Tisztelt Uram !
Elnézést, hogy levelemmel ismeretlenül zavarom , de talán
tud segíteni egy régi probléma megoldásában. Nagy Andrással
való tegnapi (2011. 03. 05.) beszélgetésünk során kaptam az
ötletet levelem elküldésére.
Repülőgép szerelőként 1976 és '93 között dolgoztam a
Pestvidéki Gépgyár Mig-21-es berepültető csoportjában.
Sajnos az előző rendszer nem tette lehetővé az ott
megforduló gépek adatainak, fényképeinek magán célra történő
felhasználását, így abból a korszakból nagyon sok homályos
folt maradt és egyre fogy a lehetőség a meglevő emlékek és
képek felderítésére. Történész barátaimmal sem jutottunk
előbbre az alábbi kérdések megválaszolásában.
Feltételezéseink szerint a robotrepülőgépek elleni harc
gyakorlására minden ezrednél terepszínűre festettek egy-egy
MiG-21 U típusú repülőgépet. A taszári 1418-asról tudjuk
milyen volt,
sokáig ebben a színben lehetett
látni különböző helyeken, kb. a régi MiG-15-ös
terepszíneivel lefestve. Sajnos ma már újra ezüstben
pompázik Kecelen. A 1720-asról van egy feljegyzés, hogy
"papagájszínű", de fényképet még nem sikerült találni róla.
Szekeres Gábor, Repülés Baráti Kör klubtagunk szerint
Kecskeméten valamelyik pilótánál látott egy fekete-fehér
fotót, amin egy alul is zöldre festett, foltos gép látható,
de a gépszámra, illetve a pilóta nevére nem emlékszik. Ez az
információ megegyezik az én emlékeimmel a 1720-ras gépről.
Ezt a gépet a '80-as évek végén eladtuk Indiának.
A harmadik gépről sokáig nem tudtunk semmit és a mai napig
csak bizonytalan információink, és egy roncsról készült
fénykép sorozat teszi valószínűvé létezését.
A roncsot egy hulladéktelepen
fényképezték és teljes biztonsággal megállapítható róla,
hogy egy nagy hátsórészes gép maradványa, ugyanazokkal a
színekkel lefestve, mint a 1418-as, de nem csíkos, hanem
foltos. Kizárásos alapon jutottunk el a 4020-as géphez,
hiszen az összes többinek követhető a sorsa. A 4020-as 1982.
február 9.-én leesett Pápáról felszállva és többek emlékei
szerint a Nagy Levin becenevű gép akkor ezüst színű volt.
Ismereteink szerint nagy hátsórészes MF, bisz és AP sohasem
lett a régi terepszínnel festve. Az UM-ek közül a 0258,
amelyik lezuhant 1984. október 16-án és a 0358 amelyik 1983.
január 28-án esett le jöhet még számításba.
Itt fogytak el a mi lehetőségeink. Levéltárakban nincs
semmi, ami alátámasztaná a fentieket.
Tiszteletteljes kérésem az lenne, hogy ha bármiben tudna
segíteni, akár fényképpel, információval esetleg nevekkel,
akik tudhatnak valamit erről a kérdéskörről, azt nagyon
megköszönném. Andrással való beszélgetésünk során felmerült,
hogy lehetőség szerint a mellékelt fényképeket valamilyen
formában, kérdésként fel lehetne tenni a honlapra, hiszen
ott nagy nyilvánosság előtt szerepelhetne. Hátha előkerül
valaki, akinek pontos emlékei, információi, netán fényképei
is vannak a kérdéses gépekről.
Segítségét előre is megköszönve, baráti üdvözlettel:
Búzás Gábor ex PG. vadász berepültető csoport
|