a Légierő (USAF) is átvette
GAR-8 (később AIM-9E) néven. Az 1960-as években A
Haditengerészet (USN) és a Légierő (USAF) is külön
változatokat fejlesztett, de végül költségvetési okok miatt
egy közös változat fejlesztésére kényszerültek.
A
Sidewinder később további átalakulásokon ment át. Többek
közt újabb, érzékenyebb érzékelő, különböző hűtés, meghajtás
vagy robbanófej került rá. Az AIM–9X változat
szoftvermódosítások (2008-2009) után alkalmassá vált
felszíni célok (kisebb hajók, gépjárművek) leküzdésére is.
Üdvözlettel:
Csabai Sanyi
|