|
Börgöndön találkoztak először,
Tamás (nevezzük így az egyszerűség kedvéért, mivel így
hívják) az EMO tiszthelyettes és Tomika, az APA kocsi.
Mindketten a Mi-1-es helikoptereket szolgálták. Amikor a
Mi-1-esek kiöregedtek, igazság szerint Tomikának is az ő
sorsukra kellett volna jutni, de ehhez ő még fiatal volt.
Tamás fogadta szárnyai alá (no nem hivatalosan, mert azt
akkor nem lehetett), szépen elbújtatta a laktanya árnyas
sarkában, széltől óvta - és a laktanyán belül mindenféle
szállítási feladatra használta az egész század. |
Rendszáma ugyan nem volt őkelmének,
hacsak nem az egyszer rászerelt "Tomika" tábla, de ez nem
volt baj, mivel ő hivatalosan nem is létezett, bár tudott
róla mindenki. Azért benzin kellett bele, de ez nem volt
különösebb akadály, a leleményes ember sok mindent megtesz
barátai - és főleg a saját - érdekében. Amikor az immár Mi-2-eseket
üzemeltető alakulat Börgöndről Szolnokra költözött, Tomika
egy igazi rendszámtáblával ékesítve (eredetét fedje homály)
a konvoj rejtekén szépen átgurult Szolnokra. Itt is
megszerették, minden ment tovább a maga útján.
Előfordult, hogy Tomika
betegeskedett is, de névadója és gazdája szeretettel ápolta:
kapott új gumikat, sőt, motorcserén is átesett amikor a
szükség úgy hozta. Igazán kár, hogy nem indulhatott a
legjobban karbantartott járművek versenyén, nem vallott
volna szégyent!
Telt-múlt az idő, Tamás nyugdíjba
ment. Tomika kissé gazdátlanná vált, mert főleg hajtani
szerették, ápolni kevésbé. 1996.-ban volt a hattyúdala, a
nemzetközi kutató-mentő gyakorlaton a Szolnokra látogató
lengyel Sokol helikopternek külső indításra volt szüksége. A
helybéli műszakiak jobb híján elővezették Tomikát, akit
meglátva a lengyelek azt mondták, hogy inkább a hátukon
viszik haza büszke gépüket, de azt a csúfságot nem élik túl,
hogy ezzel indítsák be. Győzött a józan ész, Tomika utoljára
fiatalos erőre kapva megtette amit vártak tőle.
A Múzeumba is saját lábán érkezett,
akkor hördült a motorja utoljára. Hát így nézzetek Rá !
|