Szia Sanyi!
Megintcsak késve olvasom az elmúlt évek termését így akadtam
rá a Mig-21bisz-ünk kiegészítő fotóira, amit viszont én
egészítenék ki azzal amit a Wikipédia-ban találtam az
általad feltett kérdésre:
"Az R-13 v.K-13 (AA-2 Atoll) fejlesztését 1957.-ben kezdték
el az akkor OKB-134 (később: Vimpel) tervezőirodában, az
irányítórendszerét pedig a "Geofizika" Tervezőiroda
készítette. A rakéta fejlesztéséhez a Szovjetunió birtokába
került amerikai AIM-9B Sidewinder alapos tanulmányozása után
fogtak hozzá. A rakéta az 1956.-os kínai-tajvani fegyveres
konfliktus során került a Szovjetunióba. A mendemondák
szerint egy tajvani F-86 Sabre vadászrepülőgép Sidewinder
rakétát lőtt egy kínai MiG-17-re amit el is talált, de a
rakéta elfelejtett felrobbanni. A kínai gép a törzsében a
rakétával visszatért támaszpontjára. Az eset után Kína
átadta a Szovjetuniónak a Sidewinder-t ill. azt ami
megmaradt belőle. Az 1960.-ra elkészült, kezdetben "310-es
gyártmányként", majd R-3 típusjellel szereplő rakéta
szerkezetét, méretét és működési elvét tekintve nagyrészt
megegyezett a Sidewinder-rel, de repülési és harci
paraméterei annál lényegesen gyengébbek voltak. 1961.-ben
kezdődött meg a sorozatgyártása R-3SZ (R-13) típusjellel. A
rakétát 1962.-ben rendszeresítették a MiG-21F és MiG-21PF
vadászrepülőgépekhez. 1961.-től folyt a félaktív lokátoros
önirányítású változat fejlesztése is, ez a típusváltozat R3R
jelzéssel 1966.-ban jelent meg a MiG-21PFM típusok
fegyverzetében. Az 1960.-as évek végén jelent meg a
modernizált változata R-13M jelzéssel. Ennél a modellnél az
infravörös kereső nagyobb érzékenysége érdekében
nitrogénhűtést alkalmaztak. A rakéta legutolsó, R-13M1-es
változata már 60 g-s túlterhelés elviselésére is alkalmas
volt. A hatékonyságot viszont sosem sikerült a
Sidewinder-éhez hasonló szintre hozni.
K-13 vagy R-13 típusjellel is ismert. Elterjedten
alkalmazzák ma is világszerte. A volt Varsói Szerződés
tagállamain túl számos fejlődő ország rendszeresítette, több
helyi konfliktusban használták.
Főbb változatai:
R-3R (AA-2 Atoll-C) - félaktív
lokátoros önirányítású
R-3M (AA-2 Atoll-D) -
modernizált változat, erősebb hajtómű, új közelségi gyújtó
R-13M
- az infravörös irányító berendezés nagyobb
érzékenysége érdekében
nitrogén-hűtést alkalmaztak
R-13M1
- az R-13 modernizált változata
R-3U
- gyakorló változat, hajtóművet és harci részt nem tartalmaz
továbbá lincenszben:
PL-2
- Kínában a J-6, J-7 és J-8II gépek számára gyártott,
az R-3SZ-en alapuló másolat
A-91
- Romániában licenc alapján gyártott ismeretlen változat
Műszaki adatai:
Hossz: 2830 mm (R-3M); 3420 mm (R-3R)
Fesztáv: 530 mm
Átmérő: 127 mm
Induló tömeg: 75 kg (R-3M); 93 kg (R-3R)
Sebesség: 2,5 Mach
Hatósugár: 8 km (R-3SZ); 9 km (R-3R); 15 km (R-13M)
Irányítás: infravörös önirányítás; R-3R-nél félaktív
lokátoros önirányítás
Harci rész: 11,3 kg-os repesz-töltet közelségi gyújtóval"
A felfüggesztett bomba típusa viszont egy igazi talány,
bármennyi fegyverzet leírást, képet, rajzot, fotót néztem át
a MiG és Szuhoj tipusokról nem találtam említést róla. A
legjobban a FAB-500 egyik változatára hasonlít, de több a
különbség mint a hasonlóság.
Üdv: Endre
|