REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Barta Endre: MiG-21 információk és kiigazítások

 

Kedves Sándor!

Hónapok óta nézegetem az Archívumban lévő két Mig-21PF fotót, és elhatároztam fűzök hozzájuk egy pár sort.
A képen lévő 1512-es gépet az 1200 órás nagyjavítás után egy évvel vonták ki a repülésből és helyezték Szolnokra a Killián György Műszaki Főiskolára, oktatási céllal. A gép törzs egy pontján jól láthatóan megroppant, ami további repültetést nem tett lehetővé, viszont a baleseti veszteségekben nem szerepel a gép. Valószínűleg "eltussolt" baleset alanyával állunk szemben.
Információim szerint a képen látható gépet hamarosan a Repülőgépmúzeumban üdvözölhetjük, ugyanis konkrétan ez az egyetlen "magyar kézben" (és magyar területen) lévő ép gép.
Megjelenésével elmondhatjuk, hogy egy kivétellel az összes Mig-21-es változat látható Szolnokon.

A 1515-ös oldalszámú gépről készült fotó helyszíne Taszár, az pontos időpont nem ismeretes. Talán hadgyakorlat miatt, talán készültségen van a gép, amiből épp visszatér. ( A fékszárny állása alapján.) Annyi viszont bizonyos, hogy a gép 1980.04.10-én géppár-géppár elleni légiharc során lezuhant, pilótája, Renn István főhadnagy meghalt.
A kép ezen okokból kincset ér.
 

Annyit fűznék még hozzá, hogy az Archívumban lévő Mig-21bisz rovatban látható gépek egyike sem a 75-ös típus.
Az első képen hajtóművezés közben láthatjuk a 9315-ös oldalszámú Mig-21MF (96-os) gépet Kecskeméten.


A második képen vélhetően a 3036-os oldalszámú Mig-21UM-et láthatjuk - talán Szolnokon, de az is lehet, hogy Kecskeméten. (Az UM létre perdöntő a belső sínekre rakott póttartály. Mint ismert, a harci változatoknál ez csak a külső sínekre rakhatták.)


A harmadik képen pedig három Mig-21 MF látható, az előbbivel azonos helyszínen és időben.
 

Üdv: Barta Endre