REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

CPS: NK-8 és AI-20 érdekességek

 

 

Kedves Sándor,

az észrevételeim a honlapon található infókkal kapcsolatban:

NK-8 közl. múzeum:

3. kép: az orrkúp mögött tényleg a kisnyomású rész fordulatszám jeladója van. elvileg a kúpot tartó tüske alatt kéne lenni egy tűzjelző adónak, amivel én még sajnos nem találkoztam, mert valami vandál szépen lecsípte kábelestől mindenestől, még mielőtt én leszedhettem volna a kúpot. Mögötte alul, a mellső csapágytám visszaszállitó olajszivattyúja van, ami a képen sajnos nem látszódik, az olaj az alulról jobbra haladva 2. 3. 4. álló lapáton, kalibrált furatokon jut vissza a levegőkiválasztóhoz, ami az olajba jutott levegőt választja ki. A kúpba pedig az első álló terelőlapátsor felső három lapátján látható furatokon vezették be a fűtőlevegőt a jégtelenitéshez a kompresszor a'szem 9. fokozatától.

4. kép: a ventilátor fokozat itt két fokozatú, 1:1 kétáramúsági fokú a hajtómű. A kisnyomású forgórész 3. és 4. fokozata a belső áramban található, csak az 1. és 2. végez munkát a külső áramban.

5.- 6. kép leírása korrekt, lényegesen újat nem hiszem hogy tudnék mondani, elég egyszerű szerkezet az axiális kompresszor. Talán csak annyit, hogy a nagynyomású kompresszor utolsó fokozata előtt pompázsszelep található, illetve innen vezetik el a levegőt, a különböző seg. ber.-ek hajtására, a sugárforditó működtetésére, ill. fűtőlevegő, és a kabintúlnyomás biztosítására (ahogy látom a következő képnél ezeket már le is írtad).

9. képnél a megállapitás korrekt: az egész égőtér falán pici lukakon keresztül áramlik be a levegő, így gyakorlatilag sose ér hozzá az égőtér falához a kb 1500-2000 fokos lángcsóva.

NK-8 Szolnok: csak annyit fűznék hozzá, hogy a lapátok sérülése miatt nem szoktak hajtóművet selejtezni, valószinűleg lejárt az üzemideje, vagy nagyobb gondok akadtak. Érdekességképpen jegyezném meg, hogy a hajtómű minden egyes kompresszorfokozatánál ledugózott technikai nyílások vannak, amiken keresztül meg lehet vizsgálni minden egyes kompresszorlapátot, kézi átforgatás közben. A hajtómű tetején (ha jól emlékszem) található a nagynyomású rész kézi átforgatójának csatlakozása, ami nemes egyszerűséggel egy kurbli.

AI-20 közl. múzeum: ezt a hajtóművet még sajnos nem szereltem, de majd a rossz idő bejövetelével el fog következni az is (mivel az NK-8-ak a 154-esre felépítve vannak, az AI-20-ak pedig a műhelyben), sajnos csak nagy vonalakban tudok leírást, ill. helyesbítést adni, de ahogy néztem jóformán tökéletes a leírás.

Következzen a lényeg:

7. kép: a barna csövek: olaj, a sárgák: tüza. ez mindenhol így van. (kék: O2 natúr, levegő, vagy pneumatika piros: tűzoltó. és még van egy pár jelölés, de most épp nincs velem a leírásom). A kép bal oldalán alul a KTA-5-F nevű csodaszerkezet van, ami a meghajtásházból csőtengelyen keresztül kapja a meghajtást. A KTA egy hidromechanikus computer ha szépen akarjuk mondani. Magyarul egy szinte csak mozgó alkatrészekből álló központi tüza. adagoló berendezés. Nem egyszerű szerkezet!  Fölötte pompázsszelepek vannak beépítve (barna cső megy bele, itt munkafolyadék az olaj, akárcsak a KTA-ban. mindenhol máshol kenő szerepe van.) A pompázs-szelepekkel, ezen a hajtóművön a fordulatszám csökkentést a levegő elvonásával érték el, amit ezek a szelepek valósítanak meg. Az NK-8-on az OG-8-4 röpsúlyos ford. szám határoló látta el ezt a feladatot az NR-en kersztül, illetve csak a 101%-os ford. számon "tiltott". ott NR-8-2-U nak hívták a központi üza. egységet. (Az NK-8-on a tüza mennyiségének csökkenésével érték el a fordulatszám csökkenést. Érdekes megfigyelni a különböző megoldásokat ugyanabból a korból.)

10. kép: a két üzemi csőkoszorún az esetleges hirtelen teljesítménynövelés igényét akarták kielégíteni. az indítás fúvókái kicsivel hátrébb vannak, azok csak egy koszorún vannak. az indító üzemmódon ezek a fúvókák nem üzemelnek még, mert nem jár a hajtómű, ezért nincs tüza. nyomás, emiatt a fúvókák nem tudnak nyitni (kb. 2-3 bar-on nyitnak az üzemi fúvókák.).

 

Nagyon szép a honlap, gratulálok hozzá!

Üdvözlettel: CPS   

 

 

Sok köszönet és várjuk a többi érdekességet !

A képekhez címzett szövegrészeket oda is beszerkesztettem. (HS)