Az eset
nagyon régen történt, még az átkosban, Szolnokon. Délutáni
kiképzési repülésen voltam ügyeletes mérnök. A repülésvezető
egy magas beosztású hajózó volt és néhány elöljáró a
különböző parancsnokságokról is repült. Egyikük feladata egy
tonnás külső súllyal való repülés volt. Ilyenkor a repülés
előtti felkészítéskor külön ellenőriztük a felfüggesztő
fermát, a rögzítéseket, vészledobó áramkörét stb. Minden
rendben volt. A repülés eseménymentesen folyt, míg ez a
feladat nem következett. A fegyveresek felakasztották a
súlyt, a magas elöljáró felszállt északnak, majd jobb
fordulóval a betonnal párhuzamosan, de már a repülőtér
területén kívül repült. Én a toronyban voltam és épp
távcsővel néztem a gépet, amikor a súly elkezdett távolodni
a géptől és eltűnt a fák mögött. Szóltam a repveznek, hogy
„alezredes elvtárs leesett a súly”!
Ó azonnal beleszólt a mikrofonba „ XXX, van jelentenivalója
?” „Leszállunk és vonalon” volt a válasz. Azaz nem rádión,
amit halhat mindenki és rögzítenek is magnón ezért később is
le lehet hallgatni. Ez megnyugtató volt számomra, mert ha mi
vagyunk a hibások nem ennyire szolidak. Azonnal szóltam a
zóna ügyeletesnek, hogy jön a gép vissza és csináljanak egy
függesztő rendszer ellenőrzést. „Láttuk, tudjuk, csináljuk”
volt a tömör válasz. Leszállás után röviddel jelentették,
hogy részünkről minden rendben van. Ettől kezdve megnyugodva
- kicsit vigyorogva - figyeltem az eseményeket.
A
telefonos konzultáció után a repvez. szintén telefonon
utasította egyik éppen feladatra induló személyzetet, hogy
keressék meg hova esett a súly, (ami egy 1 tonnás vasbeton
tömb volt) történt e károkozás esetleg sérülés. Nemsokára
leszállás után természetesen telefonon jelentették: megvan,
kár nincs de be van süllyedve a földbe és gépkocsival
megközelíthető. A repvez. rám nézett és tudtam
tétlenségemnek vége. Mivel a telefon még mindig foglalt volt
és a kisrádiót se kívántam használni (voltak akik azt a
forgalmazást is figyelték) lementem a zónába és megbeszéltem
a műszaki mentő parancsnokával, hogy kimennek a reptér
karbantartó katonákkal és begyűjtik az elveszett súlyt.
Viszont arra kérdésére, hogy teszik fel a Csepelre
megvakartam a fejemet! Ezt csak daruval lehet. Daru van a
repülésen, de ha az elhagyja a repülőteret, akkor le kell
állítani a repülést a szabályzat szerint. Ezt viszont
azonnal jelenteni kell és meg kell mondani miért álltak le,
miért kellett a darut elküldeni, mert annak nagyon fontos
oka kell, hogy legyen. Na ugye épp ez a jelentést akarták
elkerülni.
Visszamentem a toronyba és elmondtam a problémát a repveznek.
„Szerezz másik darut” szólt az utasítás. Rövidesen kiderült,
van üzemképes daru csak nincs kezelő mert szabadságon van.
Mivel késő délután volt az esemény hivatásos sem volt bent
és a hírek terjedésének elkerülésére miatt nem volt célszerű
behívni senkit sem. Meg lassan sötétedett és ezért az idő is
sürgetett. A repvez, felhördülésére, hogy „nem igaz, hogy
csak egy daru kezelő van a laktanyában” közölték ez nem is
igaz, van még egy, de az éppen a fogdában pihen valami
korábbi kilengése következményeként. Az őrparancsnok
meggyőzése után - hogy ne írja be az okmányokba az eseményt
- kiszabadítottuk a fiatalembert, aki aztán becsületesen
elvégezte a hirtelen feladatot. Így visszaállt az
alaphelyzet, súly a helyén, darukezelő a fogdában, repülés
nem állt le és a kb. tucat ember, aki tudott a dologról,
felszólításra azonnal elfejtette mi történt. A repülés
további része már esemény mentesen zajlott le.
A repülés
utáni eligazításon, a jelentő szakágak közül, akik tudtak
róla nem beszéltek az esetről, akik nem tudtak, meg ugye nem
is beszélhettek. De a vagy fél tucat jelentés végén sor
került a reptérkarbantartó sorkatona jelentésére, aki
viszont nem volt tájékoztatva arról, hogy vannak dolgok
melyek lényegtelenek és nem kell beszélni róluk. Ezért
büszkén jelentette, hogy az elvesztett súlyt milyen ügyesen
visszaszerezték. A repvez. belefojtotta a szót, de a lényeg
már elhangzott. Akik nem tudtak eddig róla, kérdően néztek
ránk, de látva fapofánkat megértették jobb, hogyha nem
érdeklődnek. Így feledésbe merült a dolog, csak nekem jutott
eszembe most: vagy fél évszázaddal később. A főszereplők már
nincsenek köztünk (repvez. , elöljáró, műszaki mentő pk.)
ezért el merem mesélni a történetet.
Miért esett le a súly? Elöljáróinknak nem volt napi rutin
külső függesztéssel tehet emelni és azzal repülni. A
vészledobó nyomógombnak van fedele, de azt felhajtotta a
pilóta, valószínűleg azért, hogy ha el kell dobni, azt az
időt is megtakarítsa ami a felnyitással jár. És – Murphy
után szabadon- ha egy védett gomb szabadon van azt
megnyomják.
Kár nem esett, tanulságokat levonta mindenki, az élet ment
tovább!
|