Múzeumi emlékek - A német
Starfighter érkezése
Mivel a múzeumhoz hivatalos közöm nincs már ez év január
elsejétől*, van időm
egy - két emléket megosztani másokkal is.
Az első megkeresés, hogy dolgozzam ott, nagyon régen a
kilencvenes évek elején történt, amikor egy korábbi
munkatársam javasolta, hogy menjek át a főiskolához és
dolgozzam a múzeumban. Tetszett a dolog de, általam nem
ismert okokból ne lett belőle semmi.
1998. áprilisa táján akkori főnököm szólt, hogy a légierő pk.
utasítására egy karbantartó csoportot hoznak létre a múzeum
gépeinek karbantartására. Ez négy tiszthelyettes
beosztottból és egy tiszt parancsnokból állna és rám
gondolt, mint vezetőre. Mivel az állománytáblában ilyen
helyek nem voltak, ezért vezényléssel kerülünk erre a
helyre. Én örültem a lehetőségnek és elfogadtam az
ajánlatot. A beosztottak önként jelentkezve kerültek ide.
Jelentkező több is volt (még nem tudták mit vállalnak) és
végül kialakult az első csapat, amikor is mellettem kezdett
dolgozni

Deák István tzls., Kelemen Tamás
törm., Juhász Tamás zls., ***, és Benes Sándor törm.
A munka
sok volt, a feltételek siralmasak. Helyünk nem volt, egy
konténerben "laktunk", itt tároltuk az eszközeinket, ide
menekültünk az eső, hó és egyéb áldás elöl. A gépekhez csak
külön engedéllyel nyúlhattunk, a kulcsokat el kellett kérni
a nap elején és leadni a nap végén. (Azt hiszem nem bíztak
bennünk, attól tartva hátha leraboljuk a gépeket. "Ki mint
él, úgy ítél.") Amikor a lósóska már akkorára nőtt, hogy
eltakarta a MiG-15bisz-t – más eszköz nem lévén – háztartási
ollóval vágtuk le. Mi szégyelltük, hogy a látogatók a
pénzükért nem repülőgépeket látnak, hanem nagyra nőtt
gyomokat.
De most inkább egy későbbi élményemről a német F-104
érkezéséről írnék. Valamikor 2000. tavaszán szólt múzeumi
főnökünk, hogy egy megbeszélés lesz Pesten, mert a németek
adnak egy Starfightert és ott az én testemre is szükség
lesz. Megjegyeztem, hogy ilyen gépünk már van és én egy Fiat
G-91 -nek jobban örülnék. Vagy másnak! Megjegyzésem tovább
rontotta addig sem magas népszerűségi indexemet ("neked soha
semmi nem jó !"), de istenem, én sem vagyok tökéletes.
A
megbeszélésen Szolnokról hárman voltunk, a németeket egy
volt német katonai attasé és a magyar légierő mellé delegált
német tanácsadó képviselte. A tárgyalást HM illetékes
szervezetének egy felelős beosztású munkatársa vezette,
valamint a múzeumot üzemeltető alapítvány két vezetője is
jelen volt (ővelük akkor találkoztam először és utoljára). A
tárgyalás nyelvének az angolt választották. Én jeleztem,
hogy nem vagyok jó Shakespeare nyelvében, és ne
haragudjanak, ha néha rákérdezek dolgokra. Megértően
mosolyogtak és közölték figyelembe veszik kérésemet. Később
kiderült a magyar tárgyalókból hárman viszont semmit nem
tudtak angolul, ők nem szóltak, biztos kérdezni vagy érteni
sem akartak. Sok érdekes dolog derült ki a tárgyalás során.
Ezt a gépet még évekkel korábban kérte az alapítvány a
