REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Barta Endre: MiG-21 kiigazítások

 

Kedves Sándor!
Most néztem meg egy kicsit jobban a múlt havi részben közzétett "Járjuk körül"-t.
Mint már említettem a Mig-21 típuscsalád különösen közel áll hozzám, ezért kérlek engedd meg, hogy a leírtakat a jóhiszeműségen belül egy kicsit megkritizáljam.
  - 6. fénykép: "A szárnyak pengevékonyak, nincs bennük üzemanyag sem, csupán néhány oxigén és sűrített levegő tartály a szárnytőben és a futóaknában."
 A Mig-21 összes változatában van a szárnyakban üzemanyagtartály, kettő is. Az egyenkénti pontos térfogatuk ismeretlen, de elhelyezkedésük a gépen belül szépen látható mellékelt képen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ez bizony égő, ezt illett volna tudnom! (HS)

 

  - 10. fénykép: "Kétoldalt nyitható "szelepek", sajnos nem láttam merre nyílnak, azaz a hajtómű számára felesleges levegőt engedik ki"
 Az elől lévő nagyméretű "szelepek" kifelé nyílnak valóban a pompázsgátlás céljából. Viszont a féklap áramvonalazó lemez felett lévő sokkal kisebb "szelep" a hiányzó levegő beengedésére szolgál, következésképp befelé nyílik!
 

  - 13. fénykép: "A katapultálásnak három módja volt. A fülketető ledobása után, a plexin keresztül, illetve egy olyan sajátos módon, amikor a fülke teteje a katapultüléssel együtt került kilövésre, a hajózó elé hajolva védve őt a nagysebességű levegő gyilkos hatásától."
 Ismereteim szerint a plexin át "dobbantani" kizárólag a Mig-21U korai (66-400-as) példányaiból lehetett. Ha tüzetesen megnézed a képet látod, hogy a nyitható kabintető hátsó fémkerete pont az ülés felett van. Ez akadályozza a plexin való kilövést. Nézd meg viszont a mellette álló 4419-est!

  - 19.fénykép: "A GSF-ként is jelölt gázsebesség-fokozó, kicsit oldalról. A belső kerületén látható szép kerítés-zöld festék egy nem akármilyen anyag, ugyanis túléli az utánégető hőmérsékletét is. Sok egykori szovjet hajtóműben láthatod viszont. Csak ebben a színben láttam, gondolom a kifejlesztésekor nem a szín volt az elsődleges szempont..."
  A hajtóműben lévő színanyag nem festék, hanem egy ötvözőanyag természetes színe. A Tumanszkij és a "kortárs" Ljulka által gyártottakban hajtóművekben használták őket. Utóbbi a SzU-22-esekben Magyarországra is eljutottak.
 
  -22.fénykép: "A rossz emlékeket félretéve, szerintem jól mutat így a régi felségjellel együtt."
 Csak magunk között mondom, hogy nekem az ék alakú felségjel korából sokkal több a repülésre, a Légierőre és az  úgy összességében mindenre  vonatkozó rossz emlékem... Arról nem is beszélve, hogy mit éreztem, amikor megláttam a kecskeméti repülőtér bejárata mögötti gépet ék alakkal..... Vagy a 2311-est Szolnokon... Igaz, ez utóbbi a mai napig is hivatalosan hadrendben van, tehát a dilettanizmus vádja alól felmenthető az, aki a parancsot adta az átfestésre.
 
  -25.fénykép: "Itt a gépágyú, még a piros védősapka sincs rajta éppen.  A fölötte lévő nyílás lehet hogy a fentebb hiányolt pótlólagos levegő-be(vagy ki-) eresztő ? "

Lásd a 10. képnél írottakat.
 

  - 45.fénykép: "Az áramlásterelő lap, rajta a szokásos bevágás, de hogy ne legyen olyan egyértelmű a dolog, ez a tetejénél (is) össze van szegecselve...
Sokféle megoldást láttunk már erre az ismeretlen célú bevágásra !
Meg sem merem mondani: az F13 mellett áll közvetlenül a 21U, amelynek pontosan ugyanekkora az áramlásterelő lapja, de nincs rajta semmiféle bevágás..."

  Érdekes dolog ez már csak azért is, mert a Mig-21F-13-asnak és a Míg-21U-nak elvileg azonos szárnyal kellene rendelkeznie. Azt hiszem itt olvastam a Mig-19-es áramlásterelőjének bevágásának történetét, miszerint a nagy sebességnél (kb. 2M körül) a felületi hőhatás miatt deformálódna az áramlásterelő lap. Talán azért nem szerepel a gyakorlógépen ez a bevágás, mert a felépítése (kevesebb üzemanyag fér bele) és rendeltetése miatt a gyakorlatban sosem repültek akkora sebességgel, hogy felhevüljön ez a szárnyrész. 

Mint ismertes, egy teljes töltés üzemanyag elment, amíg a gép elérte a 2M-et.

Csak egy kérdés: a MiG-15-ös szárnya mitől melegszik fel? (HS)

  -51.fénykép: "Rejtély: itt, a fülke mögött vajon miért van üvegből a burkolat?  Rögtön kívánkozna, hogy itt tud a pilóta hátra nézni. Viszont a pilóta  üléséből valamivel kevesebb kilátás nyílik hátra, mint előre, egészen pontosan egyáltalán semmi.
Lehet, hogy a földön kell itt valamit látnia a személyzetnek? Egy biztos, a plexiburkolat alatti tér tele van üzemanyag csövekkel."

 Ez valóban rejtély, évek óta nem tudok rájönni, hogy a hátsó plexiborítás mire való. És ezt a rejtélyt csak fokozza, hogy a Csehszlovák gépek mindegyikén ez a hely lemezelve van. Igaz viszont, hogy ezek a gépek nem szovjet eredetűek, licenszben az Aero Vodochy gyártotta őket.

  -61.fénykép: "A botkormány előtt is van egy panel, sokat nem tudok róla, segítsetek!"
  Az alsó panelen a kabin nyomás adó és nyomásmérő található, az üzemmód választó kapcsolóval. Az egyetlen kétállású kapcsolóval, a függesztett fegyverzet ledobását lehetett élesíteni.

  -64.fénykép: "A katapultülés, ezúttal benne van a fékernyő is."
  Némi kukacoskodás a végére... A katapultülésben nem fékernyő, hanem mentőernyő van.  ! 

  Ajjaj! Ugye elhiszitek hogy ez csak elírás volt? (HS)

Üdv: Barta Endre

 

Kösz Endre a hibák kijavítását, a megjegyzéseid pedig nagyon érdekesek!

Különös türelemre vall, hogy képes voltál a képeket a képernyőn gurítva sorszámozni (utánanézek és jaj Neked, ha elszámoltad...). Számítunk rád máskor is!

(HS)