REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Barta Endre: kiegészítések a leltárhoz

 

Szia Sándor!

Megintcsak tovább nézegettem a lapot és további kiegészítéseket szeretnék hozzáfűzni a dologhoz.
 

A Legijárművek ikon alatti felsorolásból hiányzik a MIG-21bisz (75 típus) alkalmazott darabszáma.

Ez két alváltozatban összesen 15db 75A-t és 47 db 75AP-t azaz összesen 62 db bisz repült a Magyar Légierőben. Egy kiigazítás szükséges Pátrik Gábor által küldött kiigazításhoz is. Ő a 75AP típust nevezte meg "lazúros bisz"-nek, de valójában a 75A volt az.

A MIG-21 PF-hez nem írtál darabszámot. A Magyar Légierőben 1964-ben és 1965-ben 14/10db azaz összesen 24 db gép érkezett.

Érdekességként megemlíthető, hogy a 24 gépből ma 3 található Magyar területen. Bár csak 2db a tuti (406és 1512) a taszári skanzenben tárolt 505-ösnek (és a korábbi skanzen többi darabjainak) nyomát nem látom a Google-n.
7 gép lezuhant (2 a pilótával) további 6db külföldre került 9db-ot pedig szétdaraboltak.

A 66-400-as MIG-21U típus szakmai berkekben csak "kissvancúnak" emlegették. Az elnevezést a MIG-21F-13 és a MIG-21PF által is hordott törzshátsórész miatt kapta a kisméretű függőleges vezérsík miatt. Ismereteim szerint a 3 gép törzshátsója csavarra pontosan megegyezett.
Ez a típus a 66-os típus volt amiből 1963-64-65.-ben 4/5/3 azaz összesen 12 darab érkezett.

A múzeumban korábbiaktól is látható 4419-es már 67-es típus (66-600 néven is említik) ez a gép a "nagysvancú" amiből 1966.-ban és 67.-ben 3-3 darabot kaptunk.
Feltétlenül meg kell jegyezni, hogy ennek a típusnak az összes 6 gépéből az egyetlen megmaradt példány a 4419-es ami a legjobb helyre (vagyis múzeumba)  került. 2 gép zuhant, 3-at elvitt India.

A 66-osból 3 gép maradt fent. Egy a 2006.-ban bekerült 1319-es, Kecelen a 1418-as, és ha van jó szerencse a világon akkor az Alsónémeti Roncs-Ranch-on lévő 1320-as is. Amennyire tudom a telepet Földi úr megszüntette a gépeket szétdaraboltatta és ami különösen fáj, hogy az Európában csak Németországban található Jak-28-asról is ellentmondó információk láttak napvilágot. 
 

Csak mellékesen említem meg akit érdekel, hogy Földi úr telepéről "kiszabadult" egy MIG-21F-13-as (nincs rajta oldalszám, de az egykori 308-as volt) ami Szekszárd előtt egy Tüzép-telep udvarán van ill. volt 2005. nyarán. Fotó itt mellékelve.

 

 

 

Mig-23UB-ból 1979.-ben kettő gép érkezett (14,15-ös gépek) 1981. májusában pedig a 16-os. 1991.-ben az elpusztult 16-os pótlására érkezett a Kecelen kiállított 20-as oldalszámú gép, ami 1996.10.01-ig repült Pápán. A 15-ös 1996.12.17.-én repült utoljára.
 

TU-134-esből 13 darab repült Malév lajstromban. Az idők során 3 gép veszett el (-LBA, -LBC, -LBD) repülőeseményben egy továbbit pedig földi karbantartás során kitört tűzvész miatt selejteztek. (-LBP)
  

  Üdv: Barta Endre