 |
A Múzeum
legutóbbi szerzeménye feltehetőleg némileg összefügg a
Gripenek rendelésével.
The museum's latest acquisition likely ties in with the
Air Force's order of Gripen.
|
 |
Szemből nézve szokatlan formát mutat.
From straight on it presents an unusual image.
|
 |
De azért szép !
But pretty nevertheless! |
 |
A sugárfordító
alkalmazása vadászgépeknél ritkaság: a svéd légierőnek
szüksége van rá, mivel esetleges hadihelyzetben autópálya-szakaszokon
kívánja üzemeltetni repülőgépeit.
Egy korábbi kecskeméti
repülőnapon ezt a Viggen úgy demonstrálta, hogy a pálya
közepénél földet érve kb 3-400 méter gurulás után megállt,
szabályos Y-tolatással megfordult és a másik irányban ismét
felszállt.
A hangja nagyon erős volt
!
The use of thrust direction is rare in fighters, but the
Swedish Air Force
requires it,
since their doctrine involves using stretches of highway as
landing strips.
At one air show at Kecskemet the Viggen demonstrated this by
touching down at the
middle of
the runway, stopping after a 3-400 metre roll, made a strict
Y-shaped reverse U-turn
and
took off again in the opposite direction.
It's sound was ferocious! |
 |
2008. decemberi felvételek
Nem éppen szokványos
repülőgép-forma, de nem lehet másnak nézni!
Photos from December, 2008.
It's not the usual airplane form, but you can't mistake it
for anything else! |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
A függőleges vezérsík előtt egy
"púp". Sok szovjet/ orosz gépen is van hasonló, a MiG-21-es
késői változataitól kezdve egészen a Mig-29-ig, sőt a Szu-27
leszármazottakig. Bizonyára pótlólagosan odatervezett
üzemanyagtartályról van szó.
There's a "bulge" in front of the vertical stabiliser.
Many Soviet / Russian
aircraft
have something similar, from the MiG-21 to the MiG-29, even
the descendants of the
Su-27.
It's probably an additional fuel storage tank added later on
to the design. |
 |
A mi MiG-ekhez szokott szemünknek
is bizony sok minden "nem stimmel".
Eyes accustomed to MiGs will find many things that don't
seem to be right. |
 |
Hátulnézet.
Rear view. |
 |
|
 |
|
 |
Az orrkúp a Pitot-csővel.
The nosecone with the pitot tube. |
 |
A külső levegő hőmérője.
The external temperature thermometer. |
 |
Az orrfutó.
The nosegear. |
 |
Van mit csodálni rajta:
lengéscsillapító, kormány-munkahenger és jó bonyolult
mechanizmus.
There's things to marvel at on it: shock absorber,
steering system and quite a
complex
mechanism. |
 |
Érdemes közelebbről is megnézni!
It's worth a closer look! |
 |
Az orrfutó-szár jobb oldala.
Mintha fékrendszer nem volna
rajta... Vagy csak el van dugva?
The right side of the nosegear strut. It's as if it
didn't have brakes on it...
or is
it just hidden? |
 |
Az orrfutó aknája. Itt is van két
reflektor (a harmadik a futószáron).
Az egyik reflektort feltűnően
takarja a a futóakna fedelét mozgató emeltyű.
Pedig ez a reflektor nyitott
futóaknánál kell hogy világítson !
The nosegear well. There's two landing lights here (and
a third on the strut).
One of the lights is noticeably obstructed by one of the
lifting brackets of the
well-doors.
But this light is supposed to shine when the
well is open! |
 |
A hajtómű bal oldali beömlője.
The port side intake.
|
 |
A beömlőn bedugott fényképezőgép
jól láttatja a hajtómű első kompresszor-fokozatát.
Sticking the camera into the intake gives a good view of
the first set of turbine
blades. |
 |
A pilótafülke.
The cockpit. |
 |
Egy kicsit feljebbről, nem látta
senki, de felálltam az egyik padra és teleobjektívvel
cserkésztem be.
Ez a fülke még sok érdekességet
rejt, remélem egyszer lesz rá módom megmutatni. Egyelőre
sajnos nem tudja senki hogyan lehet kinyitni...