németektől és az akkori katonai attasé megígérte, hogy
megkapjuk.
A dolog
elült később, az attasé nyugdíjba vonult és dolgozni kezdett
a német HM-ben. Emlékezett ígéretére (vannak ilyen emberek
is !) és beosztását kihasználva elintézte, hogy megkapjuk a
gépet. A gép észak német országban Westerland reptéren volt
tárolva. Az átadást elrendelő parancs tartalmazta a gyári
számát, lajstromát és hogy két szárny alatti tartót és négy
póttartályt kell adni a géppel. A magyar félnek egy feladata
van: elhozni az adott repülőtérről. De ki hozza el? Az
alapítvány közölte, hogy a templom egere hozzá képest
multimilliomos és ezért neki erre nincs pénze, de javasolja
a honvédség eszközeinek igénybevételét. A HM illetékes
szerint ez az alapítvány ügye, ők csak a papír ügyek
intézését tudják biztosítani. Valaki az alapítvány részéről
megkérdezte "-Miért nem repülik át a gépet?" Volt aki
helyeselve bólogatott a kérdést hallván. Halkan közöltem
velük a gép már sok éve szétszerelve van tárolva, nem
alkalmas a repülésre és mindez elhangzott az attasé
szájából. Felmerült kamion bérlése, de a HM közölte, erre
nincs keret, nekik nincs nemzetközi szállításokra alkalmas
eszközük, ezt oldja meg az alapítvány. Az alapítvány ismét
hivatkozott korábban már vázolt helyzetére. Kialakult a patt
helyzet. Hiába van gép, ha nincs Magyarországra szállítására
eszköz. Ekkor szólt az attasé úr és közölte: a gépet még az
évben el kell szállítani, mert különben az átadás
érvénytelen. Ő még megpróbálja elintézni, hogy ha marad az
év végén a Luftwaffe -nak a kiképzési keret rep. ideje akkor
ennek terhére elszámolva, elhozzák nekünk, de erre nem tud
ígéretet adni. Ekkor a HM megígérte, hogy megpróbálják az
illetékes államtitkárt meggyőzni az ügy fontosságáról és
szereznek tőle pénzt a feladatra. Természetesen ígérni ők
sem ígérhetnek semmit. Erre mindenki felderült, látni
lehetett az alagút végét, hisz ígéretek hangoztak el! Jött a
záró feladat. Erről szerződést kell írni és azt ünnepélyesen
aláírni! Az alapítvány tagjai felélénkültek. Természetesen
Bonnba kell utazni, ne fárasszuk barátainkat egy újabb
utazással Budapestre, menjünk ki mi ! Bonnba kocsival két
nap az út, egy nap az aláírás, kettő vissza. A HM közölte,
hogy ő és természetesen főnöke benne van a küldöttségben,
így egy kis vita támadt ki legyen a másik kettő, mert ugye
az autóba a sofőrön kívül csak négyen férnek. Ezt a
problémát azzal sikerült feloldani, hogy az egyik
alapítványi ember felajánlotta saját járművét – így ő is tud
menni - az útra, ha fizetik a benzint. Így kialakult az ötös
csapat. Ezután sokáig semmi hír nem volt. Tán kimentek
szerződni, de pénz nem volt, így gép se.
Október
végén jött a hír: az attasé tartotta szavát és intézett egy
kiképzési repülést Westerland-ról Szolnokra. Elsőnek két
német szakember érkezett Münchenből egy Opellel, ami matt
zöldre volt festve. Kicsit eltévedtek BP és Szolnok között
és állítólag Miskolc törésponttal találtak ide.

