Kedves Sándor!
Olvastam honlapotokon az 1968.-ban katasztrófát szenvedett
Benke Sándor őrnagy unokájának kérését. Reményeim és kiadói
ígéret szerint 2009.-ben meg fog jelenni a magyar katonai
repülés 60 évét átfogó (1948-2008) események gyűjteménye. A
készülő könyv 5 év kutató munka eredménye.
Benke Sándor nagyapja katasztrófájáról az alábbi fog
szerepelni_
"- A Killián György Repülő Műszaki Főiskola - Szolnok -
"04"-es UTI MiG-15-ös típusú vadászgépe kiképzés közben, égő
géppel való sikertelen éjszakai kényszerleszállás során, 21
óra 37 perckor Tiszatenyő közelében katasztrófát
szenvedett. BENKE SÁNDOR ALEZREDES és MADARAS ISTVÁN
HADNAGY életüket vesztették."
Egy nyugállományban levő tábornoktól jutottam olyan
információhoz, a lezuhant repülőgéppel a katasztrófa előtt
üzemanyag szivárgási problémák voltak. A hibát kijavították,
újra repültek vele, majd nem sokkal később bekövetkezett a
katasztrófa. Ezt készülő könyvemben nem írtam le, mert nem
bizonyítható, valódiságát nem tudom ellenőrizni.
Ha segítettem valamit, akor örülök.
Tisztelettel.
Győri János
*******
Szia Sándor!
Érdeklődéssel olvastam az októberi frissítést. Leginkább
(mint mindig) az vonz ami még nem volt, amit még nem
láttunk, de most mégis az emberi oldallal kapcsolatos
részletek fogtak meg. Azt hiszem néhány szavas érdemi
információt tudnék adni Benke Sándornak a nagyapjával
történtekkel kapcsolatban. Kérlek továbbítsd neki ha még
aktuális, akár elérhetőségemmel együtt is.
1968. július 24-én 21óra 37 perckor felszállás és a
futóbehúzás után megszakadt az összeköttetés a 01-es
oldalszámú MiG-15UTI géppel. A strat szolgálat emberei erős
fény villanást láttak. A gép kényszerleszállással
próbálkozott futók nélkül (gondolom ők sem bíztak a
katapultban) de állítólag a gép a levegőben (és nem a földet
érés pillanatában!) felrobbant. Benke Sándor alezredes és
Madaras István hadnagyok meghaltak.
Javaslom az Hadtörténeti Levéltár meglátogatását az ügyben.
Kutatási engedélyt kell kérni, ennek az elintézése
valószínűleg "többfordulós" lesz. Jómagam is jártam ott és a
kezemben volt az ÖSSZES 1973-ban történt repülőesemény
kivizsgálási jegyzőkönyve a legapróbb részletekkel és
tengernyi fényképpel minden egyes eseményről. (többek között
az egyetlen lezuhant L-29-esünkről is.) Majdnem biztos
vagyok abban, hogy Sándor meg fogja találni a neki hiányzó
adatokat és minden kétséget kizárón ha nem is mind, de a
legtöbb kérdésére érdemi választ fog kapni.
Köszönöm: Barta Endre
Ui: Nagyon szép a honlap, de ismét sok a formai hiba a
magyar ékezetes betűk mindegyikével!
Sajnos Bill Gates egyike azon ritka
világhírű tudósóknak-üzletembereknek, akinek sajnos
nincsenek magyar gyökerei. Ha volnának, bizonyára hajlandó
lenne a Microsoft Word és FrontPage Editor nevű programja
azonosan kezelni a magyar karakterkészlet minden elemét...
(hs)
|