A kutatás
2007. 04. 30-án kezdtük el a kutatást Hegedűs Attila
barátommal, mert értesítettek róla, hogy van két szemtanú,
aki tud egy lezuhanási helyet Tószeg és Jászkarajenő között.
Miután felkerestük a szemtanúkat a következőket mesélték:
Rimóczi Pál így emlékszik vissza az egyik gép lelövésére:
„Nyolc éves voltam, amikor lezuhant a repülőgép. Sötétedett
már, tíz – tizenkét gép repült nyugat felé kötelékben,
amikor egy gép megtámadta őket. Ekkor láttam, ahogy egyik
nagyon füstölt, és pörögve zuhanni kezdett. A gépből egy
embernek sikerült ejtőernyővel kiugrania. Másnap hajnalban
kimentem a helyszínre, és láttam, hogy orosz katonák őrizték
a repülőt, mert bomba volt benne. Sajnos a gépből nem sokat
láttam, mert nem engedtek közel az oroszok.” Rimóczi János
visszaemlékezése: „Tizenegy éves voltam ekkor. Este volt,
vagy szürkület nem emlékszem pontosan. Egyszer csak
hallottuk, hogy egy repülő zuhan, és a földbe csapódik.
Másnap csak az öcsém ment ki a helyszínre, mert én akkor
dolgoztam. Később a faluban Juhász Kálmán mesélte, hogy
lovas kocsin vitte a halott pilótát Tószeg felé. Amikor
elmentek az orosz katonák mellett úgy tisztelegtek a
halottnak, mintha a saját parancsnokuk lett volna! Én nem
tudom milyen nemzetiségű volt a gép személyzete, de a
faluban azt mondták, hogy németek voltak. A légi harcban
lezuhant még egy gép, ezért később elmentünk megnézni azt a
roncsot is, mely a Gerje - lecsapoló csatorna hídjához
zuhant. Itt is orosz katonák vigyáztak a roncsra, ezért nem
lehetett közelről megnézni, de az feltűnt, hogy nem tört
annyira össze, mint a másik.”
Megakadt a fülünk azon a mondaton, hogy tisztelegtek a
halottnak az orosz katonák! Ha így volt, akkor nem
valószínű, hogy németek voltak, mert nekik nem „járt ki” a
közkatonák tisztelete. Elkezdődött a veszteségi jelentések
kutatása, melyben találtunk egy utalást arra, hogy román
Ju-87-eseket lőttek le a környéken. Ezután két alkalommal
kutató gödröket ástunk, mely során sikerült apró darabokat a
felszínre hozni a gépből. Előkerült az egyik szárnybekötés,
mely valószínűsítette a Ju-87-es típust.
A kiemelés
Az engedélyek beszerzése után kezdődött a repülőgép
becsapódási helyének feltárása, mely 2009. 10. 05. és 07.
között zajlott. A feltárás céljai: Bizonyítékot szerezni a
gép típusának beazonosítására, és kiemelni a gép darabjait.
A MH 1. Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj szakemberei a
legmodernebb fémkeresők segítségével átvizsgálták a
helyszínt, és elkezdődött a földmunka. Először a termőréteg
lett eltávolítva, és látszott, hogy 65 centi mélységben a
gép által ütött becsapódási kráter 5x7 méteres volt, 110
centiméter mélyen már csak 120 centi átmérőjű. A nagy
sebességgel befúródó motor hűtője, mely a gép orr részében
volt, 2,5 méter mélyből került elő. A detektorok további
fémet jeleztek a mélyben, ezért folytatódott a feltárás. 3,2
méter mélyen megjelent a talajvíz, mely 6 méteres mélységnél
a laza homokos talajban megakadályozta a további munkát. Van
olyan visszaemlékezés, mely szerint kiásták a motort, és
kiemelték, de az őstalajban nem találtuk ásás nyomát, csak a
motor ütötte kis átmérőjű kráteret. A munka beszüntetése
előtt a detektorok fémet jeleztek a földben, ami lehet a
motor, vagy annak darabja, esetleg a légcsavar agy, de ekkor
már olyan veszélyes lett volna folytatni a feltárást, hogy
leállt a munka. Sajnos nem sikerült kiemelni a motorból
darabokat, ezért nem zárult teljes sikerrel a feltárás.
A leletek kiértékelése a Szolnoki Repülő Múzeumban
folytatódott. A megtalált darabok a sárkány különböző
részeiből származnak, melyek közül néhányon még az eredeti
festés is megtalálható. A festett lemezeket megvizsgálva a
gépen az RLM színek voltak, ezért valószínű, hogy nem lett
átfestve a romániai javítások során. A típus beazonosításra
egyértelmű bizonyíték a magassági kormány ellensúlya, melyen
megmaradt a cikkszám, benne a típusra utaló 87-es számmal.
Az ellensúly értékét tovább növeli, hogy gyári szám töredék
van rajta, mely csak akkor olvasható rendesen, ha bevizezzük
a felületét. (Ennek oka, hogy a föld alatt a festés annyira
kifakult, hogy eredeti fényét csak úgy kaphatjuk vissza, ha
vízbe tesszük.) Előkerült egy olyan lemez is, mely valószínű
a motorburkolat darabja, amin szintén szám töredékek vannak,
és az utolsó két szám egyezett az ellensúlyon olvashatóval.
A kettőt összevetve, valószínű, hogy a repülőgép gyári száma
141379 volt, mely igazolja, hogy egy Ju-87 D5 típusváltozat
darabjai kerültek elő, mert az egyik D5-ös széria száma
141-el kezdődött.
