KÉT
RONCS, HÁROM ÉLET
Minden ember kíváncsi! Van, aki nagyon,
és van, aki kevésbé. Valakit az érdekel, mit csinál a
szomszéd, miből van új kocsija, és van, aki repülő múzeumba
jár, mert a repülés érdekli. A kíváncsiság nagy motiváló
erő, ez hajtott engem is, hogy kiderítsem a múzeum két
roncsának a történetét. Az Il-2-es már régi darab Szolnokon,
1999 óta sokan láthatták a kincset, a La-5-ös, pedig
2007-ben került a gyűjteménybe. Számomra egy nagyon fontos
közös vonásuk volt, nem tudtam semmit a személyzet sorsáról!
Próbáltam információt gyűjteni különböző csatornákon, és
mások is igyekeztek utána járni a titoknak. Mindenki tudja,
hogy a szovjet levéltárak pontos dokumentációval
rendelkeznek a veszteségekről, de nem egyszerű onnan
dokumentumokat kapni. Hiába küldtem el a motorszámokat sok
embernek, a személyzetek névtelenek maradtak. Egy apró adat
került csak elő az Il-2-essel kapcsolatban, mely szerint a
gép motorját tartalék motorként gyártották és átadták a 17.
Légi Hadseregnek. A La-5-ös motorján átütötték a
motorszámot, az Il-2-esét a csapatnál építették be, ezért
előfordulhat, hogy nem lesz nyom, ami segít.
Sok gondolkodás után úgy döntöttem, hogy
megkérem Lamos Imre dandártábornok urat, az MH 86. Szolnok
Helikopter Bázis parancsnokát, hogy levélben kérje a
segítségét Oroszország budapesti légügyi és katonai
attaséjának, Maxim Vorobiev ezredesnek, a gépek ügyében. A
levélben leírtuk, hogy hol kerültek elő a roncsok, milyen
számok vannak a motoron. A személyzet utáni kutatással
szeretnénk emléket állítani a személyzetnek a roncsok
mellett. Nem látom át a diplomácia előírásait, szokásait, de
bíztam benne, hogy egy ilyen szintű felkérés nem marad
válasz nélkül. Május elején megérkezett a levél, és kezdetét
vette, az „időutazás”.
Az Orosz föderáció Központi Katonai
Irattár kutatója, O. Pankov a következő információkat küldte
el:
A balatoni térségben 1944. december és
1945. március között, a 17. Légi Hadsereg harcolt. A 17.
Légi Hadsereg dokumentumai szerint a 259059 számú motor a
10. Csatarepülő Hadosztály 715. Csatarepülő Ezred egyik
Il-2-esére volt felépítve. 10. Csatarepülő Hadosztály
operatív jelentése szerint: a 715. Csatarepülő Ezred 1944.
december 14.-én a Balaton térségében zajló harcokban három
Il-2-es csatarepülő gépet vesztett. A megadott számú motor
ennek a három gépnek az egyikére volt felépítve, de a
dokumentumokból nem derült ki, hogy pontosan melyikre. A
három gép közül egy IL-2-est, a Berg alhadnagy
pilótából és Nejmisejev őrmester lövészből álló
személyzet gépét a légvédelem lelőtte, és látták Szárhegynél
a földbe csapódni. Egy Il-2-est a földi légvédelem lelőtt és
a gép a Balatonba zuhant, Timofejev alhadnagy pilótával
és Udalov törzsőrmester lövésszel. A harmadik gép
személyzete, amely nem tért vissza a bevetésről Nyuhalov
százados pilótából és Lezsava törzsőrmester
lövészből állt. Ennek a gépnek az eltűnésének a körülményei
ismeretlenek.
Az 5. Légi Hadsereg dokumentumai szerint
a 8212559 (nem 82125559) számú motor a 41210201 számú
La-5FN-be volt beépítve. Ezt a gépet a földi légvédelem lőtt
le 1944. november 13.-án. Az 5. Légi Hadsereg, 1944.
november 13.-i operatív jelentésében szerepel, hogy ezen a
napon a 14. Gárda Hadosztály La-5-ösei légi harcot vívtak,
és egy gép nem tért vissza a repülőterére. A 14. Gárda
Hadosztály törzs jelentése a következőket tartalmazza: 1944.
november 13.-án a 177. Gárda Vadászrepülő Ezred pilótája,
Kalinyin gárdahadnagy 0201 számú La-5-öse légi harcban
súlyos találatokat kapott és lezuhant. A légi harc közben a
pilóta is megsérült. Fedorov
alhadnagy –miután visszatért a saját repülőterére-
jelentette, hogy a légi harcból kivált és visszatérőben
látta, hogy 10-15 kilométerre, északra Szolnoktól Kalinyin
hadnagy, dugóhúzóba esett, majd a földhöz csapódott és a
repülőgép kigyulladt. A jelentés leírta, hogy ekkor még
semmit sem tudtak a pilóta sorsáról.
