Az évek
során, amíg a múzeumban dolgoztam volt néhány eset, amikor
felmerült egy új gép megszerzésének lehetősége, de nem
valósultak meg. Természetesen csak saját emlékeimre
hagyatkozhatok, esetlegesen felmerült más lehetőségekről -
mert az információ már el se jutott hozzám - nem számolhatok
be.
1)
Mirage III S. : A svájci
légierő gépe volt. Egy ismerősöm kapta a gépet és a szolnoki
múzeumban kívánta elhelyezni, letétként. Rendelkezésünkre
állt a svájci légierő hivatalos levele, amelyben megnevezik
a gépet lajstrom szám szerint. ( J-2308 ) A levél
tartalmazta a tárolási helyét ( Bouch repülőtér, a svájci
Mirage –k bázisa ), a kiépített berendezések felsorolását,
az ingyenes átadást kiállítási célokra és végül a feltételt,
hogy az átvevőnek 2001. 06.30-ig el kell szállítani. Ha
addig nem történik meg a szállítás, az ajánlat semmis. A
német Starfighter átadási ünnepségén ezzel a papírral
kezemben tárgyaltam illetékesekkel, akik sok mindent
ígértek, de végül nem történt semmi, így a gép nem hozzánk
került.
2)
BAC Lightning. : Angliából
érkezett egy ajánlat egy BAC Lightning-ra, az Il-2m3
roncsért. Az illető egy repülőképes Il-2 –öt akart építeni,
ezért kellet neki a gép. Részleteket nem ismerek.
3)
Phantom II spanyol. : Egyik
nap interjút kért tőlem az egyik kereskedelmi TV, mert olyan
hírt hallottak, hogy az akkor ép nálunk lévő spanyol király
egy Phantomot ajánlott fel nekünk. Mivel nem tudtam semmit,
rögtön telefonálni kezdtem és legnagyobb meglepetésemre a
hírt illetékesek megerősítették. Sőt még külön engedélyt
kaptam az interjúra, mert a mindenkori illetékes nyilatkozó
nem ért rá, így nekem kellett helyettesíteni. Ez követően
nem történt semmi. Még sokáig keresték a látogatók a gépet a
múzeumban. ( Magó Karcsi szerint én voltam a hibás, mert
tettem egy megjegyzést, - igaz nem szántam publikusnak, de
leadták - hogy a múzeumi elhelyezés a legolcsóbb módja a
kivont repülőgéptől való megszabadulásnak. Biztos igaza van,
magamra vállalom a felelősséget.)
4)
F-5 Törökországból. :
Keveset tudunk az esetről. Nekem egy résztvevő mesélte, így
csak másodkézből vannak információk. Egy szolnoki alakulat
napon, meghívottként részt vett a török katonai attasé. Ő
kérte, hogy a múzeumot meglátogathassa, mert úgy tudja, van
ott török gép. Mikor körülnézett akkor tett egy megjegyzést
„Pedig itt van elég hely”. A kérdésre mire gondol elmondta,
hogy felajánlottak számunkra egy F-5-öt, de azt a választ
kapták, köszönjük, de Szolnok tele van, nincs már hely.
Talán nem is vettem volna olyan komolyan a dolgot, ha nem
történik a következő eset már velem.
5)
Mirage francia . : Egy nap
a múzeumban két úriember lépett hozzám és valaki illetékest
kerestek. Magamra vállaltam a feladatot. Ekkor
bemutatkoztak, egyikük a francia katonai attasé
segédtisztjeként mutatkozott be, a másik meg az ő magyar
asszisztenseként. Elmondták, ajánlottak nekünk egy Mirage-t,
de azt a választ kapták, hogy Szolnok tele van, nem fér el.
Erre lejöttek megnézni ezt a zsúfolt múzeumot. Megmutattam,
hogy éppen most bővítettünk 4000 négyzetméterrel, itt sok
Mirage elfér. Bíztattam őket nyugodtan adják oda a gépet,
szorítunk neki helyet. A történetnek itt vége. (Hogy melyik
változat volt az ajánlatban nem tudták megmondani, de akkor
az F-1- eket selejtezték.)
6)
Phatom német. : Egyik nap
felhívott egy régi munkatársam, hogy kaptak egy ajánlatott
Németországból. A Laage –i ezrednek kéne egy MiG-29, mert
nekik nem maradt, pedig nagyon szeretik. Mivel tudták, hogy
nálunk akkor már néhányat kivontak, egy gépért cserébe
adnának egy Phatom-ot vagy Tornádót. Engem azért kerestek
meg, hogy milyen választ adjanak. A Phantom-ot javasoltam,
mert Tornádót később is kaphatunk, de a Phantom már nagyon
fogyóban van. Információm szerint a hivatalos válasz
elutasító volt, hivatkozva arra, hogy amíg a gép rendszerben
van, nem kerülhet múzeumba. (Felvetésemre, hogy akkor a
Mi-8, Mi-24 és An-26 gépeket vegyük ki a kiállításról
érdemben nem válaszolták meg. Bár lehet, hogy felkerült a
bűnlajstromomra.) De a németek nem nyugodtak, több
alkalommal is megkeresték ajánlatukkal a magyar katonai
szerveket, mire végre felcsillant a remény. Mikor a MiG-29
végleges kivonása hivatalos lett, újbóli kérésemre, hogy
kapjunk már belőle, a válasz a következő volt. „Menyi kell?