A gépet egy C-160 Transal hozta
(lajstroma 50+10 volt és az LTG 62 állományába tartozott),
a
fogadásra vagy száz ember vonult ki. Mi is megjelentünk, és
vártuk az utasításokat. Az meg nem volt! Meg tolmács sem a
németekhez, meg illetékes, aki tárgyal velük (mert ugye ha
baj van, akkor felelősnek is kell lenni). Végül angolul, meg
kézzel – lábbal magyarázva a két szakember és a Transal
loadmasterének hathatós közreműködésével kigurult a
Starfighter a szolnoki betonra. A szárnyakat, vezérsíkokat
és egyéb apróságokat kézzel kihordtuk. A póttartályok
valahol elmaradtak, de nem mertem reklamálni az "ajándék ló
foga" elv miatt. Mivel a VIP már elhúzott, nyugodtan
bevontattuk az ezred hangárba a gépet és mi is elmentünk
pihizni.
Másnap - egy szombati napon - kezdődött az összeszerelés. A
német brigád egy polgári szakemberből (Ő már látott
Starfightert), egy törzsőrmesterből (Ő már kevésbé). Minket
én, Szakszi, Surda és mint tolmács Nyifi képviselt.
Szégyellem, a németek nevét nem tudom, felírtuk ugyan, de
leadtuk az ünnepélyes átadás meghívójának elkészítéséhez.
Igaz viszont nem hívták meg őket és az adataik eltűntek!
Mindketten igazi repülő szakemberek, jó barátok voltak,
ezúton is köszönöm munkájukat. Eleinte nem akarták, hogy mi
is hozzányúljunk a géphez,

de
sikerült bizonyítani felkészültségünket. Miután a bal
oldalon mi hamarabb építettük be a fékszárny működtető
elektromos szerkezetet már egyenrangú félként kezeltek
minket.

A sín felrakása. Makettezők
figyeljenek a stencilekre !
Ekkor
vettük észre, hogy valami történhetett a gép bal szárnyával
mert az nem a "Norm 83" hanem a korábbi "Norm 62" álcázó
festéssel volt ellátva. Valószínűleg egy másik gépről kapta.
A meló kezdetén, amikor kirendelt ADK darut megláttam,
éreztem nem éghetünk vele és a némettel konzultálva, haza
küldtem azzal, hogy úgy se kell. Az emeléseket kézi daruval
oldottuk meg, mert azzal precízebben lehetett dolgozni. A
függőleges vezérsíknál ütött be a krach. A kézi daru kicsi
volt, nem tudott olyan magasra emelni, hogy fel tudjuk rakni
a helyére. A germánok az ADK visszahívását javasolták, nem
tudva, hogy a sofőr hazament, a kocsi a telephelyen,
menetlevél lezárva stb. remény nincs darura. Végül azt
javasoltam emeljük meg az orrát akkor a svanc lejjebb kerül
és ez talán elég lesz. Raktunk két gumit a farok alá és
elkezdtük emelni az orrot.

Működött a dolog és így a vezérsík
is a helyére került.
Közben e
germánok hangosan emlegették az „american high tech-t” mert
sokat kellett játszani, amíg sikerült a helyére rakni.
Megjegyzésemre, hogy csak el vannak kényeztetve, mert még
nem dolgoztak orosz technikán a törzs. közölte ő dolgozott
MiG-29-en és az sokkal jobb ennél, igaz a Tornádót nem lehet
überolni.
Ezután
lefényképezték az akciót, azzal, hogy az otthoniaknak is
kell tanulni. (Megj. A törzs engem is lefotózott csavarozás
közben, mert mint mondta otthon a munkatársak nem fogják
elhinni, hogy egy őrnagy fizikai munkát végzett.)

A meló végén bejött az Opelból két
láda német szabványú sör, melyek fogyasztásával ünnepeltük
magunkat.

