A történethez
kapcsolódik egy harmadik MI-8-as is, egy bolgár gép, amelyet
a Pestvidéki Gépgyárban nagyjavítottak. A nagyjavítás utáni
hajtóműpróbák során az egyik nyűgöző kötél elszakadt, a gép
felborult és súlyosan összetört.
A 10422-es
törzséhez hozzáépítették a 628-as farokrészét, a gépet
nagyjavították, berepülték és átadták a bolgároknak
kárpótlásként. Még jól is jártak a cserével, az "öszvér"
gépben ugyanis több repülhető idő volt, mint az eredetiben.
Évekkel később sajnos ez a gép hegynek ütközve katasztrófát
szenvedett. Nem mondható, hogy szerencsés három gép volt...
Szóval ami itt
látható, az a Bulgáriába került gép "komplementer párja",
a 628-as törzse és a
10422-es farokrésze.
Fotók:
Hérincs István
- x -
2009. november
Vége a 628/10422 legendának! A
honlapon megjelent a történet a bolgár Mi-8-ról, annak
balesetéről és kijavításának módjáról. Bevallom tőlem ered
mert nekem is így mesélték valamikor, és senki sem
tiltakozott ellene a hosszú évek során. De ez - ellentétben
sok más legendával - nem igaz.
A bolgár gépet nem a 10422
részeiből javították!
Magó Karcsi írja a magyar minyók
történetét és kíváncsi volt a bolgár gép adataira. A kutatás
során a megkérdezett PG-sek cáfolták hogy ilyen történt
volna. A sárkány javíthatóan sérült csak, a farokrész pedig
a szovjetektől került. (Hogy hogyan nem tudni ) De honnan
ered a legenda? Ugyanebben az időben a Killián üzemeltető
tanszékén úgy döntöttek a 628 sérült, eléggé gány módon
javított farkát kicserélik a meglévő 10422-esére, ami
viszont sértetlen volt. A törzset szétbontották és oktatási
segédeszközök készítésre használták fel. Már csak egy "jól"
értesült kellett akinek én hitelt adtam (mert olyan jó volt
a sztori ) és már el is indult a legenda, amely még
nyomtatásban is megjelent.
De most kiderült az igazság és
most elnézést kérek azoktól akiket akaratlanul
félrevezettem.
Nagy András |