Ideális esetben minden egyértelmű lenne,
de ezek nem azok, az esetek. Az egyik roncsnál három esélyes
a személyzet, a másiknál, gond van a dátummal.
A La-5-össel kapcsolatban elküldött
jelentésekben van egy komoly ellentét, mert légvédelmi tűz
és légi harc is szerepel a veszteség okaként. A légvédelmet
kizárhatjuk, mert a gép lelövésével kapcsolatban a Bábosik
László szemtanú és Fedorov
alhadnagy szemtanú visszaemlékezése egyértelműen a
légi harcot igazolja. Ezt vehetjük megoldottnak, de a dátum
nem illik bele a képbe, mert november 13.-án nem igényelt
sem magyar, sem német pilóta La-5-ös győzelmet. A kiemelés
előtt elvégzett kutatások során feltűnt, hogy Heinz Ewald
főhadnagy és Bábosik László szemtanú visszaemlékezése sok
ponton egyezett, ezért úgy gondoltuk, hogy a győztes pilóta
már meg van, csak ő november 16.-án igényelte ezt a
győzelmet. Ha valóban 13.-án lőtték le a gépet, akkor nem
Ewald lehetett a legyőző, mert, két bevetést hajtott végre
ezen a napon, és az elsőn Nagykáta környékén La-5-ösökkel
vívott légi harcot, de győzelmet nem igényelt. A második
bevetésen légi harcba keveredtek nyolc Jak-9-el, és hat
Il-2-vel, melyekből Ewald egy Jakot lelőtt. Tehát ő ezen a
napon nem járt Újszásznál. A kérdésekre a választ Horváth
Gáborral és Punka Györggyel kerestük tovább. Valamelyik
dokumentum valószínűleg téved, ki kell deríteni, hogy
melyik. Gábornak megvannak a Magyarország felett eltűnt
szovjet személyzetek dokumentumainak másolatai. A
rendelkezésemre bocsátott másolat szerint 1944. november
13.-án zuhant le Kalinyin hadnagy Jászladány környékén. Az
időpont, november 13.-a egyezik. A valóságban Újszásznál ért
földet a gép, de a terep hasonlósága okot adhat a tévedésre,
valamint Újszász és Jászladány tíz kilométerre van
egymástól. Az a remény, hogy a dokumentumok összesítésénél
valaki elírt egy dátumot nem nyert bizonyítást, mert az
eredeti másolatán is november 13.-a szerepel.
A német dokumentumokat Punka György
ellenőrizte. Hátha, azért nincs La-5 elleni győzelem
november 13.-án, mert egy későbbi időpontban igazolták.
Sajnos erre a feltevésre nem talált semmi bizonyítékot, sőt
a Bernd Barbas német kutató által küldött információk sem
segítettek. Vagy is, nem lehet kideríteni, hogy melyik
dokumentumba került téves adat. Egy fontos dolog azonban nem
kerülheti el a figyelmünket a kutatás során: A gép
lezuhanásának körülményeit mindenki egyformán látta, Ewald,
Fedorov és Bábosik László is. Azonban a legfontosabb
momentum kiderült: Kalinyin hadnagy halt hősi halált
Újszásznál.
Az Il-2-essel kapcsolatban
három személyzetet kaptunk, és egy dátumot. A roncson
található sérülések alapján megállapítható, hogy a gép
kényszerleszállást hajtott végre, mert mindhárom lapát
meggörbült, a szárnyak főtartói meggörbültek, a törzs
faépítésű része leszakadt. A gép orr-része egyben maradt,
vagyis a zuhanás kizárható. A pilóta bekötő hevedere
kikapcsolt állapotban volt, ezért a személyzet valószínűleg
elhagyta a gépet. Feltehetőleg a halálukat fagyás okozta.
Vagyis: egy vízre kényszerleszállt gépet kell keresni a
jelentésekben. Egy gép a Berg alhadnagyé, kizárható,
mert a jelentésben azt írták, hogy szárazföldre zuhant.