From a bit higher up. Nobody saw, but I stood onto one
of the benches and took
the shot
with the telephoto lens.
This cockpit seems to hide more interesting things, I hope
one day to have the
opportunity
to show you. But for now, nobody knows how to open it up... |
 |
|
 |
Ha minden igaz ez a kötelékfény
lumineszcens fényforrása.
If I'm right this luminescent strip is used for
formation flying. |
 |
Van mit nézni a főfutón is!
There's things to see on the main gear, too! |
 |
A bal főfutó bekötése és behúzó
mechanizmusa.
The connection of the left main gear and its extension/retraction
mechanism. |
 |
A főfutó kerekei nem teljesen egy
nyomban futnak, de nincsenek markáns módon eltolva sem.
The main gear's wheels aren't quite in line, but they're
not too far displaced,
either. |
 |
Ezek a futókerekek nem fűre valók!
Keskenyek, alacsonyak, kis átmérőjűek és bizonyára
kőkeményre kell őket fújni.
These wheels don't belong on grass! They're narrow and
low and have a small
diameter,
it's pretty certain they need to roll on a hard surface. |
 |
A bal főfutó aknája is megér egy
kis bámészkodást!
The port gear well deserves a look around, too! |
 |
A szovjet/orosz gépekhez szokott
szemnek idegenség-érzete támad (ugye tapintatosan
fogalmaztam?).
Lenyűgöző rend és igényes
kialakítás - eés sehol egy rozsdafolt!
This all seems very alien to eyes used to Soviet/Russian
machines (my choice of
words
is tactful, right?). The orderliness is impressive - and
nowhere a spot of rust! |
 |
Öröm nézni!
A joy to behold! |
 |
Ez az áramvonalas képződmény lehet
flattersúly (a szárny rezonancia-frekvenciáját a veszélyes
tartományból eltolandó), de rejthet érzékelőt vagy antennát
is.
This streamlined formation may be a weight to keep the
wing's resonance
frequency out
of dangerous ranges, though it may be just a fairing for a
sensor or an antenna. |
 |
A deltaszárny teljes kilépő élén
féklap/kormányfelület húzódik. lehet hogy tévedek, de úgy
vélem hogy ez a féklap és a csűrőkormány, a magassági
kormányzást pedig a kacsa-vezérsíkon lévő kormányfelület
végzi.
|
 |
A függőleges vezérsík az
oldalkormánnyal, rajta feltehetően antenna. A pitot- cső az
orrkúpon van.
The vertical stabiliser with the rudder and what is
probably an antenna - the
pitot
tube is on the nosecone. |
 |
Ez a kép még a Viggenre sem
hasonlít...
In this picture, it doesn't even resemble a Viggen. |
 |
A sugárfordító - merthogy ezen a
kuriózumokban gazdag gépen az is van. Ezen a nyíláson lép ki
ferdén előre a hajtómű gázsugara
fékezéskor.
A gázsugár fordítóra a földön,
leszállás utáni kiguruláskor van szükség, mivel a svéd
védelmi koncepció szerint a légierő gépeit
szükség-repülőterekről, praktikusan lezárt
autópálya-szakaszokról is lehet üzemeltetni. Ilyen esetekben
létfontosságú a rövid kigurulás.
The thrust director - as this airplane, already rich in
curious features, has
one of
these, too. Through this opening, the powerplant's exhaust
blows out forwards, at an
angle,
during braking.
The director is needed on the ground, after landing, as the
Swedish defence doctrine
makes
use of sections of highway as operational airfields. Using
these, short roll-outs are
essential. |
 |
A sugárfordító felső
harmad-szegmensének súlya folyamatosan terheli az őt tartó
hidraulikus munkahengert. Évek alatt még a svéd gyártmány is
engedhet annyit hogy a szegmens lassan leereszkedjen.
The thrust director's upper segment exerts its weight
constantly onto the
hydraulic
cylinders supporting it. Over the years, even a Swedish
product is allowed to weaken
enough
that the segment lowers down slowly.
