Megvallom őszintén, elképedtem amikor Andris elmondta, hogy
a Múzeum Jak-11-esét elcserélik egy francia gyártmányú Nord
1002-re, ami a Messerschmitt Bf-108 háború után gyártott,
Renault motoros változata. Mi az, hogy egy régi és ma már
(majdnem) pótolhatatlan típus egyetlen múzeumi példányát
elcserélik - bármire is ?! Igen rossz érzéseim
támadtak, ha erre cserére akár csak gondoltam is.
Ez az
érzésem megmaradt egészen 2011. augusztusáig, amikor
kiderült hogy ismét lesz Jak-11 Szolnokon, átkerül a Kecelen
kiállított példány. Ekkor nyugodtam meg - és ekkor mondtam
el Andrisnak hogy én is az egykori csere helyességében
kételkedők sorába tartoztam. Ekkor bökte ki, hogy az
elejétől kezdve ez volt a terve, de - talán helyesen - addig
nem beszélt róla, amíg biztossá nem vált. Szóval: egy
helyett két gép - a csere bejött !
(hs)
A Jak-11 ( C-11) újra Szolnokon !
Igen, amikor elcseréltük a szolnoki Jak-11-et akkor sokan
kvázi hazaárulónak kiáltottak ki minket, akik az ügyet
intéztük. Minden magyarázat „rep. utáni" volt. Nem lehetett
elmondani mindenkinek, hogy a sok magyar érdeklődő, amikor
konkrét ajánlatot kellett volna tenni akkor „eltűnt” és nem
válaszolt a megkeresésre, amiben az volt: van egy nehezen
visszautasítható ajánlatunk, amit csak egy dolog überolhat:
egy hasonló magyar ajánlat ! Nem kaptunk, és a gép elment
Franciaországba. Helyette jött egy másik, tessék megnézni
Szolnokon. Persze nem tettünk le arról, hogy pótoljuk a
gépet és ehhez az kellett, hogy a megmaradt példánynak egy,
az akkori elhelyezésnél különbet ajánljunk fel. Sikerült és
így az utolsó magyar használatban lévő Jak-11 ismét (és
reméljük végleg) Szolnokon van.
A Jak-11–ről. A második világháború után szükség lett egy
nagyteljesítményű vadászgyakorló repülőgépre, Jakovlev a
híres Jak -3 sárkányát alakította át kétülésesre egy kisebb
motorral, ami az AS-82 megfelezésével jött létre és az AS-21
típusjelzést kapta. 700 lóerejével egy jól, repülhető
dinamikus, repülőgép jött létre , 1946-ban indult be a
gyártás és kilenc éven át tartott. Folyamatosan
fejlesztették a gépet, új navigációs, vakrepülő műszerekkel
szerelték fel. Például az ASZP-3 célzókészülék berepülését a
későbbi űrhajós Georgij Beregovoj végezte. Ez alatt a No.
292 (1706db.), a No.272 (1753 db.)gyárban, valamint a
csehszlovákiai Kunovicében (707db.) gyártották ahol a C-11
jelzést kapta. Összesen 4166 példány épült, amiből hozzánk (
nagy valószínűséggel) 64 került. 1950-ben jött az első 10
db. majd 1955-ben az utolsók. Az ismert gyári számok a
következők:
12207 (F), 12208, 12209, 12211 (F), 12212 (F), 12213 (F),
12214, 12215, 12216, 12217,36209, 36213, 36214, 36216,
36217, 4212, 4303, 44205, 44206, 33207 (F), 47212 (F),
47213, 44219, 48201, 48202, 48203,48204, 48219, 49205, 49206
(F), 49207, 48208, 49210, 49212, 49213, 49315,49225,49227,
49230, 49236,
171109 (J), 171113 (J), 171114 (J), 171115 (J),
171119 (J), 171120 (J), 171121
(J), 171122 (J), 171126 (J), 171801, 171802, 171803, 171804,
171805, 171807, 171816, 171010,
5507, 5614, 8321, 9620(F), 9621,0727, 2210,
( Az F betű az ismert fotókon látható számok alapján, a J
betű az átadás átvételi jegyzőkönyvben szerepel. ) Ismert
oldalszámok fotók alapján: 1 (?207), 2, 3, 5, 6, 7, 9
(9620), 02, 11, 12 (12212), 13, 14, 15, 18 ( 49208), 21(
48219), 22, 23 (zárójelben a képeken látható gyári számok).
Sok fotón nincs se gyári szám se oldalszám a gépeken,
gondolom azért, hogy napjaink kutatóinak több élvezetet
nyújtson a kutatás. Az MHSZ-nek is átadtak 10 példányt ezek
a következő polgári lajstromot kapták. HA-JAA (9621), HA-JAB,HA-JAC,
HA-JAD (49206), HA-JAE, HA-JAF, HA-JAG, HA-JAH ( 44207),
HA-JAI, HA-JAJ.
A mi gépükről.: Gyári száma: 171119. 1955 szeptember 30.-án
vette át a szolnoki repülőtéren Leksza Miroslav hdgy.-tól
Varga Károly örgy. az MN Külkereskedelmi Minisztérium
Technikai Főosztály képviselője, másik nyolc géppel együtt.
Szolnokon kezdett majd 56 után Kecskeméten folytatta
kivonásáig. Ez alatt 329 óra 58 percet repült, 916
felszállás során. Egyszer volt nagyjavításon. Motorjának
gyári száma : 21935781 össz. üzemideje 137óra 22 perc.
1964-ben került kiállításra a HM HIM tüzérségi (!) termében,
felakasztva a plafonra. Néhány évig ott volt majd kikerült
az udvarra és ott már a 63 oldalszámmal állították ki, ami a
motor burkolatra volt festve. ( Megj. Soha nem volt a motor
burkolaton szám II. vh. után, ezért ez, vagy egyéni
szépérzék miatt, vagy az ellen félrevezetése miatt
történhetett). 1973-ban újrafestve a szolnoki múzeumba
került, onnan Kecelre, eleinte zöldre festve, majd 2008-tól
újra szürkén volt egy oszlop tetején. Most Szolnokon van, és
kiállításra készítjük elő. A csűrőket és a magassági
kormányokat alu lemezek popszegeccsel való rögzítésével
fosztották meg mozgási lehetőségüktől. A műszerfalakban
nincsenek műszerek (kinek vannak korabeli műszerei?) Nincs
célzó készülék, törzs alatti antenna, egy csomó csavar
hiányzik, a farok kereket egy kisebbre cserélték a legutóbbi
javításkor (kinek van 225x110-es kereke?), a vásznazás
szakadt sok helyen, a kabintetőket nem típushelyes
csavarokkal rögzítették,stb. stb. Szóval sok a meló.
Pályáztunk pénzre a felújításra ha, nyerünk könnyebb lesz,
ha nem akkor is megcsináljuk, csak nem tudjuk mikorra.
Lesz-e kárpitos az ülések támláihoz, vásznunk van (lesz) de
lesz-e, aki megcsinálja a vásznazást, tudunk-e ahol kell,
plexit cserélni, és még ezer kérdés amire még nincs válasz.
Jó lenne, ha előkerülnének a gép okmányai ( 1964-ben átadták
őket a HIM-nek - talán megvannak, kutatjuk ) és kiderülne
volt-e, és ha volt mi volt az oldalszáma és talán hiteles
fotók kerülnének elő még aktív korából. Aki ezt olvasod és
tudsz segíteni, kérünk, segítsd munkánkat !
|