Egy tragikus történet
Felvettem a kapcsolatot Bernád Dénessel, aki a Román Királyi
Légierő kutatója, és meglepő adatokat közölt a géppel
kapcsolatban.
1944. november 17.-én a román királyi légierő 8. Csatarepülő
és Zuhanóbombázó Osztály 74. Zuhanóbombázó századának 6 gépe
Budapesttől délre támadott magyar és német célpontokat, majd
a sikeres támadás után visszatérőben voltak az akkori
bázisukra, a túrkevei repülőtérre. A pilóták jelentései
alapján egyértelmű, hogy szovjet vadászgépek támadták meg
őket. Valószínű, hogy a szovjet 5. Légihadsereg 279.
Hadosztályának La-5FN típusú vadászgépein repülő szovjet
pilóták nem ismerték fel a német gyártású Ju-87-eseken a
háromszínű román kokárdát, és ezért támadtak. (Ekkor már
szövetségesek voltak!!) A románok kénytelenek voltak
védekezni, elhárítani a támadást, ezért védekező körbe
helyezkedtek, melyet a szovjet vadászok meg tudtak bontani,
és elkezdődött a légi harc, melyben mind a hat Ju-87-est
eltalálták. A román repülőgépek fedélzetén két pilóta
meghalt, kettő megsebesült, és két repülőgép teljesen
elpusztult, négy pedig kényszerleszállást hajtott végre. A
legsúlyosabb veszteséget Victor
Zizda őrmester pilóta, és Constantin Pietraru tizedes lövész
gépe jelentette, mert két szovjet La-5FN folyamatos
támadása után égve csapódott a földbe Tószeg és Jászkarajenő
között. A személyzet mindkét tagja meghalt. Egy gép a légi
harcban súlyosan megsérült, és
Nicolae Stan őrmester pilóta, valamint Constantin Bleanda
tizedes lövész súlyosan megsebesült. A légi harc helyszínét
elhagyva Túrkeve felé repültek, amikor a pilóta a jelentős
vérveszteség miatt úgy döntött, hogy kényszerleszállást hajt
végre Kengyel mellett, a Bagimajorban. Ezt a gépet a súlyos
sérülések miatt le kellett selejtezni. A kötelék többi négy
gépéből egy a Gerje - lecsapoló csatorna hídjánál
(Tószeg és Jászkarajenő között), egy
Tószeg mellett, egy Szolnoktól délre, 8 kilométerre, és egy
pedig a szolnoki szovjet repülőtéren hajtott végre
kényszerleszállást.
A légi harc után egy gép sem tért
vissza a bázisára. Az általunk kiemelt gép személyzete Zizda
őrmester, és Pietraru tizedes volt.
Baráti tűz
A fent leírt esetben a román repülőknek a saját
szövetségesük okozott súlyos veszteséget. Légi harcban a
baráti tűz azt jelenti, hogy az egyik hadviselő fél repülője
harc közben véletlenül saját, vagy szövetséges repülőgépet
lő le. Az ilyen jellegű tévedések több alkalommal
előfordultak a légi harcok forgatagában, de a világ
repüléstörténetének egyik legsúlyosabb ilyen jellegű
tévedését a szovjet légierő követte el a második világháború
idején Tószeg és Jászkarajenő között.
Mi volt a súlyos szovjet
tévedés oka?
A Román Királyság 1944. augusztus 23-án felismerte, hogy a
háború elveszett, ezért átállt, és a Szovjetunió mellett
folytatta a harcokat. A román légierő felfegyverzéséhez
jelentős mennyiségű német repülőtechnika került
rendszeresítésre, melyeket az átállás után is bevetettek. Ez
komoly probléma volt a szovjetekkel közös hadmozdulatok
során, mert a légi harcban 1-2 másodperc alatt kell
azonosítani a másik repülőgép típusát, és a háború végére
már minden szovjet pilóta messziről felismerte a lassú és
robosztus bombázót, a Stukát. A levegőben nem mindig van
lehetőség pontosan megnézni a másik gép felségjelzését,
ezért az átállás után már a Románia feletti harcokban is
előfordult, hogy szovjet gépek szövetséges román repülőt
lőttek le. Egy gyors lefolyású összecsapásban érthető, hogy
nem látták a felségjelzéseket, de ebben az esetben biztos,
hogy hosszabb ideig tartott a légi harc, mert idő kellett,
hogy megbontsák a védekező kört, és utána egyesével lelőjék
a gépeket. Senki sem vette észre a kokárdát?!?
A lelet elsődleges különlegessége a hozzá tartozó történet,
és az a tény, hogy Magyarország felett a román légierőnek
mindössze 2-3 repülőgépe zuhant le, úgy, hogy a roncsai még
a földben lehetnek. A többi román gép veszteség
kényszerleszállás volt, mely után a roncsokat
elszállították, így hazánkban kevés esély van a román
repülőcsapatok tevékenységével kapcsolatos roncsok,
alkatrészek előkerülésére. Ez volt az első eset, hogy román
repülőgép lezuhanási helye feltárásra került Magyarországon.
Munkánk szolgáljon emlékül a Baráti tűzben elesett
katonáknak.
Köszönettel tartozunk a támogatásért az MH. 86. Szolnok
Helikopter Bázisnak, a Magyar Roncskutató Egyesületnek, a
Honvéd Sportrepülő Egyesületnek és a Magyar Repülők Bajtársi
Egyesületének.
|