Kedves Sándor!
Hónapok óta nézegetem az Archívumban lévő két Mig-21PF
fotót, és elhatároztam fűzök hozzájuk egy pár sort.
A képen lévő 1512-es gépet az 1200 órás nagyjavítás után egy
évvel vonták ki a repülésből és helyezték Szolnokra a
Killián György Műszaki Főiskolára, oktatási céllal. A gép
törzs egy pontján jól láthatóan megroppant, ami további
repültetést nem tett lehetővé, viszont a baleseti
veszteségekben nem szerepel a gép. Valószínűleg "eltussolt"
baleset alanyával állunk szemben.
Információim szerint a képen látható gépet hamarosan a
Repülőgépmúzeumban üdvözölhetjük, ugyanis konkrétan ez az
egyetlen "magyar kézben" (és magyar területen) lévő ép gép.
Megjelenésével elmondhatjuk, hogy egy kivétellel az összes
Mig-21-es változat látható Szolnokon.
A 1515-ös oldalszámú gépről készült fotó helyszíne Taszár,
az pontos időpont nem ismeretes. Talán hadgyakorlat miatt,
talán készültségen van a gép, amiből épp visszatér. ( A
fékszárny állása alapján.) Annyi viszont bizonyos, hogy a
gép 1980.04.10-én géppár-géppár elleni légiharc során
lezuhant, pilótája, Renn István főhadnagy meghalt.
A kép ezen okokból kincset ér.
Annyit fűznék még hozzá, hogy az
Archívumban lévő Mig-21bisz rovatban látható gépek egyike
sem a 75-ös típus.
Az első képen hajtóművezés közben láthatjuk a 9315-ös
oldalszámú Mig-21MF (96-os) gépet Kecskeméten.
A második képen vélhetően a 3036-os oldalszámú Mig-21UM-et
láthatjuk - talán Szolnokon, de az is lehet, hogy
Kecskeméten. (Az UM létre perdöntő a belső sínekre rakott
póttartály. Mint ismert, a harci változatoknál ez csak a
külső sínekre rakhatták.)
A harmadik képen pedig három Mig-21 MF látható, az előbbivel
azonos helyszínen és időben.
Üdv: Barta Endre |