A látványhoz esetlegesen
kapcsolódó asszociációhoz:
rossz az aki rosszra gondol!
With regards to the associational thoughts that might be
made on seeing this photo:
the bad
one's the one who thinks the bad thought ! |
 |
A sugárfordító három szegmense
kibocsátáskor elzárja a hajtóműből kilépő gázsugár egyenesen
hátrafelé vezető útját. Ilyenkor a gázsugár ferdén előre
távozik, az előre mutató komponens fejti ki a fékező hatást.
Nem nehéz elképzelni milyen fontos
a kitérített gázsugár oldalirányú szimmetriája!
When the three segments are extended, the straight path
out the back of the
exhaust
pipe is blocked, causing the exhaust to vent out forwards at
an anlge. It's not hard
to
imagine the importance of sideways symmetry in the diverted
exhaust! |
 |
|
 |
Az utánégető kamra nem tartogat
látható újdonságot. Legfeljebb a keleti gépekre jellemző
zöld kerámia-festék hiányzik...
The reheat chamber doesn't have anything we haven't seen
elsewhere. At most the
green
ceramic paint characteristic of Eastern aircraft is missing... |
 |
Találgattam egy ideig, míg rájöttem
hogy ez (és a túlsó oldali) háromszög keresztmetszetű
képződmény a sugárfordító munkahengereit rejti.
A kilépő felület egyszerűen "le van
csapva" és rajta van a hátsó fehér helyzetfény, több nyílás
társaságában.
I guessed for a while, until I figured out that this (and
the identical one on the
other side) contains the mechanism for moving the thrust
directors. The end of it is
simply
"lopped off" and holds the after white marker light, along
with several openings. |
 |
A függőleges vezérsík, alatta
antennák (besugárzás-jelző? válaszjel-adó?)
The vertical stabliser, antennae underneath. (Radiation
meter? Transponder?) |
 |
A géptörzsön végignézve láthatjuk
hogy a Saab-nál sem ismeretlen az állandó keresztmetszeti
felületre vonatkozó szabály.
Looking along the fuselage it's clear that the law
relating to constant
cross-sections
isn't unknown at SAAB. |
 |
A farokrész és a szárny jobbról.
The empennage and wing from the right. |
 |
A jobb főfutó.
The starboard main gear. |
 |
A gép "hasa" a jobb főfutó felől
nézve.
The plane's belly viewed from the right main gear. |
 |
A gép alja az orrfutó mellől nézve.
Fegyver-függesztő, póttartály, felette levegőbeömlő.
Csak alulról nézve látszik, milyen
markánsan elkülönül a törzstől a hajtómű beömlő csatornája.
Looking under the plane from beside the main gear.
Hardpoint, drop tank, above
it is an
air intake.
Only from underneath is it visible, how far the air intake
is located away from the
fuselage.
|
 |
A másik oldal is látványos, a sárga
kitöltőanyag feltehetőleg a hatástalanított gépágyú csövét
zárja le.
The other side is interesting, too. The yellow plug
probably fills the hole
through
which the cannon used to poke out. |
 |
2010.
szeptember
Nagy
Andris mindig tud újabb csodákat mutatni !
Az V.
Kapitalista Szombat egyik feladata volt a lehető legtöbb
kabin kinyitása és kiszellőztetése. Ennek ürügyén
csoportosultunk a Viggen jobb "hóna alatti"
kezelőpaneleknél. |
 |
A cél a
kabin nyitása sajnos nem jött össze, pedig a feltöltött
akkumulátor csatlakoztatva van (a nagy zöld csatlakozó
mögötti fémládában. |
 |
Ha
megnézzük a pl. a MiG-21 elektromos szerelvényeit, láthatjuk
a két filozófia közötti különbséget. Autómárkákban
elbeszélve: Lada és Rolls Royce (jó, legyen Saab!). |
 |
Az alsó
panel közepén világít a sárga lámpa. Ezt tudtuk kihozni az
akku csatlakoztatásával... |
 |
Itt az
akkumulátor. |
 |
Elektromos
szerelvények felsőfokon kivitelezve (vagy tíz évvel a
leállítás után, szabadban tárolva!). |