REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

 

Nagy Andris: Amiről egy fénykép mesélni tud

 

                                           

A múltkor kerestem a fotóim között és egy kép leesett a földre. Mivel derekam már nem hajlik úgy mint régen, nem siettem a felvétellel és ott maradt. Elfelejtkeztem róla, de a ház rendjének biztosítója megtalálta és az asztalomra tette, jól lát hatóan. Itt találtam rá és mivel éppen nem volt más dolgom elkezdtem tanulmányozni.

 

 

A képet, ha jól emlékezem egy kölcsönkapott albumból fotóztuk ki, valamikor a történelem előtti időkben, vagy 25 éve. Azóta nem láttam, nem foglalkoztam vele hisz „csak” egy roncs van rajta. Első pillantásra úgy látszik egy repülőgép törzsdarab, a gép motorja, tán a vízszintes vezérsík, meg a kabintető egy része és az egész kellemes összevisszaságban van a képen. Most is csak az érdekelt, mégis milyen gép lehet ez. Hát szovjet, mert csillag van rajta, meg az album, amiből másoltuk az a keleti fronton készített képeket tartalmazta. Az első nagy zavart az okozta, hogy a hátsó részen lévő szám nem hasonlít a szovjet gépeken használt számformákhoz, hanem inkább az angol gépeken használtakhoz. Ráadásul a csillag alatt egy kör látszik, ez lehet az angol felségjel maradéka.  Nagyítóval megnézve, felfedeztem a szám mögött egy L betűt és egy másikat talán Z vagy X, esetleg A. Angol bombázók a Szu.-ban csak Hampdenek voltak, de azok csillagmotorosok, a farok rész pedig nagyon kis átmérőjű volt, ebbe meg egy ember belefér. Meg ott van az a ovális ablak és ez valahonnan ismerős volt! Talán egy Boston, ami angol közvetítéssel jutott a szovjetekhez? Elő az irodalmat! Bingó! Az ovális ablak valóban a Bostonokon volt, és ahol a katona áll, ott látható a korai  Bostonok hátsó lövész kabintetejének kivágása. A Vörös Légierő volt a Bostonok legnagyobb felhasználója többet kapott, mint az amerikai repülők. A gépek között volt 57 db. ami a RAF-tól került oda és az ismert példányok között volt olyan, aminek a lajstroma AL-el kezdődött és a 7 százas számsor volt a második része a sorszámnak. Tehát ez egy korai Boston III, ami a RAF-ról került a Szu-ba. Tovább keresgélve kiderült az a sorozat, amihez ez a gép tartozott eredetileg francia megrendelésre készült, de az összeomlás miatt már nem szállították le, hanem megkapták az angolok. A Boing gyártotta Seattle-ben és az AL668-tól az AL-907-ig kapták az angol jelzéseket. Ebből a szériából később 28 példányt átadtak a szovjeteknek és ez úton került végül a roncstelepre, ahol a kép készült. Itt valószínűleg tovább hasznosításra gyűjtötték össze az anyagot. A motor a légcsavarral talán egy MiG-3 AM-35 motorja a kipufogókból ítélve. A kabinkeret nem a Bostoné, ahogy a kép bal közepén látható vezérsík sem, mert a rajta lévő dudor nem volt a Bostonon.

 

A katonának köszönjük meg az ötletet, hogy egy ilyen képet csináltatott magáról, különben talán soha nem maradt volna fenn egy sem fotó erről a gépről.

 

Jó lenne tudni, mikor, ki, lőtte le a gépet. Azért is, mert nem sok olyan repülőgép volt, amelyhez az antifasiszta koalíció mind a négy vezető államához köze van. Az USA-ban gyártották a franciáknak, az angolok kapták végül és vörös csillagot viselve ért véget a pályafutása.

 

Ha következtetéseimmel vitatkozol, tedd meg, hisz csak együtt lehetünk okosak.

 

Nagy András