Végül a ki- és belépő élekre raktuk
fel a védőket a "remove before flight" zászlókkal.
Kaptunk
még két doboz tartalék csavart, amit a kabinba raktunk és
tartalék futómű behúzó munkahengereket. A csavarokat valaki
már hétfőn ellopta (mivel menetük nem metrikus volt csak
dísznek használhatja), a munkahengerek még megvannak.
Természetesen az átadás előtt halt meg az bal munkahenger.
Szóltak , hogy vészhelyzet van, mert a gép balra dől, a
szárny majd a földet éri! Siettünk a gyári munkahengerrel -
közben áldva barátaink előrelátását - és a gépnél tudatosult
a valóság: egy rohadt szerszámunk nincs a cseréhez, mert
ugye nem csak a lemez csavarok nem európai szabványúak! Így
megemeltük a gépet és bilincsel rögzítettük a munkahengert.
Gyönyörű lett, azóta is úgy van.
Az átadási ünnepség nagyon szép volt. Díszbe vágtuk
magunkat, ami azt jelentette, hogy

az új kék ruhát és sapkát vettük
fel, rá a régi zöld télikabátot.
Egyetlen
momentum maradt meg bennem, mikor az egyik VIP elöljáró
repülő parancsnok megszemlélve a Csillagharcost,
megjegyezte, hogy "Nem is tudtam, hogy anyahajón is
használták". Opportunizmusomat bizonyítja nem javítottam ki,
hogy a fék horog nem csak a repülőgép hordozón használatos.
Ugyanis úgy tudtam hogy Őt az amiknál repültették F-16-on de
nem biztos, hogy a repülés előtti felkészülés mindenre
kiterjedt. Később egy másik hasonló beosztású a múzeumban,
vendégeinek következetesen fantomozta az F-104-et. Őt se
mertem kijavítani.
Fellelkesülve az ott elhangzott szép szavakon, megmutattam
az illetékeseknek azt a levelet, amit Precíz barátom kapott
Svájcból, egy ottani tábornoktól, amiben egy Mirage IIIS
átadásáról értesíti, ami szintén szétszerelve várta, hogy
elhozzuk. Határidő 2001. 06.30. Megvizsgáljuk, támogatjuk,
de ki ad erre pénzt megjegyzéseket sikerült begyűjtenem.
Azóta sincs Mirage Szolnokon, de örüljünk azok
boldogságának, akik megkapták helyettünk a gépet.
Ezzel ért véget múzeumi tevékenységem első fejezete. Mivel
általam betöltött beosztás valódi lett, de az állomány
táblában a hadnagyi rendfokozatot rendelték hozzá, így azt
őrnagyi váll-lappal nem tölthettem be. Igaz, ha kérvényeztem
volna a HM-et akkor talán lett volna külön engedély, de úgy
döntöttem hogy - a szegény katonának csak gerince van elv
alapján - nem kérem. Az esemény előtt egy hónappal ugyanaz a
HM adott év vége alkalmából elvégzett munkámért jutalmat,
amit Pesten kellett átvenni. A 32 megjutalmazott között én a
rendfokozatom alapján a 28. helyen voltam - és az egyetlen
kékruhás. Igaz a mögöttem következő zászlóst az akkori
vezérkari főnök a keresztnevén szólította. Úgy éreztem
(érzem) egy ilyen szituációban nem nekem kellene könyörögni,
hogy tovább dolgozhassak a múzeumban.
A Starfighter-öl néhány szó:
1962- ben kezdték építeni a Messerschmitt Manchingi
gyárában. Gyári száma 683D-7033, modell szám 683-10-19.
Vadászbombázó változatban épült, első repülése 1963. 03. 07.
a KE-338 oldalszámmal. Első alakulata a 33. vb. ezred majd
még 63.-ban átkerült a 31 - eshez.1969.-ben a 34.
vadászbombázó ezredbe került amely Memmingenben
állomásozott. Ez az ezred háború esetén magyarországi
célpontokat támadására volt kijelölve. 1986.-ban került a
WTD-61 kísérleti alakulathoz. Onnan 1990.-ben vonták ki a
szolgálatból 3 099 repült óra után. 2000 decemberében került
Szolnokra és 2001. 01. 21.- én adták át hivatalosan a
szolnoki múzeumnak.
*Sajnos igaz: 2013.
január 1.-től Andris immár "tétlen" nyugdíjasként folytatja.
Reméljük hogy több ideje lesz ehhez hasonló írásokra !
(hs)
|