Timofejev alhadnagy gépét a légvédelem lőtte le és
látták a Balatonba zuhanni, ami ellent mond a múzeumban
látható gép sérülésének, de nem zárható ki, mert egy erősen
füstölgő gépet, ami kiválik a kötelékből zuhantnak
jelenthetnek, még úgy is, hogy nem látták a becsapódást. A
múzeumban lévő roncson található lövedék becsapódási
kráterét Kovács Béla elemezte ki, melyet az Magyar
Repüléstörténeti Társaság, repüléstörténeti konferencia
közleményei 2005-ös évkönyvében publikált. A becsapódási
kráterből megállapítható, hogy a gépet repesz-romboló
lövedékkel lőtték le, mert a robbanás kiszakított darabokat
a páncélból. (A páncéltörő lövedék esetében a páncélon
olvadt szélű kráter látszódna.) A lövedék hegyében lévő
csapódó gyújtó mögött kialakított vékony fal robbanáskor
apró darabokra szakad és sugár irányban szétrepülve okoz
pusztítást. A becsapódás irányára a repeszek szórásképéből
lehet következtetni. Ha egy repesz lövedék merőlegesen
találja el a felületet, akkor a repeszek nagy része nem tesz
kárt a felületben, mert a sugár irányban szétrepülő
szilánkok párhuzamosan haladnak a felülettel. Vagyis ilyen
esetben a kráter környékén minimális repesz okozta sérülés
látszik. Abban az esetben, ha a lövedék 45 fokban csapódik
be, akkor a becsapódási kráter egyik része sérül a
repeszektől, a másik kevésbé, mert a szilánkok a levegőbe
repülnek. A gépen látható kráter körül a felső peremen
látható jelentős repesz becsapódási nyom, ezért biztos, hogy
a gépet egy felülről érkező repesz-romboló lövedék lőtte le!
Ez a tény ismét ellent mond Timofejev alhadnagy
gépének, mert a jelentések szerint a légvédelem lőtte le.
Ezek alapján megállapítható, hogy a Nyuhalov százados
pilótából és Lezsava törzsőrmester lövészből álló
személyzet gépe van a Szolnoki Repülő Múzeumban.
1944. december 14.-én Balatonkenese
körzetében öt légi győzelmet igazoltak három német pilótának
és két Il-2-est igazoltak Kálmán István zászlósnak. Joachim
Worlitzsch hadnagy által lelőtt két Il-2-es közül az egyik
lelövési helye majdnem pontosan az Il-2-es megtalálási
helyére esik, ezért valószínű, hogy ő volt a legyőző.
Személyi
kartonok
Borisz Georgievics Kalinyin
gárdahadnagy, rangidős pilótaként (kötelék
parancsnokként) szolgált a 177. Gárda Vadászrepülő Ezrednél.
1922-ben született Moszkvában, és 1944. november 13.-án nem
tért vissza bevetésről. Apja neve Georgij Danyilovics
Kalinyin, lakcíme: Domgyedovó, Centralnyij Dom utca 41.
A 2. Ukrán Front 5. Légi Hadseregének
193. Vadász Ezredében kezdte repülő pályafutását, majd innen
vezényelték át a 177. Gárda Vadászrepülő Ezredhez. 1944.
augusztus 18.-án léptették elő hadnaggyá. Kalinyin
gárdahadnagy megkapta 1944. május 10.-én a Vörös Csillag
Érdemrendet, és 1944. október 5.-én a Vörös Zászló
Érdemrendet.
Mihail Ivanovics Nyuhalov százados
a 715. Csatarepülő Ezred századparancsnok helyettese
1918-ban született Alma-Ata terület, Szarzsandszkij járás
Cserkaszkoje nevű falujában. 1940-ben lépett be a Vörös
Hadseregbe, és 1944. december 14.-én nem tért vissza
bevetésről. Anyja neve: Anna Boriszova Nyuhalovna. Lakcím:
Cserkaszkoje falu, Alma-Ata terület. Nyuhalov százados
kétszer kapta meg a Vörös Zászló Érdemrendet, egyszer a
Vörös Csillag Érdemrendet egyszer Alekszander Nyevszkogó
Érdemrendet és egyszer a Honvédő Háború Érdemrend 2.
fokozatát.
Szandró Szamszonovics Lezsava
törzsőrmester a 715. Csatarepülő Ezred légi lövésze
1919-ben született Grúziában. 1939-ben csatlakozott a Vörös
Hadsereghez, és 1944. december 14.-én nem tért vissza
bevetésről. Lakcím: Areveti falu Zesztaponszkovó járás
Grúzia. Lezsava törzsőrmester 1943. augusztusban
megkapta a Hadi Szolgálatért Medált, és 1944. októberében
megkapta a Bátorságért Medált.
A második világháború nem múlt el
nyomtalanul, mert a föld, a tavak, és a kisfalvak udvarai
őrzik haditechnikai emlékeit. Sok anya, feleség és gyerek a
szívében őrzi azon fiatalok emlékét, akik életét elvette a
háború. Sok családtag szívében az emlékezés mellett ott él a
bizonytalanság, mert nem tudni mi történt az oly szeretett
családtaggal. Most három sors utolsó mozzanatait
elevenítettük fel, ami fontos a családnak, a történészeknek
és nekünk kutatóknak. Mi így emlékezünk a háborúra és a
hősökre.
Köszönettel tartozom Nagy Andrásnak és a
cikkben említett kutatóknak, katonáknak, mert segítségükkel
kiderült, hogy kik voltak a hősi halált halt szovjet
pilóták.
|