Magó Karcsi újabb, szenzációszámba
menő lelete: a magyar repülőgépgyártás emlékei amúgy is
nagyon ritka alkalommal kerülnek elő a második világháború
idejéből. Az WM Repülőgép és Motorgyár Rt-ben kifejlesztett
és a Magyar Királyi Állami Vas- Acél- és Gépgyárak
Repülőgépgyárában gyártott Weiss Manfred WM-21 Sólyom
felderítő-bombázó repülőgépből szinte semmilyen emlék nem maradt.
 |
 |
A bal oldalra helyezett fél
vezérsíkból hiányzik a belépőélet feszítő cső.
A gép egy, a harmincas évek- beli
átmeneti repülőgéptípus volt. Vegyes építésű, "másfél"
fedelű, nyitott kétüléses gép, de 900 LE névleges
teljesítményű, Gnome & Rhone - Weiss Manfred WM-14 Kirs NO
14 hengeres, kettős csillagmotorral repült.
Az itt látható vízszintes vezérsík
vászon borítással készült.
A legtöbb szakértő szerint
megjelenésekor már korszerűtlen volt, de ellenvéleményeket
is lehet olvasni. |
 |
Maga a szerkezet elsősorban
acélcsövekből készül, ennek ellenére - mivel a csövek vékony falúak -
meglepően könnyű.
A korrózió nem kímélte ezt a
hegesztett kötést. |
 |
Azonosító réztábla a gyári számmal
és a Repülőgép Átvételi Bizottság 3. számú pecsétjével. Nagy
szerencse, hogy megvan: ezáltal a gépet is pontosan be
tudjuk azonosítani!
A 21 sorozat a MÁVAG WM-21
Sólyom típusú gépeket jelöli, ennek a példánynak a sorszáma
033.
Kováts Lajos: Sólymok, Héják,
Nebulók című könyve szerint gépünk az F-603 oldalszámot
viselte és 1941június 21.-én repülték be.
KI TUD RÓLA TÖBBET?
NETÁN VAN FÉNYKÉP VALAHOL
RÓLA?
SAGÍTSETEK !
|
 |
Andris feneketlen archívumából
előkerült néhány fénykép a Sólymok fénykorából.. Némelyik
még egy postai bélyegnél is nagyobb volt (na nem sokkal),
mégis élmény volt kézbe venni őket. Igyekeztem a digitális
technikával élvezhetőbbé tenni őket. |
 |
|
 |
|
 |
Hárompont-leszállás, bár nem
egészen az előírt három pontra.
A fényképész izgatott lehetett,
így a kép bemozdult. Sajnos nem tudtam vele sokat kezdeni. |
 |
Egykori büszke légjárók.
Bizony, szerencsés aki közülük
még életben van.
Tud segíteni valaki az
azonosításukban? |