Öt vagy tíz?” „Tíz” válaszoltam szerényen. Rövidesen
megkaptam először öt, majd nemsokára megint öt gép, gyári és
oldalszámát és megkezdődött a szétosztás. Kettő Szolnok,
kettő Kecel, kettő Kecskemét (ne keljen már külföldről
kunyizniuk), egy a németeknek, egyet megpróbálunk elcserélni
egy Szu-22UM-re, egy Kbelybe a cseheknek valamiért, és marad
egy tartalék. Az elképzelésre rábólintottak, megkezdődött a
szervezés. Elmentünk Kecskemétre – hivatalosan, nem maszek
szervezésben – megnéztük a gépeket, feljegyeztük állapotukat
és ez alapján módosítottuk
az elosztást. Fényképeket nem készíthetünk, mert nem
kértünk engedélyt és hát a szabály az szabály! Ezután volt
egy konferencia a gépek elosztásáról, ahol kértem még
pluszban katapult ülést, hajtóművet és az összes elérhető
fegyverzetet, amikre határozott ígéretet kaptam. Ezen már
csak négy gép átadásáról volt szó azzal, hogy a többit
eladják. De a német csere itt is kiemelt fontosságot kapott.
Gyári szám szerint ki lettek jelölve a gépek, Szolnokra
kettő (egy múzeumba, egy oktatásra) egy Kecskemétre és egy
a németeknek. (Megjegyzem, felmerült az elöljárók részéről,
hogy a németeknek olyan gépet kellene adni, amit át lehet
repülni, mert ha ők is át repülik, akkor ez így illik!)
Nemsokára közölték, a németeknek nem jut gép, igaz nekünk
se! Később találkoztam a Gatow-i múzeum egyik vezetőjével és
érdeklődtem tőle tud-e, erről a projektről? Elmondta ő volt
a felelőse a dolognak, a gép ki volt választva, átrepülhető
volt, a jogi dolgokat ők elintézték (múzeum közi
kölcsönzéssel került volna hozzánk). Kölcsönösen
sajnálkoztunk a kútba esett projekt miatt.
7)
Valamilyen cseh gép.
Szu-7BKL? : A MiG-29 bőség idején megkerestem informálisan a
Kbely múzeumot, kell e nekik MiG-29 és mit adnának cserébe?
Kell és bármit, ami van, volt a válasz. Mi elsősorban a
Szu-7BKL-re gondoltunk, de felvetődött az L-410 is .
Történet vége lásd fenn.
8)
A belgrádi múzeumtól volt
informális megkeresés egy MiG-15 cseréről. Mi F-86 Sabre-t
kértünk. A tárgyalások megszakadtak mielőtt komollyá váltak
volna.
9)
MiG-21R. Szlovákiából jött
egy ajánlat, egy MiG-21bisz-ért adnának egy 21R-t. „Csak ha
a felderítő konténer is jön vele” volt a válaszom. ”
Természetesen „, jött a viszontválasz. Mi kijelöltük a gépek
és szóltunk várjuk a hivatalos megkeresést. Azóta is!
1 Lehetőségek
melyeket meg se próbáltunk kihasználni:
Ausztriának adtunk MiG-21-et, cserébe nem kértünk semmit.
Pedig volt nekik Saab-29 Tunanjuk, később Drakenjük. A
kassai múzeumba adott Szu-22 –nél felmerült egy Szu-7
csereként, de mikor egy illetékes megtudta, hogy nálunk nem
volt rendszeresítve, „Akkor minek?” felkiáltással lezárta az
ügyet.
Bü-181 Bestman.: Franciaországból
jött az ajánlat egy 1946-os svéd építésű, két éve még
repült, eredeti Hirth motoros Bestman cseréjére, egy
Albatroszra. Szakvélemények készültek az értékarányokról,
melyek támogatták a cserét és ezek után elindult a
szervezés. A gép ki lett jelölve, a csere jogi kérdései
megoldva, a francia eljött és Kecskeméten megnézte a gépet.
A típus kivonása után azért nem repülték át Szolnokra (hisz
a múzeum állományába került) mert Kecskeméten volt meg
minden eszköz és tudás az átadás utáni elrepülés
előkészítésére. Folytatás a’la MiG-29. Bár hírek szerint
talán még nincs lefutva az ügy.
Orao.: Járt nálunk Joszip Rusz
tábornok aki román veterán repülő szervezet elnöke és
kíséretében volt a bukaresti repülő múzeum igazgatója. A
beszélgetés során felmerült a gépcsere lehetősége, egy
Orao-t egy Mi-24-ért. A tábornok jónak találta az ötletet,
ezt később egy a látogatásról szóló újságcikkben le is írta.
Később megint meglátogatott minket és erről is váltottunk
szót. Én kértem ne alacsony szinten kezdjék a dolgot, mert
akkor elhal, hanem győzze meg a honvédelmi miniszterüket és
ő kezdeményezzen. Sajnos nem lett az ügyből semmi!
Szu-22UM. Felmerült az ötlet, hogy ha már van egy csomó
MiG-29, cseréljük el az egyiket egy már magánkézbe került
Szu-22UM-re amiből nekünk nem jutott, mert eladták őket. A
tárgyalások alacsony intenzitásúak voltak, csekély
érdeklődés mellett. Nem igazán érdeklődtek a MiG iránt, de
egy T-72 érdekelte őket. Mivel volt lehetőség arra is, az
ajánlatot módosítottuk, a válaszról nem tudok.
An-2
.: Volt egy nem hivatalos megkeresés Krakkóból egy An-2
átadására. A mi érdeklődésünk hiánya miatt a dolog elhalt.
Persze
voltak még megkeresések, (Jak-40, Tréner, MiG-17PF, Góbé,
Fokker F-27,) de ezekért pénzt kértek, vagy olyan anyagi
kondíciók kellettek volna amelyek soha nem álltak a
rendelkezésünkre.
Nagy András
|