REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

 

 

A 10422 / 628-as MI-8T, a "vegyesvágott"

Lásd a helyreigazítást a cikk végén !

 

Ez a gép ugyan jelenleg nem látható a Múzeumban (csak ha ügyes vagy és észreveszed a tárolt gépek között eldugva), de a története érdekes.

 A 628-as balesetet szenvedett, függésből visszaesett.  A faroktartó tövénél látható is egy gyűrődés, ami súlyos szerkezeti károsodásra utal, bár a többi része épségben maradt.  Az eset után nem repült többé, selejtezték.

Az dolog azonban nem ilyen egyszerű, ez ugyanis nem teljesen az a gép...

 

Történt ugyanis, hogy egy másik    MI-8T, a 10422-es egy hajtóműhiba miatt autorotációs kényszerleszállást hajtott végre a Balaton vizére, amit a gép viszonylag épségben megúszott. A személyzet vízre szállást túlélte ugyan, de a jéghideg víz miatt nem tudott partra úszni, ők sajnos a Balatonba vesztek. A gépet kiemelték és évekig földi oktatásra használták.

 

 

A történethez kapcsolódik egy harmadik MI-8-as is, egy bolgár gép, amelyet a Pestvidéki Gépgyárban nagyjavítottak. A nagyjavítás utáni hajtóműpróbák során az egyik nyűgöző kötél elszakadt, a gép felborult és súlyosan összetört.

A 10422-es törzséhez hozzáépítették a 628-as farokrészét, a gépet nagyjavították, berepülték és átadták a bolgároknak kárpótlásként. Még jól is jártak a cserével, az "öszvér" gépben ugyanis több repülhető idő volt, mint az eredetiben. Évekkel később sajnos ez a gép hegynek ütközve katasztrófát szenvedett. Nem mondható, hogy szerencsés három gép volt...

Szóval ami itt látható, az a Bulgáriába került gép "komplementer párja", a 628-as törzse és a 10422-es farokrésze.

 

Fotók: Hérincs István

-   x   -

 2009. november

 

Vége a 628/10422 legendának! A honlapon megjelent a történet a bolgár Mi-8-ról, annak balesetéről és kijavításának módjáról. Bevallom tőlem ered mert nekem is így mesélték valamikor, és senki sem tiltakozott ellene a hosszú évek során. De ez - ellentétben sok más legendával - nem igaz.

 

A bolgár gépet nem a 10422 részeiből javították!

 

Magó Karcsi írja a magyar minyók történetét és kíváncsi volt a bolgár gép adataira. A kutatás során a megkérdezett PG-sek cáfolták hogy ilyen történt volna. A sárkány javíthatóan sérült csak, a farokrész pedig a szovjetektől került. (Hogy hogyan nem tudni ) De honnan ered a legenda? Ugyanebben az időben a Killián üzemeltető tanszékén úgy döntöttek a 628 sérült, eléggé gány módon javított farkát kicserélik a meglévő 10422-esére, ami viszont sértetlen volt. A törzset szétbontották és oktatási segédeszközök készítésre használták fel. Már csak egy "jól" értesült kellett akinek én hitelt adtam (mert olyan jó volt a sztori ) és már el is indult a legenda, amely még nyomtatásban is megjelent.

 

De most kiderült az igazság és most elnézést kérek azoktól akiket akaratlanul félrevezettem.


Nagy András