REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

 

Nagy Andris: Az erotika és a repülés

 

 

Az erotika és a repülés
 

Olvastam egy könyvet az arab MiG-ekről és abban találtam egy érdekes történetet. Amikor az első iraki MiG-21 pilóták kezdték repüléseiket otthon, egy súlyos probléma merült fel. A korábban Huntereken repülő hajózók nehezen szokták meg a MiG nagyobb leszálló sebességét és sokszor hosszúra jöttek és lefutottak a pályáról. Ekkor az alakulat parancsnoka egy új leszálló jelet festetett a beton elejére, az ideális talajfogási pontra amely -ahogy az angol szerző udvariasan fogalmazott- egy női ölre hasonlított (hosszanti átlójára állított rombusz). Ezt követően a story szerint, a legtöbb pilóta már elsőre pontosan szállt le, de a gyengébbeknek sem kellett kettőnél több gyakorlás. A speciális kiképző eszköz csak a légierő parancsnok látogatásáig élt, mert mikor az a reptérre érkezvén meglátta azt, azonnal eltávolítatta.


Ekkor gondoltam arra, hogy ez a téma még nem volt a honlapon és talán valakit érdekel.
A katonai repülők bohém emberek, akik veszélyes hivatásuk űzése közben próbálták az élet örömeit is kihasználni a „kitudja holnap lesz-e rá  lehetőségem” filozófia jegyében. Ennek egyik megnyilvánulása volt a gépük dekorálása, amely segítséget nyújtott az uniformizáltságból való kitörésre, saját egyéniségük bemutatására. A katonai hatóságok sokszor elnézőek voltak, mert nem akartak, felesleges konfliktusokat gerjeszteni azokkal a katonákkal, akik nélkülözhetetlenek és kevesen voltak és szolgálatuk különösen veszélyes volta. Persze ezt az elnézést befolyásolta a mindenkori hadi helyzet, a veszteségek és a kulturális eltérések. Békeidőszakban szigorúbbak, háborúban elnézőbbek voltak és békekötés után visszatért az eredeti helyzet. Például az első öböl háborúban az angol repülőgépeken sokszor a pornó határát súroló festések jelentek meg a gépeken, amelyeket néha azonnal cenzúráztak, nagyrészüket meg a harcok befejeződése után.
 


A cenzúrára ékes példa a koreai háború idején az okinavai Kadena repülőtéren állomásozó B-29 bombázókra festett meztelen hölgyek esete, melyekre a parancsnok nejének érkezése után ruhát – általában fürdőruhát- kellett festeni. Előtte:
 


Utána:

 


 

 

Természetesen az első időkben még nem fajultak el így a dolgok. Először a barátnő, feleség neve esetleg arcképe jelent meg a gépeken. Néha egész szerelmi történetet szorítottak bele néhány szóba, mint az a Mustang pilóta akinek kedvese megunta a várakozást és vigasztalódott egy otthon maradttal:
 

 


Ez a jelenség több-kevesebb esetben majdnem minden hadviselő félnél előfordult. De a merészebb ábrázolások először a második világháború idején és gyakorlatilag csak az amerikai gépeken jelentek meg. Az férfi magazinokban megjelenő, csinos, lenge öltözetű lányok képeit egyre több gépre festették fel ügyes kezű katonák. Talán a legnépszerűbbek az Esquire magazinban megjelenő Alberto Vargas által rajzolt lányok, amelyek aztán sok gépre kerültek fel,sok változatban.( Bár Vargas egy időben Varga nevet írta képei alá nem volt magyar, spanyol ősei voltak.)
 


Persze a gép neve és a leány megjelent a hajózók bőrdzsekijén is. (Ne tévesszen meg senkit a német név a - Der Grossaschvogel - a 8. légihadsereg egyik B-17 gépének volt a neve)
 


A második világháború utáni fegyveres konfliktusokban újból megjelentek a merészebb képek. Az én kedvencem a vietnámi háború idejéből származó, egy F-105 gépen látható, enyhén 16 éven felülieknek engedélyezett ábra. A széttárt combú hölgyet a földről, sőt még a levegőben sem igazán lehet látni. Csak egy valaki láthatja jól, az utántöltő gép operátora, akinek pont a széttárt combok közé kell bevezetni a merev utántöltő csonkot.

 

 

 

A Draken átképzésen részt vett első hat finn pilóta is érdekes jelzést viselt sisakján.

 

 

Talán szokatlan, de az erotika ritkán hivatalosan is megjelenhet. A holland 323 vadász század jelvénye a vadászó Diana, akinek ruhája a hivatalos ábrázolásokon sem takarja mindkét keblét.
 


Sőt, élő kiadásban hasonló öltözetben megjelent hivatalos rendezvényeken, század bulikon. (A század gépe itt volt a legutóbbi kecskeméti repülőnapon, de a hölgy sajnos nem.)
 


(Állítólag hasonló magyar fotó is készült, de e körül nagy a homály. Igaz is lehet akár, hisz magam is láttam olyan fotót ahol egy hölgynek ejtőernyős ugrás közben, összes ruhája az ejtőernyője volt és alatta felismerhető a szolnoki sportrepülőtér. Megvolt a kép, de sajnos elveszett.)

 


Néha a véletlenek adnak erotikus töltést egy repülőgépnek. Mint például ez az Il-18 kísérleti példány, amely orrkiképzése elgondolkodtató.
 


A végére hagytam egy propaganda fotót a második világháború idejéből, amikor a csinos, pöttyös ruhájú leányzó, csodálkozással vegyes lelkesedéssel fogja az Il-2 Pitot csövét. Hát nekem nem a szocialista hadiipar teljesítménye jutott az eszembe. (Gondoltam arra, hogy egy kis vágással kiemelem a lényeget, de az már túl merész lett volna)

 


Persze sokkal több képet lehetne még bemutatni, de a célom a figyelem felkelése és egy kis szórakoztatás volt. Ha valakit érdekel még, tessék kutatni és elküldeni nekünk!
 

Szándékosan nem írtam a pornó és szex ipar produktumairól, mert azok nem a repülőkről és a repülőgépekről szólnak. Megsérteném azokat az embereket, akik egy esetleges pajzánabb ábrázolással tették elviselhetőbbé azt a kegyetlenséget, amit háborúnak hívunk.
 

***

 

Nem tudtam megállni hogy ide citáljam egy korábban az Aranysasban olvasott egymondatos anekdotát: Az X-35-tel szemben alulmaradt vetélytársat, az X-32 prototípust valaki találóan "Monica" névvel illette. Ki tudja kire gondolt a gép láttán, Clinton elnök épp akkoriban tetőző botránya idején... 

 

 

A fenti cikknek saját belső használatra az "Airotika" címet adtam.

Ha van kedvetek, folytassuk együtt ! (hs)