Kedves Sándor,
az észrevételeim a honlapon
található infókkal kapcsolatban:
NK-8 közl. múzeum:
3. kép: az orrkúp mögött tényleg a
kisnyomású rész fordulatszám jeladója van. elvileg a kúpot
tartó tüske alatt kéne lenni egy tűzjelző adónak, amivel én
még sajnos nem találkoztam, mert valami vandál szépen
lecsípte kábelestől mindenestől, még mielőtt én leszedhettem
volna a kúpot. Mögötte alul, a mellső csapágytám
visszaszállitó olajszivattyúja van, ami a képen sajnos nem
látszódik, az olaj az alulról jobbra haladva 2. 3. 4. álló
lapáton, kalibrált furatokon jut vissza a
levegőkiválasztóhoz, ami az olajba jutott levegőt választja
ki. A kúpba pedig az első álló terelőlapátsor felső három
lapátján látható furatokon vezették be a fűtőlevegőt a
jégtelenitéshez a kompresszor a'szem 9. fokozatától.
4. kép: a ventilátor fokozat itt
két fokozatú, 1:1 kétáramúsági fokú a hajtómű. A kisnyomású
forgórész 3. és 4. fokozata a belső áramban található, csak
az 1. és 2. végez munkát a külső áramban.
5.- 6. kép leírása korrekt,
lényegesen újat nem hiszem hogy tudnék mondani, elég
egyszerű szerkezet az axiális kompresszor. Talán csak
annyit, hogy a nagynyomású kompresszor utolsó fokozata előtt
pompázsszelep található, illetve innen vezetik el a levegőt,
a különböző seg. ber.-ek hajtására, a sugárforditó
működtetésére, ill. fűtőlevegő, és a kabintúlnyomás
biztosítására (ahogy látom a következő képnél ezeket már le
is írtad).
9. képnél a megállapitás korrekt:
az egész égőtér falán pici lukakon keresztül áramlik be a
levegő, így gyakorlatilag sose ér hozzá az égőtér falához a
kb 1500-2000 fokos lángcsóva.
NK-8 Szolnok: csak annyit fűznék
hozzá, hogy a lapátok sérülése miatt nem szoktak hajtóművet
selejtezni, valószinűleg lejárt az üzemideje, vagy nagyobb
gondok akadtak. Érdekességképpen jegyezném meg, hogy a
hajtómű minden egyes kompresszorfokozatánál ledugózott
technikai nyílások vannak, amiken keresztül meg lehet
vizsgálni minden egyes kompresszorlapátot, kézi átforgatás
közben. A hajtómű tetején (ha jól emlékszem) található a
nagynyomású rész kézi átforgatójának csatlakozása, ami nemes
egyszerűséggel egy kurbli.
AI-20 közl. múzeum: ezt a
hajtóművet még sajnos nem szereltem, de majd a rossz idő
bejövetelével el fog következni az is (mivel az NK-8-ak a
154-esre felépítve vannak, az AI-20-ak pedig a műhelyben),
sajnos csak nagy vonalakban tudok leírást, ill. helyesbítést
adni, de ahogy néztem jóformán tökéletes a leírás.
Következzen a lényeg:
7. kép: a barna csövek: olaj, a
sárgák: tüza. ez mindenhol így van. (kék: O2 natúr, levegő,
vagy pneumatika piros: tűzoltó. és még van egy pár jelölés,
de most épp nincs velem a leírásom). A kép bal oldalán alul
a KTA-5-F nevű csodaszerkezet van, ami a meghajtásházból
csőtengelyen keresztül kapja a meghajtást. A KTA egy
hidromechanikus computer ha szépen akarjuk mondani. Magyarul
egy szinte csak mozgó alkatrészekből álló központi tüza.
adagoló berendezés. Nem egyszerű szerkezet! Fölötte
pompázsszelepek vannak beépítve (barna cső megy bele, itt
munkafolyadék az olaj, akárcsak a KTA-ban. mindenhol máshol
kenő szerepe van.) A pompázs-szelepekkel, ezen a hajtóművön a
fordulatszám csökkentést a levegő elvonásával érték el, amit
ezek a szelepek valósítanak meg. Az NK-8-on az OG-8-4
röpsúlyos ford. szám határoló látta el ezt a feladatot az NR-en kersztül, illetve csak a 101%-os ford. számon
"tiltott". ott NR-8-2-U nak hívták a központi üza. egységet.
(Az NK-8-on a tüza mennyiségének csökkenésével érték el a
fordulatszám csökkenést. Érdekes megfigyelni a különböző
megoldásokat ugyanabból a korból.)
10. kép: a két üzemi csőkoszorún az
esetleges hirtelen teljesítménynövelés igényét akarták
kielégíteni. az indítás fúvókái kicsivel hátrébb vannak,
azok csak egy koszorún vannak. az indító üzemmódon ezek a
fúvókák nem üzemelnek még, mert nem jár a hajtómű, ezért
nincs tüza. nyomás, emiatt a fúvókák nem tudnak nyitni (kb.
2-3 bar-on nyitnak az üzemi fúvókák.).
Nagyon szép a honlap,
gratulálok hozzá!
Üdvözlettel: CPS
Sok köszönet és várjuk a többi
érdekességet !
A képekhez címzett
szövegrészeket oda is beszerkesztettem. (HS) |